همه چیز درباره درایر تبریدی

درایر

همه چیز درباره درایر تبریدی ( Dryer )

درایر - رطوبت گیر

یک راه آسان و نسبتا کم هزینه برای جداسازی آب از هوای فشرده نصب درایر تبریدی در سیستم هوای فشرده می باشد.با نصب درایر از رطوبت و زنگ زدگی سیستم لوله کشی و تجهیزات بادی جلوگیری می شود. این دستگاه ساختاری همچون بخچال دارد. هوای کمپرسور پیش از ورود به خط لوله اصلی وارد درایر می شود. این دستگاه دمای هوا را به یکباره تا دما ۳ درجه سانتیگراد سرد می کند. با کاهش دما ، هوا قابلیت نگهداری رطوبت را از دست می دهد. در نتیجه تمام رطوبت موجود از هوا جدا شده و هوایی کاملا خشک وارد خط لوله هوای فشرده می شود.

درایر - رطوبت گیر

درایر تبریدی !؟ چرا ؟

درایر های تبریدی یکی از عمومی ترین رطوبت گیر های هوای فشرده می باشد ( طراحی و کارکرد ساده، نیاز بسیار کم به نگهداری و تعمیر) در واقع اگر یک درایر با کیفیت خریداری شود می تواندید با خیال راحت آن را به آسانی نصب کنید و سالهای سال، کاری با آن نداشته باشید.

این درایرها برای اکثر تجهیزات عمومی پنوماتیک مناسب هستند.

نحوه نصب درایر بعد از کمپرسور پیستونی

نحوه نصب درایر بعد از کمپرسور پیستونی

نحوه نصب درایر بعد از کمپرسور اسکرو

نحوه نصب درایر بعد از کمپرسور اسکرو

نحوه نصب درایر بعد از کمپرسور اسکرو

درایر تبریدی چگونه کار می کند؟

همانطور که از نام این درایر بر می آید، درایر یخچالی بر اساس سرد کردن هوا( همانند یخچال )عمل می کند هوای گرم و مرطوب که از کمپرسور خارج می شود وارد درایر می شود و تا دمای ۳ درجه سرد می شود.

بخار موجود در هوای گرم در این فرایند به آب تبدیل می شودو این  آب بوسیله یک شیر برقی اتوماتیک از دستگاه تخلیه می گردد. سپس هوای سرد، گرم می شود تا به دمای اتاق برسد. پروسه سرد کردن هوا به صورت کلی همانند عملکرد یخچا ل است. در تصویر زیر درون دو درایر کارکرده را مشاهده می کنید اجزای تشکیل دهنده درایر درعکس نشان داده شده است . evaporator  ( جایی که هوای فشرده سر می شود ) در بالای درایر نصب شده است.

درایر تبریدی

درایر تبریدی

تبخیر کننده قسمتی که دمای هوا را کاهش می دهند در قسمت فوقانی درایر قرار گرفته در میانه تصویر خارج کننده آب مایع را مشاهده می کنند

درایر تبریدی2

درایر تبریدی

در سمت راست فن خنک کننده را مشاهده می کند در میانه تصویر لوله کشی های بخش سرد کننده را مشاهده می کنید

انواع درایرهای  تبریدی هوای فشرده

به صورت کلی و نوع درایر وجود دارد

درایر گردشی ( سیستم گردشی – Cycling )  و غیر گردشی . مزیت درایر های گردشی در این است که  قابلیت افزایش یا کاهش میزان سردکنندگی را براساس هوای مصرفی دارند. این ویژگی در هزینه برق  مصرفی بسیار تاثیر گذار است

خشک کن های تبریدی غیر چرخشی متداول ترین نوع درایر ها هستند که از نظر قیمت و هزینه نگهداری و تعمیرات کم خرج تربن نوع درایر محسوب می شوند.

یک نمونه از درایر ساخت شرکت اطلس که بعد از کمپرسور اسکرو نصب شده است را در تصویر مشاهده می کنید.

درایر تبریدی 3

درایر تبریدی

هنگام خرید درایر تبریدی می بایست به چه نکاتی توجه کرد

چند نکته کلیدی در هنگام خرید درایر وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد

  • ماکسیم فشار : حداکثر فشار درایر باید بالاتر از ماکسیم فشار کمپرسور باشد
  • ماکسیم جریان : حداکثر جریان قابل عبور از درایر باید بالاتر از ماکزیم جریانی باشد که کمپرسور شما تولید می کند . اگر حجم درایر کوچک تر از حجم هوای تولیدی کمپرسور باشد، منجر به افت فشار شدید در درایر می شود (زیرا هوا در عبور از درایر با مشکل روبرو می شود ) در نهایت برای جبران این افت فشار شما مجبور می شودید فشار کاری کمپرسور را افزایش دهید و این سبب بالا رفتن مصرف برق میشود و در نهایت خشک کن شما نمی تواند رطوبت را به طور کامل حذف کند.
  • دمای ورودی : درایر یک حد بالای دمای ورودی دارد. اگر دما از این حد بالاتر برود سبب آسیب رسیدن به قطعات درایر می شود از طرفی رطوبت گیر ظرفیت خود را برای رسیدن به نقطه شبنم مناسب را از دست می دهد. برخی از کمپرسورهای اسکرو دارای After cooler هستند که هوای تولید شده را به دما ۴۰ درجه می رسانند بدون After coolerدما حدود ۸۰ درجه سلیوس یا بالاتر خواهد بود دمای هوا که از کمپرسور خارج می شود را چک کنید درایرها انواع مختلفی دارند برخی از آنها قابلیت تحمل دمای هوا بالایی را دارند
  • ماکزیمم دمای هوای محیط دمای هوای محیط :دما هوای محیط هم در عملکرد درایر نقش دارد در صورتی که دمای محیط بالا برود احتمال خاموش شدن درایر وجود دارد در روزهای گرم تابستان دمای اتاق کمپرسور را کنترل کنید

dryer---screw-2

مطالب پیشنهادی

هر آنچه که باید در مورد درایر تبریدی بدانید
درایر یا خشک کن کمپرسور
1 پاسخ
  1. سجاد فرامرزی
    سجاد فرامرزی گفته:

    سلام ما تو شرکت یه درایر تبریزی داریم Alarm Hp اومده رو صحفه دیجیتال میخواستم ببینم چه کاری باید انجام بدیم

    پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
    نظری بدهید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *