کمپرسور پیستونی | انواع کمپرسور پیستونی و نکات مهم در انتخاب آن

انواع کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. این دستگاه از یک پیستون برگشت‌پذیر فشرده استفاده کرده و هوا را فشرده می‌کند. قیمت کمپرسور باد پیستونی با توجه به ظرفیت و فشار کاری مشخص می‌شود. به طور کلی کمپرسور باد پیستونی در ظرفیت‌های 250 تا 1000 لیتری و فشار کاری 10 تا 11 بار به فروش می‌رسد. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع کمپرسور پیستونی، ویژگی هر یک و کاربرد آنها صحبت کنیم.

کمپرسور 250 لیتری | code: it -250/250

مشخصات فنی پمپ باد 250 لیتری:

  • هواساز : ایتالیایی با هوادهی 250 لیتر در دقیقه 
  • تعداد پیستون: 2 
  • الکتروموتور: 2 اسب بخار معادل 1.5 کیلووات
  • فشار کاری : 6 الی 8 بار 
  • حداکثر فشار : 10 بار 
  • حجم مخزن : 250 لیتر

کمپرسور 350 لیتری | code: it -350/350

کمپرسور ۳۵۰ لیتری

مشخصات فنی کمپرسور هوا 350 لیتری:  

  • هواساز : ایتالیایی با هوادهی 350 لیتر در دقیقه
  • تعداد پیستون: 2 
  • الکتروموتور: 3 اسب بخار معادل 2.2 کیلووات
  • فشار کاری : 6 الی 8 بار
  • حداکثر فشار : 10 بار
  • حجم مخزن : 350 لیتر

کمپرسور 500 لیتری | code: it -650/500

کمپرسور ۵۰۰ لیتری

مشخصات فنی پمپ باد 500 لیتری:

  • هواساز : ایتالیایی با هوادهی 650 لیتر در دقیقه 
  • تعداد پیستون: 2 
  •  الکتروموتور: 5.5 اسب بخار معادل 4 کیلووات
  • فشار کاری : 6 الی 8 بار
  • حداکثر فشار : 12 بار
  • حجم مخزن : 500 لیتر

کمپرسور 750 لیتری | code: it -830/500

کمپرسور ۷۵۰ لیتری

مشخصات فنی کمپرسور باد 750 لیتری:

  • هواساز : ایتالیایی با هوادهی 830  لیتر در دقیقه 
  • تعداد پیستون: 2 
  • الکتروموتور: 7.5 اسب بخار معادل 5.5 کیلووات
  • فشار کاری : 6 الی 8 بار
  • حداکثر فشار : 12 بار
  • حجم مخزن : 500 لیتر

 


کمپرسور 1000 لیتری | code: it -1250/1000

کمپرسور ۱۰۰۰ لیتری

مشخصات فنی کمپرسور هوا 1000 لیتری:

  • هواساز : ایتالیایی با هوادهی 1250  لیتر در دقیقه 
  • تعداد پیستون: 2 
  • الکتروموتور: 10 اسب بخار معادل 7.5 کیلووات
  • فشار کاری : 6 الی 8 بار
  • حداکثر فشار : 12 بار
  • حجم مخزن : 1000 لیتر

اجزا  و  قطعات تشکیل دهنده کمپرسور پیستونی  

۱-       واحد هواساز

۲-       الکتروموتور

۳-       کلید اتومات ( تنظیم کننده فشار)

۴-       مخزن

۵-       لاستیک لرزه گیر

۶-       چرخ

۷-       سوپاپ

۸-       شیر یکطرفه 

 مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت کمپرسور پیستونی چیست؟

کیفیت  کمپرسور باد تحت تاثیر این موارد میباشد  :

۱-  واحد هواساز کمپرسور ( بلوک سیلندر)

۲-  دینام یا الکتروموتور

۳- مخزن ذخیره هوا

۴- اصول مونتاژ کمپرسور

۵- خدمات پس از فروش و گارانتی

۶-  شرکت تولید کننده کمپرسور

در ادامه  هر یک از موارد فوق را برای شما شرح می دهیم.

۱ واحد هواساز کمپرسورپیستونی

s قلب یک کمپرسور واحد هواساز ( بلوک سیلندر) می باشد. وظیفه این قسمت فشرده سازی هوا درون مخزن کمپرسور می باشد.

هواساز کمپرسور

طول عمر کمپرسور، کارکرد خوب ، صدا و لرزش کمپرسور همگی به واحد هواساز کمپرسور وابسته است.

در خصوص هواساز کمپرسور پیستونی دو انتخاب وجود دارد، هواساز ایتالیایی و هواساز چینی

طول عمر هواساز های ایتالیایی به صورت قابل توجه و محسوسی با هواساز های چینی متفاوت است.

بِرَند های اروپایی یا برند هایی که تحت لیسانس و با تکنولوژی این شرکت های ساخته می شوند بالاترین کیفیت را دارا هستند و در نقطه مقابل کمپرسور های چینی پایین ترین کیفیت را در این بین دارند. مشکل اصلی کمپرسور های چینی روغن ریزی زیاد است

مارک های اروپایی رایج در ایران عبارتند از : ABAC  ( آباک ) FIAC ( فیاک ) FINI  ( فینی) و NUAIR  . در این میان ABAC شناخته شده ترین و پر مصرف ترین مارک ایتالیایی در ایران است. و از آنجایی که تعداد وارد کنندگان آن در مقایسه با دیگر برند ها بیشتر است قطعات یدکی آن نیز رایج تر است و قیمت بهتری دارد.

کمپرسور های چینی معمولا با برند و مارک مشخص و خاصی وارد نمی شوند ولی معمولا تحت این عناوین در بازار ایران شناخته می شوند : طرح ایتالیا !! ، تاپیتال ،  20-65، ۲۰-۷۰، ۳۰-۶۵، ۳۰-۷۰، ۳۰-۸۰، ۳۰-۹۰ ، ۳۰-۹۵

۲- الکتروموتور کمپرسور پیستونی

جدول زیر نشان دهنده الکتروموتور بکار رفته برای کمپرسور در ظرفیت های مختلف است.

نکته مهم در خصوص الکتروموتور ها میزان مس بکار رفته در سیم پیچی الکتروموتور می باشد.در الکتروموتور های بی کیفیت میزان مس، کمتر از حد استاندارد است . از این رو مقاومت در سیم پیچی ها بیشتر شده در نتیجه مصرف برق افزایش می یابد.

۳- مخزن کمپرسور

ضخامت صحیح ورق مخزن کمپرسور باد به این صورت است :

مخزن 250 لیتری : 3 میلیمتر |  مخزن 350 لیتری : 4 میلیمتر | مخزن 500 لیتری : 4 میلیمتر | مخزن 1000 لیتر : 6 میلیمتر

۴- رعایت دقت و نکات ایمنی در مونتاژ کمپرسور

نکات به ظاهر ساده ای باید در مونتاژ کمپرسور رعایت شود که متاسفانه شاهد آن هستیم که رعایت نکردن همین نکات ساده باعث بروز مشکل برای خریداران می شود.

اولین نکته این است که الکتروموتور یا هواساز باید به واسته ریل روی شاسی مخزن نصب شوند. در صورتی که این قطعات بدون قرار گرفتن روی ریل، مستقیما به شاسی پیچ شوند، امکان شل یا سفت کردن تسمه وجود نخواهد داشت. و خریدار در زمانی تعویض تسمه با دشواری بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

هم راستا بودن بودن فولی الکتروموتور و فولی هواساز ، در صورتی که این مساله بخوبی رعایت نشود ، تسمه کمپرسور به سرعت پاره می شود.

نصب شیر تخلیه آب در زیر مخزن کمپرسور : کمپرسور حتما باید دارای شیر تخلیه آب باشد. از آنجایی که به صورت طبیعی درون مخزن کمپرسور آب جمع می شود. حتما باید یک شیر تخیله در زیر مخزن نصب شود تا کاربر بتواند روزانه آن را باز کرده و آب درون مخزن را تخلیه کند.

متاسفانه  برخی، برای صرفه جویی در هزینه ها ، به جای نصب شیر تخلیه، از یک درپوش یا کورکن استفاده می کنند که برای باز کردن آن حتما باید از آچار استفاده کرد. این امر سبب شده است در بسیاری از مواقع هنگام باز کردن درپوش حادثه رخ دهد. زیرا هنگامی که پیچ به آخرین دنده رسیده  ناگهان با فشار باد به بیرون پرتاب شده و به صورت اپراتور برخورد کرده است.

۵- قطعات یدکی استاندارد – گارانتی

لازمه ارائه خدمات پس از فروش برای هر دستگاهی این است که آن ماشین یا دستگاه دارای قطعات یدکی استاندارد باشد.

برای حصول اطمینان از این موضوع ، در زمان خرید از فروشنده بخواهید از هر کدام از قطعات یدکی هواساز کمپرسور چندین عدد را به شما نشان دهد. در صورتی که از هر قطعه تعداد قابل توجهی موجود بود، شما می توانید از صحت گارانتی و خدمات پس از فروش اطمینان داشته باشید. و در صورت سر باز زدن یا طفره رفتن فروشنده از این کار، احتمال عدم پاسخگویی در زمان وقوع خرابی یا سرویس دستگاه وجود دارد

قطعات مصرفی و قطعاتی که درصد بروز خرابی در آنها بیشتر است به شرح زیر می باشد:

شاتون، میل لنگ ، رینگ، پیستون، صفحه سوپاپ، واشر های صفحه سوپاپ، فیلتر هوا

 فطعات یدکی و مصرفی کمپرسور

در مورد اهمیت گارانتی و خدمات پس  از فروش کمپرسور، توجه به این نکته حایز اهمیت است که از کار افتادن کمپرسور به منزله متوقف شدن خط تولید و متوقف شدن ماشین آلات می باشد. به ازا هر روز دیر کرد در سرویس یا ارائه قطعات یدکی، یک روز خط تولید متوقف خواهد بود.

۶- خصوصیات اخلاقی و سازمانی شرکت فروشنده دستگاه

یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد، ارزیابی شرکت فروشنده است. کندوکاو در این خصوص که آیا این شرکت در صورت بروز خرابی توان تحمل هزینه های گارانتی و خدمات را دارد. آیا این شرکت از پرسنل کافی برای ارائه خدمات برخوردار است.آیا پرسنل و مدیران شرکت افرادی هستند که در فکر ایجاد یک برند شناخته شده  و خلق یک تصویر ذهنی مثبت در دید مشتریان باشند.

انواع کمپرسور پیستونی

آموزش راه اندازی کمپرسور باد پیستونی

کمپرسور پیستونی را در یک محیط تمیز و سطح تزار قرار دهید. دقت کنید محلی که کمپرسور را نصب می کنید به گونه ای باشد که بازدید روزانه و سرویس آن به راختی انجام پذیر باشد. همچنین آن را در محلی نصب کنید که در صورتی که در آینده نیاز شد برای تعمیر یا سرویس های اساسی از آن محل خارج شود به راحتی میسر باشد.

بهتر است کمپرسور به محل مصرف هوای فشرده نزدیک باشد هر چقدر فاصله کمپرسور تا محل مصرف بیشتر باشد میزان افت فشار در سیستم لوله کشی بیشتر می شود.

حتما جهت به جهت چرخش فلکه کمپرسور دقت کنید ، جهت باید به سمتی باشد که باد فلکه به سیلندر بخورد تا آن را خنک کند.

برای راه اندازی کمپرسور های تکفاز کافی است .دو شاخه برق را به پریز وصل کرده و کلید اتومات را در حالت ۱ قرار داده در این حالت هر گاه عقربه درجه باد به کمتر از ۶ bar رسید کمپرسور به صورت اتوماتیک روشن شده و فشار هوای مخزن بالا می رود و هر گاه فشار به ۸ bar رسید کمپرسور به صورت اتوماتیک خاموش می شود و این پروسه همواره تکرار می گردد.

کمپرسور های پیستونی به ویژه در ظرفیت های بزرگتر از ۳۵۰ لیتر دارای الکتروموتور سه فاز هستند. الکتروموتور های سه فاز در مقابل نوسانات ولتاژ برق آسیب پذیر هستند. از این رو بهتر است برای کمپرسور پیستونی سه فاز یک تابلو برق مجهز به کنترل فاز نصب گردد.

روش صحیح اتصال کمپرسور پیستونی سه فاز به تابلو برق

ابتدا به وسیله  با یک کابل برق دو رشته اتصال بین کلید اتوماتیک ( کلید تنظیم فشار کمپرسور ) و ترمینال فرمان تابلو برق را بر قرار می کنیم

سپس با یک کابل برق سه رشته الکتروموتور  کمپرسور را به کنتاکتور تابلو برق متصل می کنیم

در این روش از اتصال نباید رشتی سیمی از الکتروموتور به کلید اتوماتیک کمپرسور متصل باشد

در انتهای یک کابل برق چهار رشته از تابلو تقسیم کارخانه وارد تابلو برق کرده سه رشته فاز را به کلید منیاتوری تابلو برق متصل کنید و یک رشته سیم نول را به ترمینال آبی زیر کلید مینیاتور متصل کنید.

اشتباه در راه اندازی کمپرسور پیستونی سه فاز

یک اشتباه رایج در راه اندازی کمپرسور پیستونی با الکتروموتور سه فاز این است که برق سه رشته ورودی ، مستقیما به کلید اتوماتیک کمپرسور وصل شود در این حالت حتی اگر تابلو برق اصلی کارخانه مجهز به کنترل فاز باشد ، درصورت ایجاد اتصالی در پلاتین های کلید اتوماتیک برق به صورت دو فاز وارد الکتروموتور می شود و باعث سوختن موتور می گردد و عملا تابلو برق هیچ کاربردی نخواهد داشت .

برای نگهداری کمپرسور پیستونی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تعویض به موقع و کنترل سطح روغن

روغن کمپرسور باید تا نصف شیشه روغن نما کمپرسور باشد. هر 6 ماه یکبار روغن کمپرسور را تعویض کنید و همواره چک کنید سطح روغن از نصف کمتر نشده باشد.

تعویض به موقع فیلتر هوا کمپرسور

فیلتر هوا  از ورود ذرات گرد و غبار به درون هواساز جلوگیری می نماید. ذرات گرد و غبار موجود در هوا آسیب های جدی به کمپرسور وارد می کند. در مرحله اول سبب جرم گرفتگی شیار صفحه سوپاپ شده و بعد از مدتی سبب می شود که کمپرسور به صورت مداوم روشن باشد تا بتواند فشار و حجم مورد نیاز را تامین کند. در حالت بحرانی کمپرسور به صورت مداوم روشن است ولی درجه باد از فشار ۴ یا ۵ بار بالا تر نمی رود.

علاوه بر این بخشی از این ذرات گرد و غبار وارد سیلندر کمپرسور شده و سبب خراشیدگی سطح سیلندر می شود برای جلوگیری از این اتفاق باید به صورت هفتگی فیلتر هوا با باد تمیز شود هر 3 ماه یکبار تعویض شود.

تخلیه آب جمع شده در مخزن کمپرسور

بهتر است به صورت روزانه آب درون مخزن کمپرسور تخلیه شود در این حالت شیر تخلیه انتهای مخزن را باز کرده تا آب از مخزن خارج شود.

بازدید شیر یکطرفه

وظیفه شیر یکطرفه در کمپرسور انتقال هوا از هواساز کمپرسور به درون مخزن می باشد. مکانیزم این شیر به گونه ای است که اجازه نمی دهد هوای داخل مخزن به درون هواساز برگردد. درون این شیر یک لاستیک به همراه فنر قرار دارد. زمانی که هواساز کار می کند، هوای فشرده لاستیک و فنر را به عقب می راند و دریچه عبور هوا به درون مخزن باز می شود. زمانی که تولید هوا متوقف می شود، فنر باز شده و لاستیک دریچه عبور هوا را مسدود می کند و اجازه نمی دهد هوا از مخزن به درون هواساز بازگردد. بر اثر کارکرد زیاد کمپرسور و گرما زیاد ممکن است  لاستیک درون شیر یکطرفه انعطاف خود را از دست بدهد و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد در این حالت هوا از مخزن به درون هواساز و کلید اتوماتیک باز می گردد. در این حالت نشت هوا از کلید اتوماتیک کمپرسور و سر سیلندر هواساز مشاهده می شود. با تعویض لاستیک شیر یکطرفه در زمان های مشخص می توانید از وقوع این اتفاق جلوگیری نمایید.

25 پاسخ
  1. علی مسعودنیا
    علی مسعودنیا گفته:

    با درود
    لطفا کمپرسور مناسب را جهت پاشش ملات سیلیس +چسب جهت اعمال پوشش استحکام دهنده روی فوم (coating )راهنمایی فرمایید

    پاسخ
    • کمپرسور صفوی
      کمپرسور صفوی گفته:

      با سلام. کمپرسور بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ لیتر مناسب است البته باید این موضوع را هم بررسی کنید که آیا به برق سه فاز دسترسی دارید یا خیر

      پاسخ
  2. کتاب تعمیر یخچال فنی حرفه ای
    کتاب تعمیر یخچال فنی حرفه ای گفته:

    سایت تخصصی تعمیر یخچال در محل

    در این مدت بهتر است بخش‌هایی چون یخ ساز، فریزر و آب سرد کن
    آن را امتحان کنید . در مواردی که بدنه یخچال گرم است و یا موتور بیش از اندازه
    داغ می‌کند و دارای حرارتی زیاد می باشد.

    در صورتی که درب‌های دستگاه به
    خوبی بسته نشوند به تعمیر نیاز می باشد.
    به طور معمول یخچال هر 30 دقیقه
    که کار می کند لازم است 15 دقیقه
    به حالت خاموش برود.
    اما در یخچال فریزر های نوفراست خراب بودن المنت دلیل برفک زدن
    یخچال می باشد. تعیین قیمت تعمیرات یخچال
    بر اساس عوامل ذکر شده با
    یک بررسی کلی و با لحاظ قیمت های
    به روز در این زمینه تعیین خواهد شد.حدود هزینه
    های تعمیر یخچال به شرح ذیل میباشد.
    سپردن یخچال به تعمیرکار متخصص که در زمان
    کوتاه و به صورت اصولی قادر به رفع
    مشکل دستگاه و بازگرداندن آن به شرایط
    عملکرد باکیفیت خوب باشد. این امر خصوصا برای یخچال های برند خارجی مصداق می یابد که ریسک خسارت آنها بسیار بالا است.
    ما همیشه در تلاش هستیم که ارزان ترین قیمت
    سرویس و یخچال را حفظ و انتظارات مشتری را اجرا
    کنیم. اگر گرد و خاک روی قطعات بماند، به احتمال زیاد مجبور خواهید شد هزینه زیادی
    را بابت تعمیر یخچال و تعویض قطعات آن بپردازید.
    گاهی پیش می آید که فریزر به خوبی کار می کند اما یخچال گرم
    است و سرد نمی کند. مهمترین دلیل آن درست عمل نکردن هیتر ضدبرفک
    می باشد که نم یتواند برفک روی کویل ها
    را ذوب کند و به همین دلیل ضخامت برفک افزایش پیدا کرده و توان جذب گرما
    را ندارد. هیچ نیازی نیست که شما از خانه خارج شوید یا یخچال
    را جا به جا کنید. همچنین کلیه قطعات
    مصرفی مورد نیاز نیز توسط تعمیرکار تهیه می گردد.
    کتاب تعمیر یخچال فنی حرفه ای

    پاسخ
  3. محمد صادقیان
    محمد صادقیان گفته:

    مطالبی که در خصوص کمپرسور پیستونی منتشر کرده اید بسیار به روز و خواندنی هستند. ممنون از مطالب مفید شما.

    پاسخ
    • کمپرسور صفوی
      کمپرسور صفوی گفته:

      با سلام، برای نگهداری کمپرسور پیستونی به نکات زیر توجه کنید:
      تعویض به موقع و کنترل سطح روغن
      تعویض به موقع فیلتر هوا کمپرسور
      تخلیه آب جمع شده در مخزن کمپرسور
      بازدید شیر یکطرفه

      پاسخ
  4. Abdulla najibshib
    Abdulla najibshib گفته:

    Hi fried we need supply to iraq basra city
    1- air compressor tank capacity latter 100
    2- air campressor tank 150 latter
    3- head compressor stayel italy 3 hp 5 pcs
    4- safty valve quantity 10 pcs
    5-non retern valve quantity 10 pcs
    6- outomatic start stop quantity 10 pcs
    7- flaxpipe conact petwen head compress and tanks quantity 10 pcs
    Thanks

    پاسخ
    • abolfazl danesh
      abolfazl danesh گفته:

      بله روی فلکه کمپرسور های پیستونی یا بدنه هواساز های اسکرو با فلش جهت صحیح مشخص شده است، در صورتی که خلاف جهت بچرخد به هواساز آسیب میرسد

      پاسخ
  5. M.z
    M.z گفته:

    باسلام
    با دینام یک و نیم اسب تک فاز میشه از موتور دو سیلندر برای پر شونده گی سریع تر مخزن ۱۵۰ لیتری استفاده کرد؟
    روی دستگاه قبلا یک بلوک تک سیلندر قرار داشته

    پاسخ
    • abolfazl danesh
      abolfazl danesh گفته:

      بهتره که الکتروموتور ۲ اسب باشد، اما این امکان وجود دارد که از الکتروموتور خودتان استفاده کنید ولی فولی سر الکتروموتور را حدود ۷ سانتیمتر انتخاب کنید ، و در نهایت با یک امپر متر تست کنید که جریان موتور در فشار ۸ بار از حداکثر جریان که روی پلاک آن درج شده، بیشتر نباشد

      پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
    نظری بدهید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مطالب پیشنهادی

    انتخاب سایز کمپرسور متناسب با نیاز صنعت شما
    انواع کمپرسور