مولکولارسیو چیست، کاربرد مولکولارسیو ۴A

مولکولارسیو چیست ؟

مواد جاذبِ مولکولارسیو  ( غربال یا الک های مولکولی) ،  آلومینو سیلیکات ‌های بلورینی هستند که زئولیت نامیده می‌شوند. ساختار منحصر به ‌فرد این مواد، آب حاصل از فرآیند تبلور را جذب می‌کند و ساختار بلورین متخلخلی برجای می‌گذارد. این منافذ یا «قفس‌ها» تمایل زیادی برای جذب مجدد آب یا سایر مولکول‌های قطبی دارند. با توجه به وجود کاتیون‌هایی از قبیل سدیم، کلسیم و پتاسیم و همچنین دارابودنِ سطح مقطع وسیع (حدود ۱۰۰۰ مترمربع بر گرم)، مولکولارسیوها با استفاده از نیروهای یونی قوی (میدان‌های الکترواستاتیک) مقادیر بسیار زیادی از آب یا مایعات دیگر را جذب می‌کنند. اگر سیال جذب شده یک ترکیب قطبی باشد،  حتی با وجود غلظت بسیار کم آلاینده‌ها نیز این سیال می‌تواند تا بالاترین میزان جذب شود. ازاینرو مولکولارسیوها بسیاری از ناخالصی‌های موجود در گازها یا مایعات را تا پائین‌ترین میزان (قسمت در میلیون یا کمتر) حذف می‌کنند.

از ویژگی‌های دیگر مواد جاذب مولکولارسیو توانایی آنها در جداسازی گازها یا مایعات براساس اندازه مولکولی یا خاصیت قطبی است. اندازه دریچه‌های «قفسی» یا منافذ برای بسیاری از مولکول ها یکسان است.

به عنوان مثال، در مورد پارافین‌های هیدروکربن، مولکول‌های طبیعی و راست زنجیر در این منافذ جای می‌گیرند و می‌توانند جذب شوند، درحالی‌که مولکول‌های با زنجیره شاخه‌دار نمی‌توانند وارد این منافذ شوند و از بستر مولکولارسیوها بدون جذب عبور می‌کنند.

کاربرد مولکولارسیو و جاذب های سطحی  در صنعت فرآوری گاز طبیعی

طیف وسیعی از مولکولارسیو ها ( مولکولارسیو ۴A  ، ۳A ) در رطوبت زدایی گاز طبیعی و همجنین دستبابی به بالاترین سطح کیفیت خطوط  انتقال و گاز طبیعی مایع کاربرد دارند.

مولکولارسیو های ارائه شده توسط شرکت ما ، کیفیت و کارایی بسیار زیادی در جداسازی ذرات ، در حین فراروی گاز به منظور جفاظت و افزایش طول عمر تجهیزات دارند. همچنبن  مولکولارسیو های  در زمینه  ریکاوری گاز طبیعی مایع  ( NGL )  و یا  معیانات گازی پتروشیمی ( LPG کاربرد فراوانی دارند.

سایت هایی که از فناوری توربو اکسپنش  Turbo- expantion یا فرایند کرایوژنیک برای بازیابی اجزاء سنگین تر استفاده می کنند، علاقه بسیاری به مولکولار سیو های شرکت ما دارند تا به وسیله عملکرد بسیار خوب آن ، گاز طبیعی را خشک کنند و بتوانند به نقطه شبنم مورد نظرشان دست یابند.

برخی از ویژگی هایی که سبب شده است مولکولارسیو های شرکت ما در فراوری گاز طبیعی بسیار پر طرفدار باشد عبارت است از

رطوبت زدایی مستقیم:

جاذب هاب مولکولارسیو  که ما ارایه می کنیم شامل Zeochem  ( زئوکم ) Z4-04 سوئیس است که یک رطوبت زدای فوق العاده برای گاز طبیعی است در بیساری از سایت های دنبا مورد استفاده قرار می گیرد Z4-04 دارای ظرفیت بسیار بالای ایکیلیبرویم برای رطوبت است. ساختار و ویژگی های دینامیک  فوق العاده و عملکرد بسیار بالا در پایداری هیدروترمال دارد.

رطوبت زدایی و خشک کردن به وسیله حذف ارگان های سولفیدی :

اگر حداقل سازی COS مهم و حیاتی باشد و یا حداقل جذب مشترک هیدروکربن ها مورد نیاز باشد. Zeochem   امکان طراحی پروسه و فراهم کردن محصول ۳A  به منظور محقق ساختن نیاز های خاص مشتری را دارد.

جداسازی آب و دیگر ترکیبات سولفوری :

محصولات Zeochem 13X و ۵A به همراه فناوری های انحصاری Zeochem به صورت کارامد و اثر گذار در شیرین سازی جریانات گاز طبیعی کاربرد دارد.

کاربرد مولکولارسیو در گاز های صنعتی

گاز های صنعتی با خلوص بسیار بالا مانند اکسیژن ، نیتروژن، هیدروژن و منواکسید کربن به وسیله فرایند های بسیار دقیق و خاص تولید می شوند. این فرایند فرایند ها شامل مراحل ضروری و خاص جداسازی می شود . در این روش های مولکولارسیو ها با کیفیت بالا نقش بسیار مهمی در به نتیجه رسیدن این فرایند ها دارند.

یونیت  های کراژنیک جداسازی هوا

به منظور جداسازی کراژنیک هوا به اکسیژن و نیتروژن، می بایست هوا در طی فرایند خالص سازی front end  از آب ، دی اکسید کربن و نیتروس اکساید و مولکول های و کوچکتر هیدرو کربن تصفیه گردد. مولکاولار سیو ها ۱۳x و  LSX این امکان را فراهم می سازند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *