ایرند کمپرسور اسکرو چیست؟

ایرند، واحد هواسازی کمپرسور اسکرو است. این قطعه از یک پوسته و دو مارپیچ تشکیل شده‌است و می‌تواند به کمک گیربکس انرژی مکانیکی چرخشی را دریافت کند. در این مقاله دربارۀ ایرند کمپرسور اسکرو صحبت می‌کنیم. از آنجایی که ایرند وظیفۀ اصلی کمپرسور اسکرو را انجام می‌دهد، به آن قلب کمپرسور هم می‌گویند. داخل ایرندها روغن وجود دارد که این روغن برای خنک‌کاری و روان‌کاری روتورهای کمپرسور به کار می‌رود. همچنین کارکرد دیگر این روغن به پرکردن لقی بین روتورها و انتقال نیرو مربوط می‌شود.

ایرند کمپرسور اسکرو چیست؟

ایرند روتورکمپ

ایرند روتور کمپ نوعی ایرند کمپرسور اسکرو است که توسط شرکت آلمانی روتوکمپ ساخته می‌شود. این ایرند یکی از بهترین ایرندهای موجود در جهان است و در صنایع متعددی استفاده می‌شود. ایرند روتور کمپ انواع مختلفی دارد. مثلا ایرند EVO 3 می‌تواند در دقیقه 2000 تا 2500 لیتر هوا تولید کند.

همچنین قدرت الکتروموتور این ایرند، 15 کیلووات است. نوع دیگری از ایرند کمپرسور اسکرو، EVO 6 است که با قدرت 22 تا 30 کیلووات، 3000 تا 4000 لیتر در دقیقه هوا تولید می‌کند. ایرند کمپرسور اسکرو EVO 9 برای دستگاه‌های 37 کیلووات تا 55 کیلووات طراحی شده است.

انواع دیگر ایرند روتورکمپ، EVO 15 و EVO 28 هستند. ایرندهای روتورکمپ حداکثر بازدهی را دارند و سروصدای کمتری هم تولید می‌کنند. همچنین این ایرندها به دلیل افزایش ابعاد یاتاقان و پروفایل غلتک بدون سایش، چرخه عمر بیشتری دارند. فشار عملیاتی این ایرندها از 5 تا 15 بار است و کیفیت ساخت بالایی دارند.

ایرندهای روتورکمپ طراحی منعطفی دارند و به راحتی هم نصب می‌شوند. ایرند کمپرسور اسکرو با استفاده از شفت روتور، روتور و الکتروموتور فرایند فشرده‌سازی را انجام می‌دهد. شفت روتور به صورت کوپل مستقیم یا تسمه به الکتروموتور وصل می‌شود. وقتی روتور می‌چرخد، روتور دیگری به چرخش درمی‌آید. روغن موجود در ایرند باعث انتقال نیرو بین روتورها می‌شود. برای این که سرعت مولکول‌های روغن زیاد شود و دستگاه بیش از حد داغ نشود، فاصله بین روترها کم می‌شود.

ایرند کمپرسور اسکرو چیست؟

فروش ایرند

ایرندها در سه نوع پیستونی، پیچی و توربو در کمپرسور جایگذاری می‌شوند. این قطعه در حالت‌های 3000 rpm تا 60000 rpm فعالیت می‌کند. سه برند برتر در بازارهای ایران در زمینۀ فروش ایرند فعالیت می‌کنند. روتورکمپ، ارزن و وی ام سی از برندهای ایرند موجود در ایران هستند. روتورکمپ بهترین برند ایرند است که با مدل‌های EVO به فروش می‌رسد.

بعد از خرید ایرند باید آن را روی کمپرسور نصب کنید. هنگام نصب باید به ظرفیت ایرند توجه کنید و متناسب با ظرفیت آن، داخل دستگاه روغن بریزید. قبل از این که دستگاه را روشن کنید، مطمئن شوید که داخل آن روغن ریخته‌اید. بعد از شروع فعالیت دستگاه، به جهت حرکت شفت دقت کنید. جهت حرکت شفت باید در جهت حرکت روتورها باشد.

قیمت ایرند کمپرسور اسکرو

قیمت ایرند کمپرسور اسکرو با توجه به عوامل مختلفی مشخص می‌شود. اندازه دقیق قطر فولی الکتروموتور و هواساز از اندازه‌های مهمی هستند که هنگام خرید باید به آن‌ توجه کنید. علاوه‌بر این هوادهی، فشار کاری ایرند، توان الکتروموتور و انتخاب صحیح پولی الکتروموتور از نکات مهم در خرید ایرند کمپرسور اسکرو هستند. ایرندهای مختلفی در بازار موجود هستند: پیستونی، اسکرو و توربینی.

نوع اسکرو ظرفیت هوادهی بیشتری دارد و در فشارهای متوسط بهتر کار می‌کند. ایرندهای پیستونی رفت و برگشتی هستند و در دو نوع روغنی و بدون روغن به فروش می‌رسند. ایرندهای توربینی هم دو نوع شعاعی و محوری دارند و در فشار ثابت با دور و ظرفیت هوادهی بالا کار می‌کنند. ایرندهای توربینی به عنوان نسل سوم ایرند‌ها همیشه در حال کار هستند.

تعمیر ایرند

شرکت کمپرسور صفوی سابقۀ زیادی درخصوص تعمیر ایرند دارد. برای اینکه بتوانید ایرند را تعمیر کنید یا تعمیر آن را به متخصصین بسپارید، در درجۀ اول گراف هواساز را بررسی کنید. شاید ایرند برای کمپرسورها مناسب نباشد. برای اینکه تناسب این دو دستگاه را درک کنید، گراف هواساز و جدول عمکرد ایرند را ببینید.