درباره انواع کمپرسور باد بیشتر بدانید

تکنولوژی‌هایی که به مرور زمان پیشرفت کردند توانستند بسیاری از نیازهای بشر را رفع کرده و انجام کارها را برای آن‌ها به مراتب ساده و راحت کنند. کمپرسور باد نیز یکی از دستگاه‌های پرکاربردی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. باد یا هوای تولید شده توسط این کمپرسورها کاربردهای مختلفی دارد.

انواع کمپرسور باد

کمپرسور باد چیست؟

ممکن است نام‌های مختلفی مانند درایر، کمپرسور هوا، پمپ هوا یا پمپ باد را نیز روی آن بگذارند. اساس کار این دستگاه، تولید باد با فشار زیاد است. این کار در مخزن کمپرسور انجام می‌گیرد.

هوا در درون محفظه کمپرسور به شدت فشرده می‌شود و در حین خروج از مخزن، با فشار بالا خارج می‌شود. این عمل ایجاد باد پرفشار کرده و برای استفاده در صنایع مختلف مورد نیاز است.

از دستگاه کمپرسور باد استفاده‌های زیادی می‌شود که سبب تولید کمپرسور در انواع مختلف شده است.

انواع کمپرسور باد و کاربرد آن‌ها

به طور کلی سه نوع کمپرسور با نحوه کار و تولید باد متفاوت وجود دارد. سه نوع پمپ باد پیستونی، اسکرو و کمپرسور فشار قوی وجود دارد.

کمپرسور پیستونی و کاربرد آن

در بخش‌های تولیدی و صنعتی از کمپرسور پیستونی بیشتر استفاده می‌شود. این کمپرسور در صنایع خدماتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و کوچکترین جزء پیستونی در آن، ظرفیت 25 و 50 لیتری دارد. ظرفیت فشار باد موجود در کمپرسور پیستونی بین 8 تا 10 بار است. برای افزایش فشار باد در این دستگاه، باید ذخیره مخزن و سرعت باد را افزایش داد. این کمپرسور دارای مخزن است که هوا در آن فشرده می‌شود.

تعداد پیستون‌های این نوع کمپرسور را می‌توان افزایش داد و ظرفیت آن را بالا برد.

برای رنگ پاشی، کارهای نظافتی و … می‌توان از این کمپرسور استفاده کرد.

کمپرسور باد اسکرو

یکی دیگر از کمپرسورهایی که ظرفیت باد بالایی دارند، کمپرسور اسکرو است. اگر به هوای فشرده و میزان بالای باد در زمانی کم نیاز باشد، استفاده از این کمپرسور توصیه می‌شود.

در کمپرسور اسکرو، عملیات فشرده سازی هوا به کمک دو موتور مارپیچی انجام می‌گیرد. ذخیره هوا در این نوع کمپرسور نیز درون مخزن هوا انجام می‌گیرد و قطعات مخزن روی کاور قرار می‌گیرد.

بخش‌های مختلف کمپرسور باد اسکرو شامل: بخش تولید هوا، الکتروموتور، ورودی هوا، مخزن جداسازی هوا و روغن، رادیاتور، فیلتر و تابلوی برق است.

فشار هوای خروجی از این کمپرسور همانند کمپرسور پیستونی، بین 8 تا 10 بار است. البته حجم هوا در کمپرسور اسکرو به مراتب بیشتر از نوع پیستونی است. از دیگر مزیت‌های اسکرو، صدای کمتری است که دستگاه تولید می‌کند.

کمپرسور فشار قوی

در برخی از صنایع به باد با فشار قوی نیاز است. به عنوان مثال برای تولید بطری‌های پلاستیکی، باید فشار قوی در مواد اولیه اعمال شود تا بطری باز شود و شکل کامل را به خود بگیرد. این فشار هوا در مراکز بسته بندی نیز مورد نیاز است. فشار بالای 30 بار برای این مصارف استفاده می‌شود که در کمپرسورهای اسکرو و پیستونی تامین نمی‌شود.

کمپرسور فشار قوی برای مصارف صنعتی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کمپرسور، هوا با فشار بالایی به بیرون رانده می‌شود تا نیروی مورد نیاز را برای مصارف صنعتی و تولیدی تامین کند.

انتخاب کمپرسور باد مناسب

قبل از این که برای خرید کمپرسور باد اقدام کنید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که آن را برای چه مصارفی استفاده خواهید کرد.

در صورتی که فشار کمپرسور بیش از نیاز باشد به تاسیسات و محیط کاری آسیب وارد می‌کند. از طرفی فشار کمتر از حد مورد نیاز نیز سبب می‌شود تا کار مورد نیاز به خوبی انجام نگیرد. از این رو باید کمپرسور متناسب با کاربردی که از آن انتظار می‌رود انتخاب شود.

در مراکز معتبر می‌توانید مشاوره لازم را در زمینه انتخاب و خرید کمپرسور باد مناسب دریافت کنید.