ویژگی های کمپرسور دندانپزشکی و کاربرد آن

کمپرسور دندانپزشکی (Dental Air Compressor) یکی از ضروری‌ترین تجهیزات دندانپزشکی است که وظیفه آن متراکم سازی، تمیز کردن، خشک کردن و ذخیره هواست. در مواقعی که دندانپزشک با وسایلی مثل هندپیس (Hand-piece) و یا هر وسیله‌ای که نیاز به هوای متراکم و بسیار تمیز و بهداشتی دارد، کار می‌کند، کمپرسور باد دندانپزشکی این هوای تمیز و استریل را فراهم خواهد کرد. در ادامه در رابطه با ویژگی‌ها و کاربرد این وسیله مهم دندانپزشکی و عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های کمپرسور دندانپزشکی و کاربرد آن

ویژگی‌های کمپرسور دندانپزشکی

کمپرسورهای دندانپزشکی وظیفه بسیار مهمی دارند و در طول زمان تکنولوژی ساخت آنها پیشرفته‌تر شده است. جدیدترین نمونه‌های این نوع کمپرسورهای پزشکی، مدل بدون روغن یا اویل فری (Oil-Free) هستند و در طی کارکرد نیاز به روغن کاری ندارند. با پیشرفته‌تر شدن این کمپرسورها، ویژگی‌ها و کارکرد آن‌ها نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است.

ویژگی‌هایی که در ادامه توضیح خواهیم داد متناسب با رایج‌ترین و پرفروش‌ترین مدل کمپرسورهای دندانپزشکی است:

تولید هوای فشرده و تمیز:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع تجهیزات دندانپزشکی، تولید هوای تمیز و استریل شده است. به دلیل اینکه هوای تولید شده مستقیما با بافت دندانی در ارتباط است، برای جلوگیری از عفونت و یا رشد باکتری در لوله انتقال هوای متراکم شده، باید کاملا استریل باشد. این کار به کمک فیلترهای مخصوص انجام می‌شود.

عدم تولید یا تجمع رطوبت:

کمپرسور دندانپزشکی مجهز به درایر یا خشک کن (از نوع میکروفیلتر) است. درایرها وظیفه خشک کردن و حذف رطوبت هوای ورودی را دارند. به همین دلیل در تمامی محیط‌های کاری اعم از مرطوب و خشک می‌توانید از این دستگاه‌ها استفاده کنید بدون اینکه نگرانی بابت تجمع رطوبت و رشد عوامل میکروبی داشته باشید.

عملکرد بدون روغن و یا بدون نیاز به روغن کاری:

همانطور که از اسم کمپرسور دندانپزشکی اویل فری یا بدون روغن مشخص است، برای عملکرد درست و بدون مشکل خود هیچ نیازی به روغن کاری ندارند. در واقع این دستگاه‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که عملکرد آن‌ها وابسته به روغن نیست و در نتیجه احتمال انتقال آلودگی روغن به درون هوا نیز وجود نخواهد داشت. ضمنا این ویژگی باعث شده تا دندانپزشکان نگران تعمیرات و روغن کاری دوره‌ای نباشند.

نویز یا صدای بسیار کم:

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهمی که در مورد کمپرسور دندانپزشکی مخصوصا در نسل جدید به چشم می‌خورد، عملکرد بدون صدای آنهاست. بدون صدا بودن یا نویز بسیار کم علاوه بر اینکه احساس ترس و دلهره را از بیمار دور می‌کند، تمرکز دندانپزشک را هم افزایش می‌دهد. از طرفی به آرامش اعصاب هم کمک زیادی خواهد کرد.

پرتابل بودن:

این ویژگی برای تمامی کمپرسورهای دندانپزشکی وجود ندارد با این حال برای دندانپزشکان یک مزیت و ویژگی مهم است. پرتابل بودن امکان جابجایی راحت کمپرسور را فراهم می‌کند و می‌توان با طول لوله کوتاه‌تر از دستگاه استفاده کرد. کوتاهی طول لوله‌ها امکان رشد باکتری‌ها را در طول مسیر کاهش می‌دهد. از طرفی این دستگاه‌ها برای کلینیک‌های دندانپزشکی که محدودیت فضا دارند کاملا مناسب است.

قیمت کمپرسور دندانپزشکی

در دندانپزشکی، کیفیت و سرعت ارائه خدمات، فراهم کردن شرایط کافی برای حفظ آرامش خاطر بیماران و محیطی امن و استریل از فاکتورهای بسیار مهم در کسب شهرت هستند. یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های دندانپزشکی، کمپرسورها هستند که با کاربرد و ویژگی‌های آن آشنا شدید.

با توجه به اینکه مدل‌های مختلفی از این نوع تجهیزات دندانپزشکی در بازار وجود دارند، قیمت‌های مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. موقع خرید کمپرسور دندانپزشکی باید به یکسری نکات ویژه توجه داشته باشید. راهنمای خریدی که در ادامه مشاهده می‌کنید روی قیمت کمپرسورها تأثیر می‌گذارند:

کیفیت هوا:

مهم‌ترین ویژگی که روی قیمت کمپرسورهای دندانپزشکی و کیفیت کار آن‌ها تأثیر می‌گذارد، کیفیت هوای تولید شده است. کیفیت هوا تعیین کننده درجه تمیزی و استریل بودن آن است که به نوبه خود روی سلامت بیمار تأثیر می‌گذارد.

درجه توان و قدرت کار دستگاه:

عامل مهم بعدی که هم موقع خرید باید به آن توجه کنید و هم بر روی قیمت این تجهیزات اثر می‌گذارد، توان و قدرت کار دستگاه است. هر چقدر توان دستگاه بالاتر باشد، قدرت پمپ متراکم کننده هوا بیشتر خواهد بود. این دستگاه‌ها به ابزارهای بیشتری نیاز دارند و مصرف برق بالاتری هم دارند. البته اگر فضای کمی دارید باید مدل‌های با توان پایین‌تر را انتخاب کنید که تجهیزات جانبی کمتری دارند.

دستگاه با قدرت فشار بالا:

میزان فشاری که دستگاه کمپرسور دندانپزشکی تولید می‌کند بسیار اهمیت دارد. با توجه به اینکه هوای تولید شده در این دستگاه در بخش‌های مختلف یونیت دندانپزشکی استفاده می‌گردد، بهتر است که فشار هوای تولیدی به اندازه کافی بالا باشد تا هر یک از دستگاه‌ها با افت فشار روبرو نشوند. از طرفی با تولید هوای پرفشاری که بیش از حد نیاز باشد، آسیب به بافت دهان و دندان زیاد می‌شود که از طریق عقربه فشار می‌توان تنظیم کرد.

سایز:

با توجه به اینکه کلینیک و مطب‌های دندانپزشکی به مرور زمان گسترده‌تر می‌شوند و شاید خدمات بیشتری ارائه دهند لازم است که از همان ابتدا به این مسأله توجه کنید. در چنین شرایطی بهتر است که کمپرسور با سایز بزرگ‌تر خریداری کنید و فضای لازم برای قرارگیری آن در نظر بگیرید. طبیعتا کمپرسور با سایز بزرگ‌تر قیمت بیشتری هم خواهد داشت.

نویز و تولید صدای دستگاه:

یکی دیگر از مواردی که موقع خرید باید به آن توجه کنید، میزان نویز و تولید صدای دستگاه است. کمپرسورهایی که میزان صدای تولید شده آن‌ها در حد 50 دسی بل است، بسیار کم صدا و بدون لرزش هستند. قیمت این کمپرسورها طبیعتا بالاتر از نمونه‌هایی است که سر و صدای بیشتری دارند.

بنابراین قیمت کمپرسور دندانپزشکی به تمامی موارد گفته شده بستگی دارد. دندانپزشکان باید براساس نیاز و بودجه خود تا حد امکان بهترین گزینه را انتخاب کنند تا آسایش و آرامش فضای کاری به حداکثر و میزان خرابی و تعمیرات دستگاه به حداقل ممکن برسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *