ده گام ساده برای کاهش هزینه های واحد تولیدی

logo2

آیا می دانستید گرانترین بخش از کل هزینه های مرتبط با کمپرسور و هوای فشرده ، هزینه های مربوط به انرژی است ؟

در واقع در طول عمر و کارکرد کمپرسور ، هزینه برق و انرژی مصرفی کمپرسور چندین برابر قیمت خرید یک دستگاه کمپرسور می باشد . بنابراین با انتخاب کمپرسور های کارامد  و انجام چند کار ساده پول خود را پس انداز کنید.

  1. کمپرسور را خاموش کنید !!

در طول ۱۶۸ ساعت در هفته اکثر کمپرسور ها تنها نزدیک به ۶۰الی ۱۰۰ ساعت با حداکثر ظرفیت خود کار می کنند . بنابراین با توجه به شیفت کاری خود ، با خاموش کردن کمپرسور ها در  هنگام شب و آخر هفته و روزهای تعطیل می توانید تا حدود ۲۰% هزینه برق مصرفی را کاهش دهید .

energy-saver-home

  1. نشتی های موجود را تعمیر کنید !!

یک ترک  کوچک به اندازه ۵ میلیمتر در ۱۰۰ psi  معادل  6.89 bar فشار هزینه ای معادل ۲۵۰۰ دلار در سال به یک واحد صنعتی در اروپا و آمریکا تحمیل می کند . از آنجایی که برای تولید هوای فشرده هزینه برق پرداخت می شود هر نشتی هوا در سیستم به منزل هدر رفتن پول شما می باشد. در سیستم های لوله کشی با عمر بالای پنج سال احتمال وجود نشتی و ترک های مویین تا۲۵% بالاتر است.

energy-of-the-future-conservation-renewable-energy-1200x1109

  1. از ایجاد نشتی های جدید جلوگیری کنید !!

لوله کشی و اتصالات تمیز و خشک نشان دهنده کیفیت خوب هوای فشرده و عدم مشکل خوردگی و پوسیدگی در سیستم انتقال هوای فشرده می باشد . وجود غبار و زنگ در اتصالات و لوله های انتقال هوا می تواند به دلیل وجود ذرات ناخالصی در هوای فشرده ایجاد شود. اگر هوای فشرده تصفیه نشود  و یا اگر فیلتر های تصفیه هوا مستهلک شده باشند ، افت فشار و ریسک وجود ذرات ناخالصی و غبار در سیستم به طور چشم گیری افزایش می یابد . وجود رسوبات و جرم در لوله های انتقال هوا نشانه ای از یک سیستم هوای فشرده ضعیف و پر هزینه است که می بایست به سرعت برای رفع و بهبود آن اقدام کرد . وجود غبار، جرم و رسوبات به شدت خردگی را در سیستم افزایش می دهد و همین امر سبب بالا رفتن نشتی ها و ترک در سیستم می شود . راه حل جلوگیری از این مشکل استفاده از فیلتر ها و تله آبگیر و خشک کن ها مناسب و با کیفیت است.

clean-air-technologies-energy-conservation

  1. استفاده از فشار بهینه ، هرگز از فشار بیش از حد نیاز استفاده نکنید!!

کاهش ۲ psi   فشار هوا ، سبب کاهش یک درصد مصرف انرژی می شود. با کنترل و بازرسی سیستم و جلوگیری از افت فشار به دلیل لوله کشی نامناسب و بلند ، دیگر نیاز به افزایش فشار کاری کمپرسور نیست تا این افت فشار را جبران کرد.

images 1

  1. شیر تخلیه آب را چک کنید!!

به طور منظم شیر تخلیه آب مخزن کمپرسور را باز کنید تا آب خارج شود و در صورتی که از شیر های تایمر دار استفاده می کنید آنها را کنترل کنید که به صورت دقیق و منظم عمل کنند.

  1. زیر ساخت لوله های انتقال هوا را بازبینی کنید ، بسیاری از سیستم ها بهینه نیستند !!

سیستم لوله کشی باید به صورت بهینه  طراحی شود تا هوای فشرده را با جریان و فشار دلخواه به نقطه مصرف برساند . افزایش سایز لوله ها از ۲ به  3 اینچ می تواند افت فشار را تا ۵۰ %کاهش دهد . ( هر چه میزان جریان هوا در لوله بیشتر باشد افت فشار نیز بیشار خواهد بود ، جریان هوا به معنا میزان هوای عبوری از یک سطح مقطع می باشد) همچنین کاهش فاصله کمپرسور تا نقطه مصرف هوا می تواند افت فشار را بین ۲۰ تا۴۰% کاهش دهد.

  1. فیلتر هوای کمپرسور را به صورت منظم و دوره ای تعویض نمایید !!

  2.  از گرمای ایجاد شده توسط کمپرسور برای مصارف دیگر استفاده کنید !!

هوای فشرده و کمپرسور هوا بر اثر کارکرد تولید گرما می کنند . تا ۹۰ % این گرما می تواند  در مجموعه شما مورد استفاده قرار بگیرد. به طور مثال می توان برای تامین آب گرم سرویس های بهداشتی ، محیط کاری و رختشور خانه کارگاه ها از آن بهره برد.

  1.  تعمیرات و نگهداری دوره ای فراموش نشود !!

مانند تمام ماشین آلات صنعتی ، کمپرسور ها نیز برای کارکرد مناسب و کارامد نیازمند سرویس های دوره ای و منظم هستند . سرویس منظم کمپرسور ها می تواند مصرف انرژی را تا ۱% کاهش دهد .

  1. پرهیز از استفاده نامناسب از کمپرسور !!

استفاده نامناسب از کمپرسور شامل هر کاربردی است که می توان به صورت کارا تر و با راندمان بالاتر با دیگر وسایل انجام داد . به طور مثال بسیاری از شرکت به اشتباه از هوای فشرده با فشار بالا برای خنک کاری استفاده می کنند در صورتی که همین عمل را می توان با هوایی با فشار پایین انجام داد