کاربرد کمپرسور در دستگاه بگ فیلتر

دستگاه بگ فیلتر یا غبارگیر از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم‌های فیلتراسیون است که در بسیاری از پروسه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا فرایند جداسازی غبار و ذرات موجود در هوا یا گاز را انجام دهد. مکانیزم این دستگاه بدین صورت است که هوای آلوده به گرد و غبار را به سمت هاپر دستگاه هدایت کرده و با کاهش سرعت جریان هوا سبب عبور هوای غبارآلوده از کیسه فیلتر می‌شود تا غبار و سایر ذرات بر روی سطح فیلتر جمع شده و هوای تمیز به سمت محفظه خروجی دستگاه هدایت شود. ذرات جمع شده بر روی فیلترها به صورت اتوماتیک پاکسازی شده و درون هاپر فیلتر جمع‌آوری خواهد شد تا در نهایت این ذرات توسط روتاری ایرلاک و اسکروکانوایر به خارج از دستگاه تخلیه شود. حال کمپرسور هوا در دستگاه بگ فیلتر با هدف فراهم کردن هوای فشرده جهت استفاده از آن در داخل کیسه‌ها و پاکسازی آلاینده‌ها تعبیه شده است تا راندمان دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی افزایش یابد.

دستگاه بگ فیلتر

اغلب فعالان صنایع این سوال را در ذهن دارند که در میان اجزای مختلف بگ فیلتر، کاربرد کمپرسور در این دستگاه چیست؟ در اینجا سعی خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با کاربرد کمپرسور در دستگاه بگ فیلتر در اختیار فعالان صنایع قرار دهیم؛ بنابراین اگر در صنایعی چون کارخانجات سیمان‌سازی، کوره‌های ذوب فلزات، ذوب آهن، ریخته‌گری، صنایع غذایی و دارویی فعالیت دارید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

دستگاه بگ فیلتر چیست؟

بگ فیلتر (Bag Filter) از تجهیزات صنعتی است که وظیفه کنترل و مدیریت ذرات گرد و غبار به‌ویژه آلودگی‌های موجود در محیط‌های صنعتی و دیگ بخار را برعهده دارد. دستگاه بگ فیلتر با کنترل دی اکسید گوگرد و سایر ذرات معلق در هوا به افزایش راندمان دستگاه‌های صنعتی کمک شایانی می‌کند. این دستگاه در سه نوع شیکر (لرزاننده)، هوا معکوس و پالس جت طراحی و تولید می‌شود که مدل پالس جت در کنترل ذرات معلق هوا اثربخشی بهتری از خود نشان می‌دهد.

از آنجایی‌که آلودگی‌های موجود در محیط‌های صنعتی بسیار خطرناک و سمی هستند و سلامت کارکنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ از این‌رو استفاده از غبارگیرهای صنعتی چون بگ فیلتر با کیفیت ساخت عالی نقش ویژه‌ای در تهویه‌سازی هوای محیط‌های صنعتی ایفا می‌کنند.

اجزای تشکیلدهنده دستگاه بگ فیلتر

بگ فیلتر به عنوان دستگاه غبارگیر صنعتی از طراحی خاص و منحصر به‌فردی برخوردار است. بگ فیلتر‌ها معمولا دارای کیسه‌های پارچه‌‌ای استوانه‌ای بلند هستند که سطح این کیسه‌ها حاوی مخروط‌های کوچکی است که اجازه عبور ذرات معلق هوا از سطح فیلتر کیسه‌ای را نداده و با ورود هوای حاوی ذرات آلاینده به بگ فیلتر و عبور از سطح کیسه‌ای، لایه‌ای از ذرات بر روی سطح تشکیل خواهد شد تا زمانی‌که دیگر هوا اجازه و امکان عبور از سطح فیلتر کیسه‌ای ندارد. در این مرحله فعالیت سیستم تمیزکننده آغاز شده و به صورت آنلاین یا آفلاین، آماده‌سازی فیلتر کیسه‌ای برای فرایند فیلتراسیون انجام می‌شود. به‌طور کلی از اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه بگ فیلتر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدنه اصلی
  • فیلترهای کیسه‌ای
  • قفسه‌های نگهدارنده
  • فن سانتریفیوژ
  • کمپرسور هوا
  • هاپر جمع‌کننده
  • سیستم تخلیه گرد و غبار
  • سیستم پاکسازی فیلترهای کیسه‌ای
  • جرقه‌گیر یا سیلیکون
  • شیر برقی
  • ونتوری
  • فن
  • تابلو کنترل جت پالس

اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه بگ فیلتر

هر کدام از این اجزا در هماهنگی با یکدیگر به دستگاه غبارگیر صنعتی جهت پاکسازی هوای محیط‌های صنعتی از گرد و غبار کمک می‌کنند و بروز مشکل در هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده سبب اختلال عملکرد دستگاه بگ فیلتر می‌شود.

نقش کمپرسور هوا در دستگاه غبارگیر صنعتی

کمپرسور (Compressor) یا متراکم‌کننده از تجهیزات صنعتی است که با متراکم کردن و کاهش حجم گاز‌ها، سبب افزایش فشار در آن‌ها می‌شود. کمپرسور یکی از اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه غبارگیر صنعتی به‌شمار می‌آید که نقش ویژه‌ای در عملکرد صحیح دستگاه ایفا می‌کند. از آنجایی‌که مکانیزم دستگاه بگ فیلتر بدین صورت است که برای پاکسازی هوا از گرد و غبار باید هوا را با فشار زیاد به سمت هاپر دستگاه هدایت کرده و از کیسه فیلتر عبور دهد تا ذرات آلوده بر روی فیلتر جمع شوند و هوای عاری از گرد و غبار به سمت محفظه خروجی دستگاه هدایت شود؛ از این‌رو وجود یک دستگاه کاهش‌ دهنده حجم و افزایش‌ دهنده فشار هوا در این سیستم بسیار حائز اهمیت است. کمپرسور هوا در واقع همان دستگاهی است که در بگ فیلتر تعبیه شده است و با فشرده‌سازی هوای آلوده کمک می‌کند تا هوا از فیلترهای کیسه‌ای عبور کرده و ذرات گرد و غبار بر روی سطح کیسه‌ای جمع شوند و در نهایت هوای تمیز به سمت محفظه خروجی دستگاه هدایت شود. ذرات گرد و غبار به جا مانده بر روی فیلترها هم به صورت اتوماتیک پاکسازی می‌شوند و در نهایت به خارج از دستگاه تخلیه خواهند شد.

جمعبندی

در این مطلب تلاش کردیم علاوه بر معرفی و کارکرد غبارگیرهای صنعتی، به کاربرد کمپرسور در دستگاه بگ فیلتر به عنوان یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده سستم فیلتراسیون بپردازیم تا فعالان صنایع مختلف به خوبی با این سیستم فیلتراسیون رایج در پروسه‌های صنعتی آشنا شوند. فعالان صنعتی در حوزه تولید دستگاه بگ فیلتر میتوانند کمپرسور مورد استفاده در این دستگاه را با دریافت مشاوره رایگان و تخصصی و با بهترین قیمت از کمپانی صفوی خریداری نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *