تعیین سایز درایر تبریدی (رطوبت گیر یخچالی – Refrigerant Dryer)

dryer-sizing

درایر های تبریدی جز رایج ترین دستگاه هایی هستند که برای حذف رطوبت هوای کمپرسور به کار می روند. حذف رطوبت از هوای فشرده از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا رطوبت باعث ایجاد آسیب های زیاد به سیستم پنوماتیک، جک ها و شیر های برقی می شود.

تعیین سایز رطوبت گیر ( درایر) در کارکرد صحیح این دستگاه تاثیر مستقیم دارد. اگر درایر به درستی انتخاب نشود و کوچک باشد سبب گرم شدن بیش از حد درایر و کاهش راندمان می شود. در نتیجه رطوبت بخوبی از سیستم هوای فشرده حذف نمی گردد.

برای تعیین سایز دقیق رطوبت گیر ، پنج فاکتور وجود دارد که می بایست مورد نظر قرار گیرند:

  1. حجم هوای کمپرسور

اولین فاکتور سایز کمپرسوری است که درایر می بایست هوای خارج شده از آن را خشک نماید.

  1. فشار کاری

معمولا درایر ها برای کار در فشار ۷ bar تعیین می شوند. بنابراین برای کمپرسوری که در فشار ۸ bar کار می کند باید از ضریب تصحیح استفاده کرد. در جدول زیر ضرایب تصحیح برای فشار های کاری مختلف نشان داده شده است. ضریب تصحیح برای فشار کاری ۸bar ، ۱٫۰۶ برابر ظرفیت درایر در فشار کاری ۷bar است.

bar۵۶۷۸۹۱۰
Correction Factor۰٫۸۵۰٫۹۳۱۱٫۰۶۱٫۱۱۱٫۱۵

۳- ماکزیم دمای محیط

ماکزیم دمای هوا که درایر در آن قرار می گیرد باید در محاسبات لحاظ شود. ضرایب تصحیح برای دمای هوای محیط به شرح زیر می باشد.

°C۲۵۳۰۳۵۴۰۴۲۴۵
Correction Factor۱٫۱۱۱٫۰۷۱۰٫۸۵۰٫۷۵۰٫۶۶

۴- ماکزیم دمای هوایی که وارد درایر می شود.

بهتر است ما بین کمپرسور و درایر یک خنک کننده قرار بگیرد ، خنک کننده سبب می شود دمای هوایی که وارد درایر می شود ۱۰ درجه بالاتر از هوای محیط باشد. ضریب تصحیح برای دمای ۴۵ درجه عدد ۱ می باشد. جدول ضرایب تصحیح برای دمای هوایی که وارد درایر می شود به شرح زیر است.

°C۳۰۳۵۴۰۴۵۵۰
Correction Factor۱٫۴۳۱٫۳۰۱٫۲۰۱۰٫۸۷

۵- نقطه شبنم

نقطه شبنم نقطه ای است که بخار آب به مایع تبدیل می شود و سبب می گردد که بخار به راحتی از آب جدا گردد. اکثر درایر ها به گونه ای انتخاب می شوند که دستیابی به نقطه شبنم ۳ درجه سانتیگراد را محقق سازند. اگر نقطه شبنم بالای ۳ درجه سانتیگراد باشد می بایست از ضریب تصحیح استفاده نمود.

°C۳۵۷۹۱۰
Correction Factor۱۱٫۰۹۱٫۱۸۱٫۳۰۱٫۳۳

حال با توجه به آنچه در بالا توضیح داده شد اندازه درایر به صورت فرمول زیر محاسبه می گردد

اندازه درایر = حجم هوای تولید شده در کمپرسور × فاکتور مربوط به فشار کاری × فاکتور مربوط دما هوای محیط × فاکتور مربوط به دمای هوای کمپرسور × فاکتور نقطه شبنم

به طور مثال برای تعیین اندازه یک درایر مناسب برای یک کمپرسور ۷۵kw که در هر دقیقه ۱۴٫۱۸ متر مکعب هوا را با فشار ۸ بار فشرده می سازد . در شرایطی که دمای هوای محیط ۲۵ درجه سانتیگراد و دمای هوایی که از کمپرسور وارد درایر می شود ۴۵ درجه باشد. برابر است با :

۱۴٫۱۸× ۱٫۰۶× ۱×۱×۱=۱۵٫۰۳ m3/min

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *