نقش هواساز کمپرسور اسکرو چیست؟

همزمان با توسعه صنایع مختلف مثل صنایع غذایی و خودروسازی، نقش تجهیزاتی مثل کمپرسور اسکرو پررنگ‌تر شده است. این تجهیزات به تسهیل امور و تولید محصولاتی با کیفیت بالا کمک زیادی کرده‌اند. بنابراین پی بردن به نقش هواساز کمپرسور اسکرو و اهمیتی که برای کمپرسور دارد، می‌تواند علامت سوال‌های زیادی را در ذهن شما پاک کند. شما با این آگاهی می‌توانید دست به انتخاب این تجهیزات برای کارخانه یا کارگاه تولیدی خود بزنید.

کمپرسور اسکرو در چه صنایعی کاربرد دارد؟

هواساز کمپرسور اسکرو چیست؟

هواساز کمپرسور اسکرو یکی از قطعات اصلی و بنیادین یک کمپرسور محسوب می‌شود. این واحد وظیفه تامین نیروی محرکه ابزارهای صنعتی بادی و پنوماتیکی را در صنایع بزرگ برعهده دارد. هوای محیط به داخل هواساز کمپرسور اسکرو مکیده و بعد داخل محفظه فشرده می‌شود و فشار آن افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق با استفاده از روتور نر و ماده‌ای انجام می‌شود که توسط نیروی محرکه الکتروموتور به گردش درآمده‌اند. هوای فشرده شده در نهایت به سمت خروجی و مخزن هوا هدایت می‌شوند.

هواساز کمپرسور اسکرو روغنی

هواساز کمپرسور اسکرو در دو نوع روغنی و غیر روغنی تولید می‌شوند. در نوع روغنی برای کاهش اصطکاک و حرکت راحت روتورها برای انجام عملیات فشرده‌سازی از روغن کمپرسور استفاده می‌شود. البته به جای روغن می‌توان از روان‌ کننده‌های مصنوعی دیگر نیز استفاده کرد اما برای استفاده در دماهای بالا و به خاطر خواص بیشتری که دارد، روغن انتخاب بهتری است. بعد از فشرده سازی هوا، غبار روغن از کمپرسور خارج می‌شود. روغن در این مرحله به مخزن جداکننده راه پیدا می‌کند.

روغن استفاده شده در کمپرسور اسکرو بعد از جدا شدن از هوا و تصفیه شدن، دوباره وارد فرایند فشرده‌سازی هوا می‌شود و به عنوان روان‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصفیه روغن با خنک کردن و فیلتر زباله‌های آن انجام می‌شود. در مرحله پایانی، هوای فشرده شده و بدون روغن ممکن است به یک مخزن انتقال پیدا کند و ذخیره شود و یا برای استفاده به ماشین‌ها و تجهیزات دیگر شما انتقال پیدا کند.

هواساز کمپرسور اسکرو غیر روغنی

نوع دیگر هواساز کمپرسور اسکرو، نوع غیر روغنی آن است. روترها در این هواسازها اصطکاک و تماسی با هم ندارند و بنابراین احتیاجی به استفاده از روغن و سایر روان‌کارها در این کمپرسورها نیست. هوا در این کمپرسورها باید عاری از هرگونه آلودگی و نشانی از روغن باشد، زیرا امکان تحمل چنین موضوعی برای این کمپرسورها پیش‌بینی نشده است. با این حال بلبرینگ‌های کمپرسور اسکرو را برای مقاومت در برابر خوردگی و کاهش اصطکاک، باید روغن‌کاری کرد.

مزایا و معایب کمپرسور اسکرو

اجزای هواساز کمپرسور اسکرو

یک هواساز کمپرسور اسکرو از اجزای مختلف تشکیل شده است. تا اینجا شما می‌دانید هر هواساز دارای یک روتر ماده و نر است که این دو در جهتی مخالف با یکدیگر می‌چرخند و هوای داخل محفظه را فشرده می‌کنند. علاوه بر این یک هواساز اجزای دیگری همچون سیلندر، خروجی هوا، مکنده هوا یا آنلودر، پوشش غلاف هواساز، فیلتر هوا که بالای مکنده است و هوای ورودی به محفظه را فیلتر می‌کند و همچنین یاتاقان‌های رانشی و شعاعی نیز دارد.

تعمیر و نگهداری از هواساز کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو به عنوان یکی از تجهیزات مهم و حیاتی در واحدهای صنعتی باید به خوبی حفظ و نگهداری شوند. این موضوع شامل قطعات مهم و اساسی این کمپرسور یعنی هواساز نیز می‌شود. شما برای داشتن اطمینان خاطر از سلامت عملکرد این قطعه باید آن را به طور دقیق و در بازرسی‌های دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید و با انجام عملیات‌های مختلف سلامت آن را حفظ کنید.

کارهای مختلفی را می‌توان برای تضمین عملکرد یک هواساز کمپرسور اسکرو انجام داد. یکی از مهمترین کارها بررسی دوره‌ای وضعیت روغن دستگاه است تا روان‌کاری تجهیزات با مشکل روبرو نشود و به علت اصطکاک و خوردگی، خسارتی به دستگاه و واحد تولیدی وارد نشود. شما باید روغنی مناسب با نوع هواساز و برند تهیه شده استفاده کنید. همچنین روغن شما باید به خوبی از استانداردهای لازم برخوردار باشد و بتواند با توجه به محل پروژه و دمای کاری دستگاه، وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

شما علاوه بر روغن باید به موارد دیگری نیز توجه کنید. یکی از آنها تعویض به موقع فیلترهای ورودی هوا است. با این کار آلودگی کمتری به محفظه نفوذ می‌کند و بر عمر قطعات مربوطه افزوده می‌شود. همچنین شما باید از مکنده خوب و باکیفیت در دستگاه خود استفاده کنید. با توجه به دفترچه راهنما باید تمام شرایط لازم را برای عملکرد خوب و بهینه هواساز مهیا کنید و فراموش نکنید که قطعات مصرفی مثل بلبرینگ، بوش و کاسه نماد در زمان خاص خود و حداکثر هر 20 هزار ساعت تعویض شود.

نکات تکمیلی تعمیر و نگهداری هواساز

چند نکته دیگر نیز وجود دارد که توجه به آنها برای داشتن یک هواساز کمپرسور اسکرو خوب و بهینه لازم و ضروری است. کابین آن باید کابین خوبی باشد تا از ورود گرد و غبار جلوگیری کند. همچنین به یاد داشته باشید که این هواساز نسبت به هواساز کمپرسور سیلندر پیستونی دستگاه پیچیده‌تری است و استفاده از آن نیازمند دانش و تخصص بیشتری است. بنابراین سعی کنید بهترین متخصصان خودتان را برای کار و نگهداری از این کمپرسور انتخاب کنید.

هواساز کمپرسور اسکرو روتور کمپ

انواع ظرفیت‌های هواساز کمپرسور اسکرو

هواساز کمپرسور اسکرو در ظرفیت‌های مختلفی ساخته می‌شود و شما باید با توجه به نیاز و کاربرد مورد نظر خود دست به انتخاب بزنید. این هواساز در ظرفیت‌های 2 هزار لیتری تا 50 هزار لیتری ساخته و روانه بازار می‌شود. شما باید در نظر داشته باشید، هواسازهایی با ظرفیت‌‌های بالا به خاطر دور کمتر، طول عمر بیشتری دارند و کمتر دچار استهلاک می‌شوند.

انتخاب درست یک هواساز اسکرو

اگر قصد خرید یک واحد هواساز برای دستگاه کمپرسور خود دارید، بهتر است به چند نکته توجه کنید. هر دستگاه هواسازی دارای یک جدول مشخصات و یک گراف فنی است که با استفاده از آن می‌توانید به حداکثر حجم هوای تولیدی آن و مشخصات الکتروموتور مناسب آن پی ببرید و بدانید با چه دور گردشی می‌تواند چه میزان هوایی تولید کند. از فروشنده بخواهید که این اطلاعات را در اختیار شما بگذارد تا یک انتخاب درست و دقیق براساس نیاز واحد صنعتی خود داشته باشید.

نکته دیگری که باید در هنگام خرید هواساز کمپرسور به آن توجه کنید، دانستن اندازه دقیق قطر فولی الکتروموتور و هواساز است. با دریافت این اطلاعات از فروشنده، خواهید دانست هواساز شما برای کمپرسور انتخاب مناسبی است و یا اینکه مجبور است برای تولید هوا با حداکثر دور کار کند.

در حال حاضر انواع مختلفی از هواسازها ساخته شده توسط برندهای مختلف دنیا و از کشورهایی مثل کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلستان، هند، بلژیک، چین و… در بازار وجود دارد. از جمله این برندها می‌توان به برندهای RoterCamp، Wendel، Aerzen  و Termomeccanica اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *