نکات مهم در انتخاب کمپرسور اسکرو

نکات مهم در انتخاب کمپرسور اسکرو

چهار نکته مهم در انتخاب کمپرسور باد اسکرو

کمپرسور باد اسکرو قادر به تامین هوای فشرده مورد نیاز کارخانه ها به صورت ۲۴ ساعته و در طول ۷ روز هفته می باشد.

در این بخش قصد داریم تجربه چندین ساله خود را در خصوص کمپرسور های اسکرو و هر آنچه که در هنگام خرید کمپرسور نیاز است که بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پیش از اقدام به خرید کمپرسور، ابتدا باید چند سوال برای شما پاسخ داده شود.

  • در چه شرایطی خرید کمپرسور باد اسکرو توصیه می شود و در چه شرایطی بهتر است به جای کمپرسور اسکرو ، کمپرسور پیستونی تهیه شود؟
  • کمپرسور با چه سایزی برای شما مناسب است؟
  • چگونه در خرید کمپرسور اسکرو پول خود را پس انداز کنیم؟
  • اشتباهات رایج در هنگام خرید کمپرسور کدام است؟

در چه شرایطی خرید کمپرسور باد اسکرو مناسب است!

  • کارخانه های متوسط و بزرگ
  • دستگا ها و سیستم هایی که به هوای فشرده به صورت مداوم و پیوسته نیاز دارند.
  • در مکانهایی که بخاطر صدا ، نمی توان از کمپرسور پیستونی استفاده کرد

با این حال در طول این سال ها با بسیاری از شرکت ها مواجه شده ایم که کمپرسور اسکرو خریداری کرده اند در حالیکه کمپرسور پیستونی بهتر جوابگوی آنها بوده است.

اگر یکی از شرایط زیر برای شما صدق می کند، کمپرسور اسکرو گرینه خوبی برای شما نیست!!

  • اگر به هوای فشرده به صورت مداوم نیاز ندارید
  • اگر کمپرسور را برای تامین باد ابزار های بادی در کارگاه های کوچک می خواهید بخرید.

چگونه حجم و فشار مناسب را برای کمپرسور باد اسکرو مشخص کنید!

این مساله بسیار مهم است که کمپرسور که خریداری می کنید بتواند به خوبی حجم و فشار مورد نیاز سیستم در خصوص هوای فشرده را تامین کند. متاسفانه در بسیاری از موارد افراد دقیقا نمی دانند چه کمپرسور برای انها مناسب است و این امر منجر به خرید یک کمپرسور بسیار بزرگ یا بسیار کوچک تر از نیاز آنها می شود.

وقتی شما می خواهید یک کمپرسور هوای اسکرو خریداری کنید، معمولا به دلیل یکی از موارد زیر است:

  • این دستگاه اولین کمپرسور شما است.
  • شما یک کمپرسور پیستونی دارید ولی جوابگوی نیاز شما نیست.
  • این دستگاه جایگرینی برای کمپرسور باد اسکرو قدیمی و مستهلک است.
  • شما در حال حاضر یک کمپرسور اسکرو دارید ولی به هوای بیشتری نیاز دارید.

در ادامه توضیحات لازم برای هر یک از موارد فوق را خدمت شما تقدیم می کنیم

  • این دستگاه اولین کمپرسور اسکرو  شما است.

در صورتی که برای اولین دفعه قصد خرید کمپرسور باد اسکرو برای ماشین آلات تولیدی تان را دارید، ابتدا کاتالوگ و دستورالعمل راه اندازی دستگاه را مطالعه کنید. در اکثر مواقع شرکت تولید کنند تجهیزات مشخصات کمپرسور مورد نیاز دستگاه را در کاتالوگ قید می کند.

بخشی از تجهیزات کارخانه و سیستم شما که بالاترین فشار کاری را نیاز دارد، تعیین کننده فشار کاری کمپرسور است. بهتر است ۱٫۵ bar  به حداقل فشار مورد نیازتان اضافه کنید تا افت فشاری که غالبا در سیستم هوای فشرده ( لوله کشی ها، درایر و … ) رخ می دهد را جبران کند.

پس از تعیین فشار، جمع هوای مصرفی تک تک ماشین آلات کارخانه خود را محاسبه کنید. این عدد برابر با حداقل حجم هوای تولیدی کمپرسور جدید خواهد بود.

ظرفیت کمپرسور باد اسکرو می بایست از مقدار مصرف باد در کارخانه بیشتر باشد تا علاوه بر تامین هوای فشرده ، کمپرسور اسکرو  زمان کافی برای استراحت و قرار گرفتن در حالت آنلود را داشته باشد

شما یک کمپرسور پیستونی دارید ولی جوابگوی نیاز شما نیست

در حالی که دستگاه جدیدی به مجموعه خود اضافه کرده اید که سبب شده کمپرسور پیستونی شما جوابگوی هوای مورد نیاز شما نباشد و به این دلیل قصد دارید کمپرسور باد اسکرو به مجموعه خود اضافه کنید، حجم این کمپرسور جدید متناسب است با دستگاه های جدیدی که به مجموعه خود اضافه کرده اید.  البته نکته مهمی که بهتر است در نظر داشته باشید این است که احتمال طرح توسعه و افزودن دستگاه های جدید را در بررسی کنید. اگر احتمال می دهید در آینده نزدیک دستگاه های دیگری نیز به مجموعه خود اضافه خواهید  کرد کمپرسور فعلی را به گونه ای انتخاب کنید که امکان تامین هوای آنها را نیز داشته باشد..

بهتر است، کمپرسور اسکرو را به عنوان کمپرسور اصلی شرکت قرار دهید و کمپرسور پیستونی قدیمی را به عنوان کمپرسور دوم و ذخیره قرا دهید.

این دستگاه جایگرینی برای کمپرسور اسکرو قدیمی و مستهلک است

فشار و حجم هوای تولید کمپرسور فعلی خود را چک کنید. اگر فشار و حجم کمپرسور قدیمی شما جوابگوی کار شما بوده است کمپرسور جدید را با همان مشخصات خریداری کنید. فقط احتمال افزایش ماشین آلات تولیدی تان را در نظر داشته باشید. اگر احتمال می دهید ممکن است دستگاه های خود را افزایش دهید کمپرسور بزرگ تری را نسبت به کمپرسور قبلی انتخاب کنید.

شما در حال حاضر یک کمپرسور اسکرو دارید ولی به هوای بیشتری نیاز دارید.

در این حالت، شما می توانید یک کمپرسور هم اندازه با کمپرسور قبلی خریداری کنید و از هر دو کمپرسور در سیستم خود استفاده کنید. علاوه بر این شما می توانید یک کمپرسور بزرگتر خریداری کنید و کمپرسور قدیمی خود را به عنوان پشتیبان و ذخیره در سیستم قرار دهید.

مساحت کارخانه و فاصله کمپرسور از نقاط مصرف در انتخاب یکی از این دو گزینه نقش دارد.

از دیگر سوال های رایجی که دوستان و مشتریان عزیز از ما می پرسد این است که کمپرسور اسکرو با دور متغیر چه تفاوتی با کمپرسور با دور ثابت دارد و دیگر اینکه کمپرسور اسکرو تسمه ای بهتر است یا کمپرسور با کوپل مستقیم. در ادامه به توضیح این دو مورد می پردازیم.

کمپرسور با سرعت متغیر ( دور متغیر ) Variable Speed

کمپرسور اسکرو با سرعت متغیر این امکان را دارد که بر مبنای حجم مورد نیاز، هوای فشرده تولید کند. به عبارت ساده تر زمانی که هوای بیشتری نیاز است سرعت حرکت روتور ها افزایش می یابد و زمانی که مصرف هوا کم است روتور ها با سرعت کمتری حرکت می کنند.

کمپرسور با سرعت متغیر به صورت عمومی مصرف انرژی کمتری دارند ولی در صورتی که شرایط زیر برقرار باشد استفاده از این کمپرسور ها توصیه نمی شود.

  • در صورتی که کمپرسور در اکثر مواقع با ۹۰-۱۰۰% سرعت خود کار کند. این واقعیت وجود دارد که کمپرسور با سرعت متغیر زمانی که با حداکثر سرعت خود کار می کند در مقایسه با کمپرسور اسکرو با دور ثابت با همان سرعت، انرژی بیشتری مصرف می کند.
  • در صورتی که کمپرسور همواره بین ۱۰- ۲۰% حداکثر سرعت خود کار کند. در واقع این حالت نشان دهنده این موضوع است که کمپرسور به اشتباه بسیار بزرگتر از نیاز، انتخاب شده است و بهتر بود که کمپرسور با دور ثابت و با حجم کمتری خریداری می شد. علاوه بر این در صورتی که کمپرسور همواره با سرعت پایین حرکت کند هزینه تعمیرات آنها بالا می رود.

کمپرسور با دور متغیر در صورتی گزینه مناسبی است که به طور متوسط بین ۵۰-۸۰% حداکثر ظرفیت خود کار کند.

کمپرسور اسکرو با انتقال نیرو توسط تسمه یا انتقال مستقیم نیرو

در کمپرسور های اسکرو معمولا به دو روش نیرو از الکتروموتور به هواساز (Airend) انتقال می یابد. یا انتقال به وسیله تسمه یا به صورت کوپل مستقیم هواساز به الکتروموتور.

در انتقال قدرت به وسیله تسمه، پولی نصب شده روی شفت الکتروموتور و پولی نصب شده روی شفت هواساز به وسیله تسمه به یکدیگر مرتبط می شوند. ولی در کمپرسور های کوپل مستقیم Airend  مستقیما به الکتروموتور متصل شده است.

کمپرسور های تسمه ای معمولا فضای کمتری اشغال می کنند ولی صدای بیشتری در مقایسه با کمپرسور های کوپل مستقیم دارند.

مطالب پیشنهادی

دستگاه تولید خرپا یا تیرچه صنعتی
کمپرسور اسکرال و اسکرو
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *