نگهداری کمپرسور پیستونی

نگهداری کمپرسور پیستونی

کمپرسور نیز همچون هر دستگاه و ماشین دیگری نیاز به توجه و نگهداری مناسب دارد. با انجام چند کار ساده می توانید طول عمر کمپرسور خود را به صورت قابل توجهی افزایش دهید و از بروز نقص فنی و توقف های ناگهانی جلوگیری نمایید چند نکته در خصوص نگهداری کمپرسور  پیستونی وجود دارد ( تعویض روغن کمپرسور ، تعویض فیلتر هوا ، تخلیه آب کمپرسور ، سرویس شیر یکطرفه ، بازدید تسمه) در ادامه به صورت کامل در خصوص هر یک از موارد فوق صحبت خواهیم کرد

  • کنترل و تعویض روغن

همانند موتور خودرو، روغن در کمپرسور  نقش روانکاری حرکت پیستون درون سیلندر را دارد. به دلیل گرم شدن هواساز معمولا در طول زمان بخشی از روغن کمپرسور تبخیر می شود به همین دلیل به صورت روزانه همواره باید دقت داشت تا روغن کمپرسور از نصف روغن نما کمتر نباشد

از آنجایی که بخشی از ذرات گرد و غبار هوا وارد هواساز می شود، روغن درون کمپرسور در طول زمان کثیف می گردد. بهتر است هر ۶ ماه یکبار روغن درون کمپرسور تخلیه شده و روغن نو و تمیز جایگزین شود.

  • فیلتر هوا : فیلتر هوا  از ورود ذرات گرد و غبار به درون هواساز جلوگیری می نماید. ذرات گرد و غبار موجود در هوا آسیب های جدی به کمپرسور وارد می کند. در مرحله اول سبب جرم گرفتگی شیار صفحه سوپاپ شده و بعد از مدتی سبب می شود که کمپرسور به صورت مداوم روشن باشد تا بتواند فشار و حجم مورد نیاز را تامین کند. در حالت بحرانی کمپرسور به صورت مداوم روشن است ولی درجه باد از فشار ۴ یا ۵ بار بالا تر نمی رود.

علاوه بر این بخشی از این ذرات گرد و غبار وارد سیلندر کمپرسور شده و سبب خراشیدگی سطح سیلندر می شود برای جلوگیری از این اتفاق باید به صورت هفتگی فیلتر هوا با باد تمیز شود هر ۴ ماه یکبار تعویض شود.

  • تخلیه آب مخزن : بهتر است به صورت روزانه آب درون مخزن کمپرسور تخلیه شود در این حالت شیر تخلیه انتهای مخزن را باز کرده تا آب از مخزن خارج شود .
  • بازدید شیر یکطرفه

وظیفه شیر یکطرفه در کمپرسور انتقال هوا از هواساز کمپرسور به درون مخزن می باشد. مکانیزم این شیر به گونه ای است که اجازه نمی دهد هوای داخل مخزن به درون هواساز برگردد. درون این شیر یک لاستیک به همراه فنر قرار دارد. زمانی که هواساز کار می کند، هوای فشرده لاستیک و فنر را به عقب می راند و دریچه عبور هوا به درون مخزن باز می شود. زمانی که تولید هوا متوقف می شود، فنر باز شده و لاستیک دریچه عبور هوا را مسدود می کند و اجازه نمی دهد هوا از مخزن به درون هواساز بازگردد. بر اثر کارکرد زیاد کمپرسور و گرما زیاد ممکن است  لاستیک درون شیر یکطرفه انعطاف خود را از دست بدهد و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد در این حالت هوا از مخزن به درون هواساز و کلید اتوماتیک باز می گردد. در این حالت نشت هوا از کلید اتوماتیک کمپرسور و سر سیلندر هواساز مشاهده می شود. با تعویض لاستیک شیر یکطرفه در زمان های مشخص می توانید از وقوع این اتفاق جلوگیری نمایید.

مطالب پیشنهادی

انتخاب سایز کمپرسور متناسب با نیاز صنعت شما
انواع کمپرسور