نکات مهم در خصوص روغن کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی متشکل از یک الکتروموتور و یک مخزن ذخیره هوا و یک هواساز هستند.
هواساز کمپرسور پیستونی تا حدود زیادی شبیه به موتور اتومبیل می باشد. فلکه کمپرسور به وسیله تسمه ای که به پولی روی الکتروموتور متصل است به چرخش در می آید.

روغن کمپرسور

چرخش فلکه کمپرسور منجر به به گردش در آمدن میل لنگ کمپرسور شده و در پی آن شاتون ها، پیستون ها را درون سیلندر بالا و پایین می برند.
هر بار که یک پیستون پایین می آید سوپاپ مربوط به آن پیستون باز شده و هوای محیط به داخل سیلندر مکیده می شود و در زمان بالا رفتن پیستون هوا فشرده شده و به مخزن کمپرسور منتقل می شود.

چرا کمپرسور پیستونی نیاز به روغن دارد؟

بالا و پایین رفتن پیستون ها درون سیلندر با سرعت بسیار بالایی اتفاق می افتد . در هر دقیقه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار این رفت و برگشت اتفاق می افتد. در اثر این جابجایی سریع دما بسرعت بالا می رود.
برای کاهش دما و روان حرکت کردن پیستون ها درون سیلندر نیاز به یک روان کار می باشد.
روغن وظیفه روانکاری و تسهیل حرکت پیستون ها درون سیلندر را به عهده دارد.

در صورتی که هواساز کمپرسور مدتی بدون روغن کار کند، بر اثر داغ شدن و انبساط، پیستون ها درون سیلندر گیر کرده و قفل می شوند و در حال شکسته شدن شاتون ها کمپرسور حتمی است.
علاوه بر این ممکن است شاتون ها هم روی شفت میل لنگ خوردگی ایجاد کنند و در نهایت هم سطح سیلندر خط بی افتد هم باعث خرابی شاتون، میل لنگ و پیستون شود . در این وضعیت هزینه تعمیر کمپرسور به دلیل خرابی زیاد قطعات بالا خواهد بود

روغن کمپرسور چه مقدار باید باشد؟

میزان مناسب روغن در کمپرسور پیستونی با مشاهده سطح روغن در روغن نمای هواساز کمپرسور قابل اندازه گیری است.
روغن می بایست تا نصف شیشه روغن نما باشد.
کم بودن روغن از این مقدار باعث می شود که روغن کاری سطح سیلندر به خوبی صورت نگیرد.
دقت کنید نباید روغن بیشتر از این مقدار باشد. در این صورت روغن اضافی از لوله روغن ریز نشت پیدا خواهد کرد.
یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که روغن چطور به سطح سیلندر می رسد ، در صورتی که روغن در پایین کارتر هوساز جمع می شود؟
پایین هر یک از شاتون ها یک شاخک ملاقه ای شکل وجود دارد زمانی که شاتون با حرکت میل لنگ دروان می کند این شاخک ملاقه ای به سطح روغن کمپرسور برخورد کرد و آنرا به بالا پرتاب می کند. به همین دلیل است که سطح روغن باید به اندازه ای باشد که شاخک شاتون با آن برخورد داشته باشد.

چرا باید روغن کمپرسور تعویض شود؟

یکی دیگر از سوالاتی که پرسیده می شود این است که چرا باید روغن کمپرسور تعویض شود، دلیل این موضوع این است که به مرور زمان ذرات غبار محیط و ذرات حاصل از فرسایش رینگ ها درون روغن قوطه ور میشوند و یک حالت ساینده پیدا می کنند که باعث خط افتادن سطح سیلندر کمپرسور می شود. از این جهت باید هر شش ماه یکبار روغن درون کمپرسور تعویض شود.

چه روغنی برای کمپرسور پیستونی مناسب است؟

بهترین روغن برای کمپرسور های پیستونی و رفت برگشتی روغن VDL100 می باشد. اما در صورت عدم دسترسی به این روغن می توانید از روغن موتور ماشین نیز استفاده کنید.

نحوه تعویض روغن کمپرسور پیستونی چگونه است؟

ابتدا پیچ تخلیه روغن زیر مخزن کمپرسور را باز کنید تا روغن درون هواساز تخلیه شود. سپس لوله روغن ریز روی کارتر کمپرسور را بپیچانید تا باز شود ، از این قسمت به مقدار لازم تا نصف سطح شیشه روغن نما ، به داخل هواساز کمپرسور روغن اضافه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

انتخاب سایز کمپرسور متناسب با نیاز صنعت شما
انواع کمپرسور