سندبلاست چه تفاوتی با ساب بلاست دارد؟

سند بلاست و ساب بلاست از  جمله روش‌های ماشین‌کاری سایشی هستند که معمولا در زمانی که می‌خواهند سطوح مختلفی مثل چوب، آهن، شیشه، بتن، سنگ و دیگر سطوح مختلف، حتی سطح پارچه را تمیز و آماده‌سازی کنند، این روش‌ها کاربرد دارند. در این محتوا قصد داریم در مورد تفاوت سند بلاست با ساب بلاست اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم.

سندبلاست چه تفاوتی با ساب بلاست دارد؟

سندبلاست چیست؟

سندبلاست از دو کلمه سند به معنی ماسه و بلاست به معنی انداختن و پرتاب کردن ترکیب شده است و یکی از روش‌ها و فرایندهایی برای رفع ناخالصی‌ها و ناصافی‌ها بر روی سطوح مختلف است که با نام سمپلاس نیز شناخته می‌شود. این روش به گونه‌ای است که در طی فرایند آن، توسط یک دستگاه پمپ بادی، ذرات ریزی از شن و ماسه، تحت فشار بالا بر روی سطح مورد نظر  پاشیده می‌شود و از طریق این ذرات، آلودگی‌ها، گرد و غبار، ناصافی، رنگ و مواردی از این قبیل را از روی سطح مورد نظر پاک می‌کنند.

کاربردهای سندبلاست در صنعت‌های مختلف بسیار متنوع است و از مهمترین آنها می‌توان به صافکاری سطوح مختلف، پاک کردن روغن از روی سطح آسفالت، ساخت سطوح تزئینی و موارد دیگری از این قبیل اشاره کرد.

کاربردهای مختلف سندبلاست

فرایند سندبلاست کاربردهای بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ‌زدایی از روی سطح اجسام مختلف
  • ایجاد کردن سطوح تیره و مات و همچنین تمیزکاری قالب‌های صنعتی
  • ماسه‌زدایی و روغن‌زدایی از روی سطوح مختلف
  • تمیزکاری قطعات مختلف و متفاوت برای انجام عملیات آبکاری جهت کارهای صنعتی-تزئینی
  • حکاکی نوشته‌ها و تصاویر، برجسته‌سازی و گودکاری بر روی شیشه
  • زبر کاری و ضخیم کردن قطعات مختلف به وسیله مواد سایشی مختلف برای انجام عملیات لعاب‌کاری

تفاوت سندبلاست و ساب بلاست

ساب پلاست نیز همانند سند بلاست یکی از انواع روش‌های سایشی است که به وسیله آن، سطوح مختلف را تمیز می‌کنند. این روش به وسیله موادی از قبیل: سیلیس، مس باره، اکسید آلومینیوم، ساچمه، فولاد و کاربید سیلیسیم انجام می‌گیرد.

اگرچه دو فرایند سندبلاست و ساب بلاست، هر دو برای رفع ناصافی‌ها و پاک کردن سطوح مختلف استفاده می‌شوند اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

جنس مواد

مهمترین تفاوتی که بین این دو فرایند وجود دارد جنس موادی است که استفاده می‌شود.  موادی در عملیات سندبلاست برای رفع ناصافی‌ها و آلودگی‌ها به کار می‌رود معمولا از جنس شن و ماسه و مواد معدنی است که به سیلیس و اکسیدهای آهن مشهور هستند، اما در عملیات ساب بلاست، از انواع ساچمه‌هایی از جنس فولاد و یا مس استفاده می‌شود.

شکل و اندازه مواد

شکل و سایز موادی که در عملیات سند بلاست استفاده می‌شوند معمولا در اشکال متفاوت (زاویه دار و کروی) و اندازه های مختلف بسته به نوع سطح استفاده می‌شود. این در حالی است که مواد ساب بلاست، عمدتا به شکل کروی هستند و در دو دسته مات و براق تقسیم می‌شوند.

مکانیزم انتقال مواد

مواد سندبلاست با استفاده از کمپرسورهای هوای فشرده منتقل می‌شوند و مواد ساب بلاست از طریق نیروهای مکانیکی و توربین انتقال داده می‌شوند.

سطوح و قطعات هدف

سطوح و قطعات هدف در دو عملیات نیز با هم متفاوت هستند؛ در فرایند سندبلاست، اجزای کوچک و حساس با سطح و عمق بسیار نزدیک هستند در صورتی که در ساب بلاست معمولا اجزای محکم و بزرگ مثل شفت‌های فولادی با عمق دورتر از  سطح هستند.

سندبلاست فلز به چه معنا است؟

همانطور که می‌دانید، فلزات به دلیل اینکه معمولا در شرایط دشواری قرار می‌گیرند، دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند به همین خاطر برای رنگ‌آمیزی و اینکه به حالت اولیه خود بازگردند، باید تحت عملیات صاف‌کاری و تمیزکاری قرار گیرند. عملیات سندبلاستی که بر روی آنها انجام می‌گیرد، عموما به منظور رنگ‌برداری از روی این اجسام است؛ مثلا سندبلاست آهن، معمولا برای اکسید برداری و برطرف کردن اثرات زنگ‌زدگی صورت می‌گیرد.

سندبلاست فلز باعث نگهداری از این محصولات در برابر آسیب‌های محیطی و واکنش‌های شیمیایی می‌شود و همچنین بهترین روش برای صاف نگه داشتن فلزات است. این عملیات می‌تواند طول عمر مفید فلزات را نیز را افزایش ‌دهد.

لیست قیمت سندبلاست

قیمت سندبلاست، همواره یکی از مهمترین فاکتورهایی است که مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. بنابراین در هنگام خرید باید به این مهم توجه ویژه داشته باشید.

طبیعی است که به دلیل کاربرد زیاد و متنوع سندبلاست، نتوانیم قیمت دقیقی برای آن در نظر بگیریم اما باید بدانید که می‌توانید لیست قیمت سندبلاست را بر حسب حجم کار در نظر بگیرید. چرا که این عملیات در هر مکان و یا بر روی اجسام مختلف، بر اساس روش خاص و مواد به کار گرفته برای سایش، متفاوت است به همین علت، قیمت معینی برای آن وجود ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *