چطور راندمان کاری کمپرسور دندانپزشکی را بالا ببریم؟

کمپرسور دندانپزشکی انواع مختلفی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد اما به طور کلی با رعایت یکسری موارد می‌توان به راحتی راندمان کاری این تجهیزات را افزایش داد:

  • شرایط و فضای کاری بهینه برای کارکرد کمپرسورها فراهم کنید؛
  • دمای محیط را در حد بهینه نگه دارید؛
  • در محیطی که میزان رطوبت بالایی دارد کمپرسور دندانپزشکی عملکرد خوبی نخواهد داشت، بنابراین رطوبت اضافه محیط را حذف کنید؛
  • از روغن کاری مناسب غافل نشوید؛
  • فیلتر هوای کمپرسور را به شکل پیوسته چک کنید و تعویض آن را در اولویت بگذارید.راندمان کاری کمپرسور دندانپزشکی

انواع کمپرسور دندانپزشکی

قبل از اینکه نسبت به خرید کمپرسور دندانپزشکی اقدام کنید باید با انواع آنها آشنا شوید. دو نمونه از معروف‌ترین کمپرسورها، مدل اویل فری یا بدون روغن (Oil Free) و روغنی هستند. با اینکه عملکرد هر دو کاملا یکسان است اما شیوه عملکرد، قطعات به کار رفته در آنها و کاربردی که برای آنها در نظر گرفته‌اند متفاوت است.

کمپرسورهای اویل فری یا بدون روغن چطور کار می‌کنند؟

کمپرسور دندانپزشکی بدون روغن به معنای عدم استفاده از روغن درون محفظه هوای فشرده است. در این نوع کمپرسورها، محفظه فشار با ماده و روکش روغنکاری شده دائمی؛ معمولا از جنس تفلون؛ روغن کاری می‌شوند. با این کار سطوح تماس پیستون‌ها و قطعات کاملا صاف و بدون سایش خواهد شد.

با این حال این روکش در طی زمان دچار فرسایش پیدا کرده و نسبت به کمپرسورهای روغنی دوام پایین‌تری دارند. انواع کمپرسورهای بدون روغن عبارتند از:

  • کمپرسور بدون روغن روتاری (Oil Free Rotary Screw Compressor)
  • کمپرسور بدون روغن پیستونی (Oil Free Piston Compressor)
  • کمپرسور بدون روغن اسکرول (Oil Free Scroll Compressor)

کمپرسور دندانپزشکی بدون روغن یا با روغن

کمپرسورهای روغنی چطور کار می‌کنند؟

در کمپرسورهای روغنی از روغن‌های مخصوص برای روانکاری قطعات متحرک درون سیستم استفاده می‌کنند. این کمپرسورها باید به طور منظم روغن کاری شوند تا عملکرد خوبی از خودشان نشان دهند. در غیر این صورت نه تنها راندمان کاری به شدت افت پیدا می‌کند بلکه تعمیرات زیادی نیاز خواهند داشت.

برای این کمپرسورها چندین شیوه روانکاری استفاده می‌شود:

سیستم فشاری:

این سیستم روانکاری برای کمپرسور دندانپزشکی مدل روتاری قابل استفاده است. در این حالت روغن با فشار زیاد به درون محفظه‌های کمپرسور به کمک پمپ روغنی می‌پاشند. بخار روغن هم قابل استفاده است تا سر پیستون‌ها موقع کار کردن بیش از حد داغ نشوند.

سیستم پاششی:

رایج‌ترین شیوه روانکاری در کمپرسور دندانپزشکی، سیستم پاششی است. در این حالت از یک وسیله مخصوص استفاده می‌کنند تا بتوانند روی میله اتصال دهنده پیستون و کلیه بلبرینگ‌ها روغن بریزند.

کمپرسور دندانپزشکی روغنی بهتر است یا بدون روغن؟

با توجه به اینکه در مطب دندانپزشکی، تمیزی و بهداشت و همچنین استریل بودن تجهیزات اهمیت بسیار بالایی دارد، کمپرسورهای دندانپزشکی اویل فری یا بدون روغن محبوبیت بسیار بیشتری دارند. به همین دلیل در این کمپرسورها هوای فشرده شده کاملا عاری از پاتوژن و باکتری تولید می‌شوند.

از طرفی کمپرسورهای بدون روغن هیچ گونه آلودگی اعم از مولکول‌های حاوی روغن که بتواند سلامت بیماران و کادر دندانپزشکی را به خطر بیندازند ندارند. این نوع کمپرسورها تمیزترین و بهداشتی‌ترین تجهیزات در صنعت دندانپزشکی هستند و فیلتر هوا تمامی آلاینده‌ها و ذرات مختلف را قبل از رسیدن به محفظه کمپرسور جذب می‌کنند. بنابراین باید از یک منظر به این موضوع دقت داشته باشید که فیلترهای هوا در این نوع کمپرسورها مرتب عوض شوند.

کمپرسور دندانپزشکی

مزیت بعدی که باعث شده کمپرسورهای اویل فری در دندانپزشکی فروش بالاتری داشته باشند، قابلیت اضافه کردن صدا خفه کن (Silencer) است که صدا و نویز دستگاه را بسیار کاهش می‌دهد. البته در برخی مدل‌ها این قطعه تعبیه شده است.

شکل و سایز کمپرسورهای بدون روغن تنوع بیشتری دارد و نسبت به مدل‌های روغنی وزن کمتری هم دارند. به طور کلی این نوع کمپرسورها حالت کامپکت یا فشرده دارند و می‌توانید در هر قسمتی از مطب دندانپزشکی که نیاز داشتید قرار دهید.

به طور کلی عمدتا از مدل‌های روغنی برای صنایعی که به فشار هوای بالا نیاز است مثل صنایع ساختمان برای قدرت بخشیدن به ابزارهای مختلف استفاده می‌کند. این کمپرسورها می‌توانند به مدت طولانی کار کنند و هر میزان هوای فشرده که نیاز داشتید تولید کنند. اما برای صنایع دندانپزشکی که کیفیت و بهداشتی بودن هوا اهمیت بسیار زیادی دارد و فشار هوای بسیار بالا نیاز نیست، کمپرسورهای بدون روغن مناسب‌تر هستند.

چه زمانی کمپرسور دندانپزشکی نیاز به تعویض یا تعمیر دارد؟

گاهی اوقات دندانپزشکان برای خرید کمپرسور دندانپزشکی جدید اطلاعات چندانی در دسترس ندارند و نمی‌دانند که کمپرسور قدیمی آنها چه زمانی نیاز به تعویض یا تعمیر دارد؟ معمولا مهم‌ترین فاکتوری که باید بررسی کنید تا به جواب سؤالتان دست پیدا کنید، بررسی Duty Cycle است.

در اکثر محصولات مقدار Duty Cycle یا مدت زمانی که طول می‌کشد فشار داخل محفظه کمپرسور از صفر به ماکزیمم مقدار ممکن برسد درج شده است. اگر از کمپرسور قدیمی استفاده می‌کنید و احساس می‌کنید این روند کند شده و یا برای نگهداری فشار در حالت مورد نیاز دستگاه باید بیش از حد کار کند، به احتمال زیاد استهلاک دستگاه زیاد شده و نیاز به تعویض دارد.

مورد بعدی که به شما در این زمینه کمک می‌کند میزان کیفیت هوای خروجی است. برای اینکه میزان تمیزی و کیفیت هوای خروجی کمپرسور دندانپزشکی را چک کنید کافیست یک آینه کوچک برداشته و بخار دهان خود را به آن منتقل کنید. سپس هندپیس را مقابل آینه بگیرید. در صورتی که ذرات و آلاینده‌های مختلف، روغن یا رطوبت خاصی مشاهده کردید، نشان دهنده افت کیفیت و راندمان کاری کمپرسور است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان فروش کمپرسور صفوی ارتباط برقرار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *