آشنایی با انواع کمپرسور اسکرو و عملکرد آنها

کمپرسور اسکرو در دسته کمپرسورهای گازی قرار می‌گیرد و با حالت دورانی کار می‌کند و مکانیسم جابه‌جایی مثبت دارد. در جابه‌جایی مثبت، مقدار مشخصی از هوا در محفظه فشرده‌سازی کمپرسور به دام می‌افتد. حجم هوای به دام‌‌افتاده به طور مکانیکی کاهش پیدا می‌کند و قبل از این که اسکرو دورانی تخلیه شود، فشار هم زیاد می‌شود. معمولا کمپرسورهای اسکرو جابه‌جایی مثبت در صنایع کوچک و متوسط استفاده می‌شود.

کمپرسور اسکرو

این کمپرسورها در بیشتر صنایع به جای کمپرسورهای پیستونی قدیمی استفاده می‌شوند. کمپرسورهای اسکرو برخلاف کمپرسورهای پیستونی هیچ شیر یا نیروی مکانیکی دیگری ندارند. بنابراین هیچ‌گاه در این کمپرسورها با عدم تعادل مواجه نمی‌شویم. کمپرسورهای اسکرو با سرعت بالا کار می‌کنند و با حجم داخلی کم جریان زیادی را جابه‌جا می‌کنند. این کمپرسور در دو دسته خشک و روغنی در بازار به فروش می‌رسد. هر دوی این کمپرسورها از روترهایی تشکیل شدند که به هم جفت شده‌اند. کمپرسورهای خشک هیچ روغنی بین اسکروها ندارند. یک کمپرسور خشک از دو روتر تشکیل شده است. این روترها در یک سوراخ استوانه‌ای نصب شده‌اند. در مقابل، کمپرسور روغنی بین اسکروها از روغن استفاده می‌کند. کمپرسور روغنی هم یک سوراخ استوانه‌ای دارد، با این تفاوت که کمپرسور روغنی به صافی‌های محکم احتیاجی ندارد. روغن داخل کمپرسور وظیفه روان‌سازی اسکرو را به عهده دارد. یاتاقان‌ها هم در طول عملیات استفاده می‌شوند. به‌علاوه این روغن اسکرو را هم خنک می‌کند. روغن موجود در کمپرسورهای روغنی، یک لایه روی اسکرو ایجاد می‌کند و از سطح آن مراقبت می‌کند. اگر اسکروها دمای‌شان افزایش پیدا کند، انبساط بیش از حد رخ می‌دهد.

کمپرسور اسکرو دورانی

کمپرسور اسکرو

کمپرسور دورانی از دهه 1980 محبوبیت زیادی در بازار پیدا کرده است. این دستگاه‌ها معمولا در اندازه‌های مختلف از 5 تا 900  HP استفاده می‌شوند. متداول‌ترین کمپرسور دورانی حلزونی دوتایی است. در این دستگاه دو روتر به یکدیگر جفت می‌شوند و هوا را در خود نگه می‌دارند. در این حالت، حجم هوا بین روترها کاهش پیدا می‌کند. کمپرسور دورانی با توجه به مقدار خلوص هوای مورد نیاز در انواع خشک یا روغنی تولید می‌شوند.

کاربرد کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای اسکرو به دلیل کارایی بالا و قابلیت اطمینانی که در مقایسه با دیگر کمپرسورها دارند به طور گسترده در صنایع برودتی و گاز طبیعی استفاده می‌شوند. این کمپرسورها مزایای زیادی دارند. از جمله این که هزینه‌ی عملیاتی‌شان پایین است و ردپای کربن کمتری هم دارند. در نتیجه به نفع محیط زیست هستند.

هواساز اسکرو

رادیاتور کمپرسور اسکرو

هواساز اسکرو مهم‌ترین بخش هر کمپرسور است. در واقع فشردگی واقعی در هواساز اسکرو اتفاق می‌افتد. هواساز اسکرو جریان یا حجم ثابتی دارد، ولی در فشارهای مختلفی کار می‌کند. یعنی هواساز اسکرو می‌تواند در یک سرعت مشخص، مقدار مشخصی از هوا را در فشارهای مختلفی تامین کند. هواسازهای اسکرو به طور 24 ساعته و در تمام روزهای سال می‌توانند، فعالیت کنند. طول عمر هواساز اسکرو معمولی حدود 40 هزار ساعت است.

رادیاتور کمپرسور اسکرو

رادیاتور اسکرو روان‌کاری و خنک‌کاری کمپرسور را انجام می‌دهد و از روغن برای انتقال نیرو استفاده می‌کند. ساختار این رادیاتور شبیه به رادیاتور آب ماشین است، با این تفاوت که دمای هوا و روغن را منتقل می‌کند و اجزایش هم قابلیت کار کردن را به صورت مجزا و همزمان دارد.

خرید کمپرسور اسکرو

برای خرید کمپرسور اسکرو باید به نوع و حجم آن توجه کنید. کمپرسورهای اسکرو به دو دسته خشک و روغنی تقسیم می‌شوند و معمولا ظرفیت‌های مختلفی دارند. برخی از کمپرسورهای اسکرو با هوا و گازهای طبیعی کار می‌کنند و ظرفیت‌شان از 70 تا 3180 متر مکعب بر ساعت است. بعضی از کمپرسورهای روغنی از گازهای خنک‌کننده استفاده می‌کنند و حجم‌شان از 440 تا 10 هزار متر مکعب بر ساعت است. برای خرید کمپرسور باید به نکات زیر توجه کنید:

  • مقدار زمانی که کمپرسور در طول روز کار می‌کند.
  • اندازه مورد نیاز کمپرسور
  • درنظر گرفتن گزینه‌های مختلف و عملکردهای کمپرسور

خرید رادیاتور کمپرسور اسکرو

برای خرید رادیاتور اسکرو باید اندازه آن را مشخص کنیم. اندازه رادیاتور اسکرو به ارتفاع از سطح دریا، دما و سطح رطوبت، ظرفیت هوای تولیدی، ظرفیت روشن و خاموش‌شدن و فشار کمپرسور بستگی دارد.

قیمت کمپرسور اسکرو

قیمت کمپرسور به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به قطعات و اجزای تشکیل‌دهنده اشاره کرد. در هنگام محاسبه قیمت کمپرسور هزینه نگهداری، هزینه مصرف انرژی، مدت زمان گارانتی، هزینه خشک‌کن‌ها و فیلترها، ملزومات الکترونیکی، طول عمر دستگاه و هزینه تعمیر را هم بسنجید.