نحوه کار و موارد استفاده از دستگاه نیتروژن ساز

دستگاه نیتروژن ساز یکی از محصولات شرکت کمپرسور صفوی است که در قیمت‌های متنوع به فروش می‌رسد. به طور کلی گاز نیتروژن در صنایع مختلفی از بسته‌بندی مواد غذایی تا معدن استفاده می‌شود. تمام این صنایع به طور مداوم به گاز نیتروژن احتیاج دارند.

بسیاری از شرکت‌ها از سیلندرهای نیتروژن برای دریافت گاز نیتروژن مورد نیازشان استفاده می‌کنند. اما سیلندرهای نیتروژن به هزینه‌ی زیادی احتیاج دارند. دستگاه نیتروژن ساز می‌تواند به صنایع کمک کند تا با هزینه کمتر در محل مورد نیاز خودشان به منبع گاز نیتروژن دسترسی داشته باشند.

دستگاه نیتروژن ساز چه کار می‌کند؟

پاسخ این سوال هم مثل سوال قبل است. دستگاه نیتروژن ساز در مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات دیگر، نیتروژن مورد نیاز را تولید می‌کند. دو روش برای تولید نیتروژن با دستگاه نیتروژن ساز وجود دارد. در روش اول از نیتروژن ساز PSA استفاده می‌کنند. در این روش، طی فرایند جذب، نیتروژن موجود در هوا جدا می‌شود. در روش دوم با جدا سازی غشایی، نیتروژن تولید می‌شود.

در فرایند غشایی، هوا از طریق الیاف تو خالی (غشاهای پلیمری هالو فایبر) که مثل فیلترهای معکوس عمل می‌کنند، وارد می‌شود. اکسیژن، کربن دی اکسید و آب در هوا به مقدار کمی وجود دارند، بنابراین از طریق الیاف نفوذ می‌کنند. در مقابل، مولکول‌های نیتروژن بزرگ‌تر هستند. برای همین تنها چیزی هستند که باقی می‌مانند.

فناوری PSA در دستگاه نیتروژن ساز چیست؟

فناوری PSA یک فناوری خاص برای تولید نیتروژن است که مولکول‌های نیتروژن را از مولکول‌های اکسیژن موجود در هوا جدا می‌کند. این فناوری از سیلندرهای مولکولی کربنی یا CMS استفاده می‌کند.

دستگاه نیتروژن ساز

جداسازی نیتروژن به این صورت است که سیلندرها اکسیژن را جذب می‌کنند و گاز نیتروژن به عنوان محصول خارج می‌شود. گازهای اکسیژن، دی اکسید کربن و گازهای دیگر که گازهای زباله فرایند هستند، تخلیه می‌شوند.

دستگاه نیتروژن ساز غشایی چگونه کار می‌کند؟

هوای اتمسفری 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن دارد. در این فرایند، هوای فشرده خشک فیلتر می‌شود و از فیبرهای غشایی تو خالی عبور می‌کند. در اینجا نیتروژن با عملیات نفوذ انتخابی از هوا جدا می‌شود.

بخار آب و اکسیژن سریعا جذب اتمسفر می‌شوند. در حالی که گاز نیتروژن تحت فشار قرار می‌گیرد و وارد سیستم توزیع می‌شود. فشار، سرعت جریان و اندازه غشا متغیرهای اصلی این فرایند هستند که بر تولید نیتروژن تاثیر می‌گذارند.

دستگاه نیتروژن ساز

دستگاه‌های نیتروژن ساز پیشرفته‌تر قبل از رسیدن به غشا، از چندین مرحله فیلتراسیون استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که ذرات دیگر موجود در گاز مثل گرد و غبار و رطوبت حذف بشود.

فیلترهایی که ریزشبکه هستند معمولا برای فرایند تولید نیتروژن استفاده می‌شوند. این فیلترها ذره‌های موجود در هوا را از بین می‌برند. خشک‌کننده‌ها هم برای رفع رطوبت موجود در هوا استفاده می‌شوند. این فیلترها علاوه بر این که تولید نیتروژن با خلوص بالا را تضمین می‌کنند، از غشا هم محافظت می‌کنند.

خلوص نیتروژن و مقدار اکسیژن با فشردن خروجی از بسته‌های غشایی کنترل می‌شود. اگر فشار و اندازه غشا را ثابت در نظر بگیریم، با افزایش جریان نیتروژن، مقدار اکسیژن بیشتری در جریان گاز باقی می‌ماند و خلوص نیتروژن کم می‌شود.

دستگاه نیتروژن ساز

در مقابل کاهش جریان نیتروژن، خلوص آن را افزایش می‌دهد. برای این که به درصد خلوص مشخصی برسیم، فشار هوای ورودی به غشا را بیشتر می‌کنیم. درصد خلوص نیتروژن تولیدی از 90 تا 9/99 درصد است.

آیا درصد خلوص نیتروژن تولیدی در دو روش PSA و غشایی متفاوت است؟

معمولا درصد خلوص نیتروژن در روش جداسازی غشایی تا 5/99 درصد است. در حالی که دستگاه‌های نیتروژن ساز PSA، نیتروژنی با درصد خلوص 9995/99 تولید می‌کنند. بنابراین در عمل، تفاوت بارزی بین نیتروژن تولیدشده از این دو روش وجود ندارد.

دستگاه نیتروژن ساز در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

صنایع متنوعی از دستگاه نیتروژن ساز استفاده می‌کنند. از جمله این صنایع می‌توان به تولید مواد شیمیایی، بسته‌بندی مواد غذایی، هوانوردی، معدن، تولید دارو، نفت و گاز، صنایع نظامی، کنترل آلودگی و برق و الکترونیک اشاره کرد.

چگونه دستگاه نیتروژن ساز مناسب کسب‌وکارتان را انتخاب کنید؟

پیش از خرید علاوه بر قیمت دستگاه نیتروژن ساز باید جزئیات دیگری را هم در نظر بگیرید.

  1. حجم نیتروژن مصرفی

اولین مسئله میزان مصرف نیتروژن است. اگر دستگاهی که تهیه می‌کنید خیلی بزرگ باشد، حجم زیادی نیتروژن تولید می شود که بسیار بیشتر از میزان مصرف شما است. در مقابل، اگر دستگاه کوچکی تهیه کنید، نیتروژن به اندازه نیاز شما تولید نمی‌شود و سرعت خط تولید کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است میزان مصرف نیتروژن روزانه را اندازه بگیرید.

  1. درصد خلوص

برخی از صنایع به درصد خلوص بیشتری احتیاج دارند. مثلا نیتروژن مصرفی در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی باید کمترین مقدار اکسیژن را داشته باشد. معمولا صنایعی که به نیتروژن خالص‌تری احتیاج دارند از روش غشایی برای تولید نیتروژن استفاده می‌کنند.

  1. فضای اختصاصی

برای خرید نیتروژن ساز باید فضای مناسب دستگاه را در کارخانه یا کارگاه درنظر بگیرید. مشاوران و متخصصین کمپرسور صفوی به شما کمک می‌کنند که دستگاه نیتروژن ساز مناسب را خریداری کنید.