۶ بخش از ذراتی که در هوای کمپرسور وجود دارد

air-treatment

  • ذرات و غبار موجود در هوای محیط

به طور  متوسط در یک مترمکعب از هوای یک محیط صنعتی حدود ۱۴۰ میلیون ذره و غبار وجود دارد.

حدود ۸۰ درصد این ذرات اندازه ای کمتر از ۲ میکرون دارند. این اندازه کوچک تر از آن است که فیلتر هوای کمپرسور بتواند مانع ورود آنها به درون کمپرسور شود

  • بخارات آب ، قطرات مایع آب

در هوای محیط بخار آب وجود دارد. قابلیت هوای فشرده ،  برای نگهداری رطوبت در خود،  وابسته به دمای هوا می باشد. هر چه دما بالاتر باشد هوای رطوبت بیشتری را در خود نگه می دارد. در حین فشرده شدن هوا، دما بشدت بالا می رود. که این امر موجب می شود هوا به راحتی تمام رطوبت موجود را در خود نگه دارد. بعد از آنکه هوا در مخزن کمپرسور وارد شد، دمای هوای رفته رفته پایین می آید و سبب می شود بخار موجود در هوا به آب تبدیل شود. این آب به همراه هوا از کمپرسور خارج می شود و در صورتی که از درایر(Dryer)  استفاده نشود، منجر به خردگی و زنگ زدگی ماشین آلات می شود.

  • ذرات جدا شده از مخزن و سیستم لوله کشی

بعد از مدتی ممکن است بخش  هایی از سیستم لوله کشی که زنگ زده یا دچار پوسیدگی شده است، بر اثر فشار هوا جدا شده و به همراه جریان هوا به حرکت در می آید.

  • میکرو ارگانیسم ها

باکتری ها و ویروس ها به درون کمپرسور کشیده می شود. محیط گرم و مرطوب فضای مناسبی برای رشد این میکرو ارگانیسم ها می باشد. در هوای محیط در هر یک متر مکعب ۳۸۵۰ میکرو ارگانیسم وجود دارد.

  • روغن مایع

در اکثر کمپرسور ها روغن نقش اساسی در سیستم فشرده سازی و روان کاری دارد. در فرایند کمپرس شدن هوا، بخشی از این روغن وارد هوا می شود. ترکیب روغن و رطوبت محیط اسیدی ایجاد می کند که سبب خردگی دستگاه ها می شود.

  • بخار روغن

همواره در هوای محیط ذرات روغن ناشی از هیدرو کربن هایی که به صورت کامل نسوخته اند وجود دارد. میزان این هیدروکربن ها از ۰٫۰۵ الی ۰٫۵ میلی گرم در هر مترمکعب هوا متغیر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *