آیا کمپرسور هوا برای فصل زمستان آماده شده است؟

کمپرسور هوا

چرا کمپرسور هوا در زمستان آسیب می بیند؟

متاسفانه در سال های اخیر زمستان و پاییز آنطور که باید باشد نیست ! نه از عطر برگ های باران زده خبری است نه از خوشحالی و شادی صبحگاهی بچه های مدرسه ای بعد از شنیدن خبر تعطیلی مدارس به دلیل بارش برف سنگین!

با این حال نباید از فصل سرما غافل شد، هر سال در این مواقع گزارش های زیادی از سوی کارخانه داران دریافت می کنیم که کمپرسور هوا و سیستم هوای فشرده آنها به شدت آسیب دیده است.

سوختن الکتروموتور کمپرسور، گیرپاژ هواساز و ایرند، سوراخ شدن رادیاتور، ترک خوردن لوله های انتقال هوا، خرابی درایر و از بین رفتن سیستم پنوماتیک ماشین آلات تولیدی بخشی از این خرابی هایی است که در فصل سرد اتفاق می افتد.

متاسفانه کمپرسور های از فصل سرما بیزار هستند

دمای مناسب برای عملکرد کمپرسور هوا بین  10 تا ۳۰ درجه سانتیگراد است، مشکل زمانی ایجاد می شود که دمای هوای زیر ۵ درجه باشد.

با کاهش دما، روغن کمپرسور سرد می شود و ویسکوزیته آن بالا می رود، در زمان استارت کمپرسور، فشار بسیار زیادی به هواساز و الکتروموتور وارد می شود.

علاوه بر این در صورتی که کیفیت روغن کمپرسور پایین باشد یا مدت زمان زیادی تعویض نشده باشد، مقدار آب ایجاد شده در روغن افزایش می یابد و در زمان سرما به ذرات یخ تبدیل می شود.

آب کندانس شده در رادیاتور و لوله ها نیز مساله دیگری است که یخ زدگی را ناشی می شود.

عملکرد درایر نیز در دمای زیر ۵ درجه مختل می شود و نمی تواند رطوبت را از هوا جدا کند در نتیجه مقدار زیادی آب، وارد ماشین آلات شده و منجر به یخ زدگی و خوردگی آنها می شود.

با به کار گیری ۵ روش زیر می توانید فصل سرما را به راحتی بگذرانید.

  • حتما کمپرسور هوا و درایر را در یک اتاق مخصوص نگهداری کنید و به وسیله سیستم گرمایش مناسب دمای اتاق را بالای ۱۰ درجه حفظ کنید.
  • به صورت منظم شیر برقی های مربوظ به تخلیه آب را کنترل کنید تا از عملکرد صحیح آنها در تخلیه آب اطمینان حاصل کنید
  • تنظیمات PLC  کمپرسور اسکرو را به گونه ای قرار دهید که درصورتی که دما زیر ۱۰ درجه بود کمپرسور در حالت Load نرود و همچنان خلاص کار کند تا رفته رفته دما بالا برود و زمانی که دما به ۱۰ درجه رسید آنلودر شیر ورود هوا به ایرند را باز کند
  • روغن کمپرسور هوا را در فصل سرما تعویض کنید. در روغن های کارکرده آب ایجاد می شود.
  • از عملکرد صحیح درایر مطمئن شوید. در صورتی که درایر به درستی کار کند، هوای فشرده ای که وارد خطوط تولید شما می شود رطوبت نخواهد داشت و یخ زدگی اتفاق نخواهد افتاد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *