معرفی دستگاه درایر یا خشک کن

درایر یا خشک‌کن وسیله‌ای است که رطوبت محیط را از بین‌ می‌برد. اگر در مخزن هوای فشرده و محیطی که دستگا‌ه‌های واحد صنعتی در آن وجود دارد، رطوبت وجود داشته باشد، دستگاه‌های مصرف‌کننده هوای فشرده طول عمرشان کم می‌شود و خراب می‌شوند. وظیفه درایر یا خشک‌کن این است که رطوبت هوای فشرده را جدا کند. در این مقاله می‌خواهیم درباره دستگاه درایر یا خشک‌کن و رطوبت گیر صنعتی صحبت کنیم.

معرفی دستگاه درایر یا خشک کن

درایر چیست

درایر هوای فشرده را خشک می‌کند و قطرات آب را از هوای فشرده حذف می‌کند. درایر با انجام عملیاتی بخار آب موجود در هوای فشرده را از بین می‌برد. در صورتی که از درایر در کارگاهتان استفاده نکنید، تجهیزات از بین می‌رود و لوله‌ها هم خراب می‌شود. بدون درایر فرایندهای اجرایی در دستگاه‌ها و واحد عملیاتی به‌خوبی انجام نمی‌شود و سرعت فرایندها هم کم می‌شود.

انواع درایر یا خشک‌کن

سه نوع درایر در بازار وجود دارد: درایر تبریدی، درایر جذبی، درایر کمپرسور ممبرانی. در جایی که سیستم هوای فشرده در یک واحد صنعتی وجود داشته باشد، از درایر تبریدی استفاده می‌شود. به این دستگاه، درایر یخچالی هم می‌گویند. این درایر هوا را سرد کرده و دمای آن را به نقطه شبنم استاندارد می‌رساند. دستگاه درایر یخچالی به فیلتر غبارگیر احتیاجی ندارد. در نتیجه جای کمتری می‌گیرد. همچنین نگهداری و تعمیر این دستگاه با هزینه کمتری انجام می‌شود.

درایرهای جذبی کاربرد زیادی در کارگاه‌های صنعتی دارند. این دستگاه دو برج دارد و از مواد جذب‌کننده رطوبت استفاده می‌کند. کنترل درایر جذبی با شیر برقی، PLC و تابلو برق انجام می‌شود. در این نوع درایر، هوا از مواد جاذب عبور می‌کند و بخش زیادی از رطوبتش را از دست می‌دهد. مواد جاذب باعث کاهش فشار نقطه شبنم می‌شود.

معرفی دستگاه درایر یا خشک کن

نقطه شبنم هوای فشرده در صنایع مختلف متفاوت است. بعضی از صنایع به نقطه شبنم 40-  احتیاج دارند. نقطه شبنم هوا در بعضی از درایرها هم 70 درجه سانتی‌گراد است. مواد جاذب موجود در درایر جذبی هم می‌تواند از آلومینای فعال، سیلیکاژل، توری مولکولی و غیره باشد. در نهایت رطوبت حذف‌شده از هوا از درایر دفع می‌شود. این کار به‌وسیله هوای فشرده موجود در دستگاه انجام می‌شود.

درایر ممبرانی از سیستم غشایی استفاده می‌کند و قطعه‌های متحرک در ساختمان این درایر وجود ندارد. به جای این قطعه‌ها، لوله‌های پلیمری وجود دارند که هوای فشرده از این لوله‌ها عبور می‌کند. با عبور هوای فشرده از این لوله‌ها رطوبت جذب می‌شود و از مجرای میانی به بیرون می‌رود.

رطوبت گیر صنعتی چیست؟

رطوبت‌ گیر صنعتی سیستمی است که به آن ضد شبنم هم می‌گویند. وظیفه دستگاه رطوبت گیر صنعتی کاهش میزان رطوبت است. به‌طور کلی سه نوع رطوبت‌ گیر وجود دارد: پرفشار، کم‌فشار و ترکیبی. هوای خشک اصطلاحا هوایی است که میزان رطوبتش در حداقل مقدار ممکن قرار دارد. نقطه شبنم همان میزان رطوبت هوا است. هرچقدر نقطه شبنم هوا کمتر باشد، یعنی هوا خشک‌تر است.

هوای خشکی که رطوبت‌ گیر تولید می‌کند در صنایع مختلفی مثل رنگ‌گاری استفاده می‌شود. دستگاه رطوبت گیر کم‌فشار و پرفشار دو برج سیلیکاژل دارند. دستگاه ترکیبی علاو‌ه‌بر این دو، سیستم سردکننده هم دارند.

در سیستم‌های کم فشار هوای محیط فشار کمی دارد. این هوا از مواد سیلیکاژل یا همان جذب‌کننده رطوبت عبور می‌کند و رطوبتش کم می‌شود. در سیستم‌های پرفشار، هوای محیط فشار بالایی دارد. پمپ پرفشار این هوا را وارد مخزن کرده و متراکم می‌کند. بعد از این مرحله، هوا از فیلتر رطوبت‌گیر عبور کرده و با گذشتن از سیلیکاژل رطوبتش کم می‌شود.

قیمت درایر تبریدی

قیمت درایر تبریدی به ویژگی‌ها و اطلاعات دستگاه ربط دارد. برای اینکه از قیمت این دستگاه مطلع شوید و انتخاب درستی داشته باشید، بهتر است با مشاوران و متخصصین شرکت کمپرسور صفوی در ارتباط باشید.

خرید درایر تبریدی

برای خرید درایر تبریدی باید طرز کار دستگاه را بشناسید. این دستگاه شبیه یخچال‌های خانگی کار می‌کند و از یکی از گازهای R134، R134A، R407،  R407C استفاده می‌کند. در ابتدا هوای فشرده‌شده از افترکولر کمپرسور عبور می‌کند. هوا در افترکولر خنک شده و وارد درایر تبریدی می‌شود. هوای فشرده عبوری بر اثر ارتباط با گاز تبریدی، سرد می‌شود.

بعد از انجام عمل چگالش رطوبت موجود در هوای فشرده حذف می‌شود. هنگام خرید درایر تبریدی به ماکسیمم فشار، ماکسیمم جریان، دمای ورودی و ماکسیمم دمای هوای محیط توجه کنید. حداکثر فشار درایر باید بیشتر از حداکثر فشار کمپرسور باشد. حداکثر جریان درایر هم باید بیشتر از ماکسیمم جریان تولیدی از کمپرسور باشد.

هر درایر یک ماکسیمم دمای ورودی دارد. اگر دمای ورودی به دستگاه بیشتر از این مقدار باشد، قطعات داخلی درایر یا خشک‌کن خراب می‌شوند. بنابراین درایر نمی‌تواند عملکردش را به درستی انجام دهد. برای اینکه درایر به خوبی کار کند، باید دمای هوای محیط را هم کنترل کنید. اگر دمای هوای محیط خیلی زیاد باشد، ممکن است دستگاه شما خاموش شود. در چنین زمان‌هایی، دمای اتاق یا فضایی که درایر و کمپرسور در آن قرار دارند کنترل کنید و حتما محیط خنکی را برای آنها درنظر بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *