نکات تکمیلی درباره درایر تبریدی

در محیط های صنعتی بسته به این که چه شرایطی حکمفرماست، وجود میزانی از رطوبت در هوای محیط مساله ای عادی است. وقتی هوای موجود در مخزن هوا، فشرده سازی می شود به علت این که تراکم پذیری سیال وجود ندارد، میزان رطوبت در مخزن به میزان 8 تا 10 برابر محیط افزایش می یابد. در این شرایط رطوبتی که به حالت قطرات آب تبدیل شده است پس از ترکیب با روغن می تواند روی دستگاه هایی که هوای فشرده را مصرف می کند، آثار مخربی برجای بگذارد. بنابراین حدف رطوبت هوای فشرده یکی از مسائل ضروری در محیط های صنعتی است که به کمک درایرها یا خشک کن ها انجام می شود. در ادامه به معرفی و بررسی درایر تبریدی می پردازیم.

نکات تکمیلی درباره درایر تبریدی

درایر چیست؟

درایر یا خشک کن دستگاهی است که به منظور از بین بردن رطوبت هوای فشرده به کار می رود. درایر یا همان دستگاه رطوبت گیر صنعتی وظیفه دارد که رطوبت هوای فشرده در محیط را بگیرد. درایرهای موجود در بازار به دو نوع تبریدی و جذبی تقسیم می شود. پیش از این درباره درایر تبریدی در قالب مقاله ای با عنوان همه چیز درباره درایر تبریدی به طور جامع صحبت کرده ایم. در این مقاله قصد داریم نکات تکمیلی درباره درایر تبریدی را با شما در میان بگذاریم.

درایر تبریدی چیست؟

درایر تبریدی دستگاهی است که هوای فشرده محیط را خنک کرده و رطوبت آن را به صورت کنترل شده خارج می کند. این کار باعث رسیدن دمای نقطه شبنم به نزدیک صفر می شود. دمای نقطه شبنم دمایی است که با رسیدن دمای هوا به آن و سرد شدن آن، رطوبت موجود به شکل قطرات آب تبدیل شده و از آن خارج می شود. به این معنا که شما می توانید مطمئن شوید تا زمانی که دمای هوا صفر نشود، در هوای فشرده آب وجود نخواهد داشت.

کاربردهای درایر تبریدی

در تمام محیط هایی که کمپرسور برای تهویه هوا وجود دارد، می توان از درایر تبریدی یا همان دستگاه رطوبت گیر صنعتی استفاده کرد. در محیط هایی همانند کارخانه های مواد غذایی و نیز سردخانه ها که وجود رطوبت باعث خرابی و فساد مواد غذایی و میوه ها می شود، استفاده از رطوبت گیر صنعتی لازم و ضروری است. از دیگر محیط هایی که وجود دستگاه رطوبت گیر صنعتی در آن ضروری است، کارخانه های تولید فلز و دستگاه های فلزی است. در این محیط ها با استفاده از درایر تبریدی می توان هوا را به کمک پمپ وکیوم فشرده کرد تا آلاینده ها تغلیظ شود.

نکات لازم در خرید درایر تبریدی

به هنگام انتخاب و خرید درایر تبریدی رعایت نکاتی لازم است. بدون توجه به این نکات ممکن است محصولی که خریداری می کنید برطرف کننده نیازهای شما نباشد.

نکات تکمیلی درباره درایر تبریدی

  • توجه به دبی یا ظرفیت درایر

دبی یا ظرفیت درایر معمولا بر اساس متر مکعب بر دقیقه اندازه گیری می شود. دبی یا ظرفیت در واقع میزان هوای فشرده ای است که به درون درایر وارد می شود.

  • توجه به میزان فشار

یکی دیگر از نکات مهم به هنگام خرید درایر، توجه به میزان فشار هوایی است که به درایر وارد می شود. تولیدکنندگان درایر معمولا جدول ضرایب موثر فشار را به همراه دستگاه قرار می دهند تا اطلاعات تکمیلی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. هر اندازه میزان فشار هوای فشرده ورودی به دستگاه بیشتر باشد درایری که انتخاب می شود ظرفیت کم تری می تواند داشته باشد.

  • توجه به دمای نقطه شبنم

هر چه دمای نقطه شبنم بیشتر باشد درایری که مورد نیاز است کوچک تر می شود.

  • توجه به دمای محیط

هر اندازه دمای محیط بیشتر باشد، درایر مورد نیاز باید بزرگ تر باشد.

  • توجه به دمای هوای ورودی

هر چه دمای هوای ورودی به درایر بیشتر باشد، درایر باید بزرگ تر باشد.

  • توجه به قیمت

آخرین نکته به هنگام خرید درایر تبریدی، توجه به قیمت دستگاه است. به طور کلی قیمت درایر تبریدی به میزان ظرفیت و نیز مدل دستگاه بستگی دارد. سعی کنید دستگاهی را خریداری کنید که قطعات آن استاندارد و باکفیت باشد، هر چند قیمت آن نسبتا بالاتر باشد.