درباره سپراتور کمپرسور بیشتر بدانید!

سپراتور کمپرسور از اجزای مهم هر کمپرسور است. فیلتر سپراتور از فیلتر هوا، میکروفیلترها و فیلتر سپراتور تشکیل شده است. در این مقاله با سپراتور و فیلتر آن و کاربردش در کمپرسورها صحبت می‌کنیم.

سپراتور چیست؟

سپراتور به معنای جداکننده است و روغن را از هوا جدا می‌کند. برای اینکه با این دستگاه آشنا شویم، باید عملکرد آن را بشناسیم. در فیلتر سپراتور کمپرسور اسکرو، ذرات روغن اندازه بزرگ‌تری از ذرات هوا دارد. بنابراین عمل فیلتراسیون به‌صورت فیزیکی و به کمک میکروفایبرگلاس انجام می‌شود.

سپراتور کمپرسور

بازدهی فیلتر دستگاه به فشردگی لایه‌های الیاف فیلتر بستگی دارد. هرچقدر که فشردگی بیشتر باشد، فیبرهای موجود در الیاف فایبرگلاس هم باریک‌تر خواهند بود. از آنجایی که فیلتر سپراتور در مسیر جریان باد قرار دارد، افت فشار هم ایجاد می‌کند. اما باید دقت کنید که این افت فشار از مقدار مشخصی بیشتر نشود.

فیلتر سپراتور

فیلتر سپراتور نقش مهمی در کمپرسورها دارد و روغن موجود در هوا را جدا می‌کند. از آنجایی که روغن در سپراتور جمع می‌شود، بنابراین فیلتر باید بعد از مدت زمان مشخصی عوض شود. معمولا فیلتر سپراتور را بعد از 1500 ساعت عوض می‌کنند. بنابراین بعد از خرید کمپرسور حتما به این نکته توجه کنید.

هنگام تعویض فیلتر سپراتور به ارت و اتصال آن توجه کنید. اگر ارت به دستگاه متصل نباشد، دستگاه دچار انفجار می‌شود. هرچقدر که فیلتر سپراتور باکیفیت‌تر باشد، سپراتور هم کارش را بهتر انجام می‌دهد و میزان روغن هوای خروجی هم کمتر خواهد بود. معمولا فیلترهای باکیفیت ۷ لایه کاغذ دارند.

فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلتر سپراتور کمپرسور در ابعاد مختلفی ساخته می‌شود و معمولا در کمپرسورهای معدنی و اسکرو صنعتی استفاده می‌شود. به طور کلی این فیلتر را در چهار دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌کنند. این دسته‌ها از ۷ بار تا ۲۱ بار هستند. دسته‌بندی دیگر هم برای این فیلتر وجود دارد. در این دسته‌بندی فیلتر به سه گروه داخل تانکی، پیچی و کارتریجی تقسیم می‌شود. معمولا اگر در خروجی هوا روغن وجود داشته  باشد یا دمای کمپرسور زیاد شده باشد، فیلتر را تعویض می‌کنند. اگر آب مخزن را تخلیه کنید و علائم شیری رنگ ببینید، باید فیلتر را تعویض کنید.

فیلتر سپراتور کمپرسور اسکرو

فیلتر سپراتور کمپرسور اسکرو انواع مختلفی دارد و به سه دسته سپراتور اینترنال کاسه بیرونی، فیلتر سپراتور اینترنال کاسه داخلی و فیلتر سپراتور اکسترنال یا کارتریجی تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی براساس محل قرارگیری فیلتر و نوع کاسه انجام شده است.

فیلتر اینترنال کاسه بیرونی داخل مخزن دستگاه قرار گرفته است. در کاسه فیلتر این نوع فیلترها یک نوع بیرون‌زدگی وجود دارد. طرز کار فیلتر بدین صورت است که نیروی گریز از مرکز وارد می‌شود و روغن را از مرکز جدا می‌کند. در نهایت روغن جدا شده به داخل مخزن فرو می‌ریزد.

بعد از این فرایند، ذرات سبک‌تر روغن باقی می‌مانند. این ذرات از الیاف میکروفایبرگلاس فیلتر عبور می‌کنند و به الیاف می‌چسبند. ذرات باقی‌مانده روغن به پایین می‌ریزند. فیلترهای سپراتور اینترنال کاسه داخلی کمی شبیه به نوع کاسه بیرونی هستند. فیلترهای کارتریجی جدیدتر هستند و فیلتر هم بیرون قرار دارد.

سپراتور کمپرسور

در این حالت، فیلتر سریع‌تر و راحت‌تر عوض می‌شود. حداکثر اختلاف فشار در فیلترهای کاسه بیرونی ۵ بار است و در فشار کاری ۷ بار فعالیت می‌کند. حداکثر روغنی هم که در جریان هوا باقی‌می‌ماند، ۱ تا ۳ میلی‌گرم در متر مکعب است. هر فیلتر افت فشار مجاز مشخصی دارد.

این مقدار در فیلترهای کاسه بیرونی، ۰.۱۷ است و افت فشار کاسه داخلی به ۰.۲ می‌رسد. مقدار نرخ جریان هم در فیلترها مهم است. در صورتی که فشار ۷ بار باشد، نرخ جریان فیلتر کاسه بیرونی ۲ تا ۴۲ متر مکعب در هر دقیقه است. اگر فیلتر از نوع کاسه داخلی باشد، عدد بازده از ۳.۵ تا ۴۶ متر مکعب در هر دقیقه تغییر می‌کند.