وظیفه درایر کمپرسور چیست؟

درایر کمپرسور یکی از وسایل و دستگاه‌های جانبی کمپرسورها محسوب می‌شود که به طور کلی وظیفه خشک کردن هوا و خارج ساختن رطوبت را بر عهده دارد. بسته به نوع صنایع درجه اهمیت این کار متفاوت است و به همین دلیل انواع درایر کمپرسور هم تولید شده‌اند که می‌توانید در مقالات سایت به طور کامل مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم صرفا به موضوع وظایف درایر کمپرسور که رطوبت گیر صنعتی هم نامیده می‌شوند بپردازیم. با ما همراه باشید.

وظیفه درایر کمپرسور چیست؟

یک درایر یا دستگاه رطوبت گیر صنعتی چه وظایفی دارد؟

درایر یا خشک کن هوا یک دستگاه بسیار ضروری در سیستم‌های هوای فشرده نظیر کمپرسورها به شمار می‌رود. رطوبت و میعانات دو فراورده جانبی ناخواسته در تمامی سیستم‌های متراکم سازی هوا هستند. آب در این سیستم‌ها می‌تواند غلیظ شده و درون واحدهای کمپرسور و همچنین تجهیزات فرایندهای پایین دستی جمع شود و آسیب بزند. در این مواقع یک درایر تبریدی یا هر نوع دستگاه درایر یا خشک کن وارد عمل می‌شود. به طور کلی وظایف یک درایر کمپرسور عبارتند از:

حذف آلودگی آبی (Water Contamination):

در صنایعی که از هوای فشرده با درجه خلوص بالا استفاده می‌کنند مثل برش لیزری و جوشکاری، تولید پلاسما، تولید قطعات میکروالکترونیک، صنایع تولید محصولات غذایی و دارویی، نقاشی، روکش کاری و شات بلاست (Shot Blasting)، آلودگی آبی مشکل بسیار بزرگی است. در این صنایع معمولا برای خنک سازی قطعات و تجهیزات یا دستگاه‌هایی مثل لیزر از هوای فشرده و خشک استفاده می‌کنند. در صورتی که آلودگی آبی وجود داشته باشد، کارایی کلی سیستم کاهش پیدا کرده، انرژی زیادی هدر می‌رود و به سیستم نیز آسیب وارد می‌سازد. بنابراین در این صنایع وظیفه درایر و رطوبت گیر صنعتی حذف آلودگی آبی است تا هوایی خشک و بدون رطوبت از دستگاه خارج شود.

درایر کمپرسور

جلوگیری از تشکیل آب:

معمولا هوای فشرده اشباع از آب است. کاهش دمای آب یا فشرده سازی بیش از حد و تحت فشار قرار دادن آن می‌تواند باعث رسوب بخار آب منتشر شده گردد. زمانی که هوای فشرده در این حالت وارد تجهیزات پایین دستی کمپرسورها می‌شود، خطر تجمع آب در حفرات ریز یا حفره دار کردن قطعات وجود دارد. این اتفاق برای دستگاه‌هایی که حساسیت بالا دارند مثل دستگاه‌های مخصوص اندازه گیری و نظارت، بسیار خطرناک و آسیب زننده است. بنابراین درایر کمپرسور وظیفه دارد با خشک کردن و خروج آب جلوی تجمع آن را بگیرد.

جلوگیری از خوردگی قطعات:

وجود آب در بخش‌های داخلی تجهیزات سبب خوردگی روی سطح استیل یا فولادی آنها می‌شود. در لوله‌ها، مخازن، سطح داخلی تجهیزات ترکیب کننده مواد و غیره احتمال تجمع آب از طریق هوای اشباع و تغلیظ شده وجود دارد. همین اتفاق می‌تواند زمینه ساز بروز خوردگی در سطوح داخلی این تجهیزات باشد که به نوبه خود به یک محصول یا فرایند آسیب خواهد زد. بنابراین درایرها وظیفه دارند با خارج کردن آب و رطوبت، از این اتفاق جلوگیری کنند.

جلوگیری از یخ زدگی:

آبی که در سیستم‌های کمپرسور هوا رسوب کرده ممکن است یخ ببندد. رطوبت گیر صنعتی که دارای آب یخ زده باشد، مشکلات زیادی درست می‌کند. به عنوان وجود آب یخ زده می‌تواند مانع از حرکت اجزای محرک پنوماتیکی دریچه‌ها و سیستم‌های اندازه گیری می‌شود. بنابراین به نوبه خود باعث اختلال در کار دستگاه خواهد شد. بنابراین درایر کمپرسور وظیفه دارد با خروج آب از هوای فشرده از یخ زدن آن جلوگیری کند که به نوبه خود، از پیشامد ضررهای آتی جلوگیری می‌کند.

بهبود کارایی دستگاه‌های پنوماتیکی یا برقی:

کلیه دستگاه‌ها و تجهیزات برقی که از انرژی هوای فشرده برای به راه انداختن موتورهای هوا یا توربین‌ها استفاده می‌کنند به درایر کمپرسور نیاز دارند. به عنوان مثال دستگاه‌های آسیاب پنوماتیکی، مته‌ها و چکش‌های برقی و کمپرسورهای مختلف از این دسته هستند. در این حالت آب در بخش‌های داخلی این دستگاه‌ها رسوب می‌کند که به نوبه خود مانع از انتقال درست نیرو و قدرت از سمت موتور هوا می‌شود. بنابراین درایر کمپرسور با حذف این میزان رطوبت هوا باعث افزایش کارایی دستگاه‌های پنوماتیکی و برقی می‌گردد.

جلوگیری از رشد میکروبی:

هوای فشرده در صنایع غذایی و تولید نوشیدنی برای مخلوط کردن مواد و انتقال آنها استفاده می‌شود. در این صنایع بهداشت و آلوده نبودن هوای فشرده بسیار مهم است چون هر نوع آلودگی میکروبی منجر به آلودگی و فساد مواد غذایی خواهد شد. صنایع تولیدات دارویی نیز ضوابط و سخت گیریهای بهداشتی بسیار بیشتری دارند. در این مواقع از درایر کمپرسور برای حذف آب و میعانات و رشد عوامل میکروبی استفاده می‌کنند که یکی از وظایف بسیار مهم این دستگاه‌ها به شمار می‌رود.

رطوبت گیر کمپرسور

جمع بندی مطالب

دستگاه رطوبت گیر و درایر کمپرسور برای حذف آلاینده‌های میکروبی، آبی و میعاناتی کاربرد دارند که در سیستم‌های مختلف تجمع پیدا کرده و آسیب‌های زیادی به مکانیسم یا کیفیت کار وارد می‌سازند. توجه داشته باشید که هر چقدر نوع کار صنایع هدف، حساس‌تر باشد، حساسیت و راندمان کاری درایرها نیز بیشتر شده و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *