کمپرسور اسکرو در تولید تیرچه صنعتی یا خرپا چه نقشی دارد؟

خرپا یا تیرچه صنعتی نوعی سازه مثلثی شکل یا چهار وجهی است که وظیفه تحمل بارهای بسیار سنگین در سازه‌های مختلف چون سقف ساختمان‌ها، پل‌ها و سایر سازه‌های عمرانی را بر عهده دارد. در واقع خرپا ساده‌ترین عضو باربر محسوب می‌شود که در سازه به عنوان یک عضو خمشی عمل می‌کند. تولید تیرچه صنعتی یا خرپا در سه نوع خرپا ساده، خرپا مرکب و خرپا پیچیده توسط کارگاه‌های تولیدی انجام می‌شود که به منظور تحمل باربری سازه از نوع خمشی و کمانشی به‌کار می‌روند. در حال حاضر با مدرن شدن صنعت ساختمان‌سازی شاهد ساخت خرپا به روش ماشینی هستیم که با استفاده از دستگاه تیرچه صنعتی انجام می‌شود. این نوع دستگاه‌های ساخت تیرچه صنعتی با جدیدترین متدهای روز دنیا طراحی و تولید شده‌اند که علاوه بر افزایش میزان تولید، به دلیل جوش نقطه‌ای از شکنندگی تیرچه‌ها به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهد شد.

خرپا یا تیرچه صنعتی

یکی از تجهیزات مهم در تولید دستگاه تیرچه صنعتی، کمپرسور اسکرو است که به عنوان کمپرسورهای پیچی روتاری، جریان هوای فشرده مورد نیاز فرایند تولید تیرچه را تامین می‌کند و سبب افزایش سرعت تولید خواهد شد. حال بسیاری از فعالان صنعت تیرچه سازی این سوال را در ذهن دارند که نقش کمپرسور اسکرو در تولید تیرچه صنعتی یا خرپا چیست؟ در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با این موضوع در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

دستگاه تیرچه صنعتی

بدون تردید یکی از پرکاربردترین انواع تیرچه‌ها در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، تیرچه صنعتی یا خرپا است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فرد از سایر انواع آن متمایز شده است. در فرایند ساخت تیرچه‌های صنعتی از جوش نقطه‌ای (جوش مقاومتی) به جای جوش قوسی استفاده می‌شود و این نوع جوش از شکنندگی تیرچه جلوگیری می‌کند؛ از این‌رو به‌کارگیری تیرچه صنعتی یا خرپا سبب افزایش مقاومت سقف می‌شود. این نوع تیرچه‌ها به شکل سه وجهی و چهار وجهی تولید شده که اجزای آن توسط لولا به یکدیگر متصل می‌شوند. دستگاه تیرچه صنعتی با به‌روز‌ترین متدها و تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی شده است تا میزان خطا در تولید تیرچه کاهش یافته و سرعت تولید در مقایسه با تیرچه‌های سنتی به شدت افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه دستگاه‌های تیرچه صنعتی با هدف افزایش راندمان تولید شده‌اند، در طراحی آن‌ها از کمپرسور پیچی دورانی به جای کمپرسور پیستونی استفاده شده است تا هوای پرفشار با حجم بیشتری تولید شود و سرعت دستگاه افزایش پیدا کند.

دستگاه تولید خرپا یا تیرچه صنعتی

کمپرسور اسکرو در دستگاه تیرچه صنعتی چه نقشی بر عهده دارد؟

تیرچه خرپا یا تیرچه صنعتی از ترکیب میلگردها توسط دستگاه‌های مکانیزه و اتوماتیک بدون دخالت نیروی انسانی تولید می‌شود؛ از این‌رو دارای کیفیت و ایمنی بالاتری نسبت به تیرچه سنتی است. این نوع تیرچه به دلیل باربری بیشتر در بین شرکت‌های ساختمانی و عمرانی متداول‌تر بوده و کاربرد بسیار بیشتری دارد. در دستگاه تیرچه صنعتی برخلاف روش سنتی، اتصال بین اجزا با جوش نقطه‌ای به صورت سازه مثلثی یا چهار وجهی انجام می‌شود. در میان اجزای گوناگون تشکیل‌دهنده این نوع دستگاه، کمپرسور اسکرو از نقش ویژه‌ای برخوردار است. در واقع در این دستگاه‌های پیشرفته، کمپرسور روتاری اسکرو به عنوان کمپرسور گازی جایگزین کمپرسورهای پیستونی سنتی شده است تا چرخه کاری بالا رفته و امکان کار مداوم برای شرکت‌های تولید خرپا فراهم شود. کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچی دورانی از مکانیزم جا به جایی مثبت نوع چرخشی استفاده می‌کند تا حجم زیادی از هوای پرفشار مورد نیاز فرایند تولید تیرچه ایجاد شود و در نهایت برای تامین انرژی ابزارهای هوای پرقدرت به‌کار رود. افزایش هوای فشرده در این دستگاه سبب بالا رفتن سرعت تولید شده و دستگاه تیرچه صنعتی، می‌تواند مدت زمان بیشتری را به صورت مداوم به فعالیت خود ادامه دهد که این موضوع باب میل تولیدکنندگان تیرچه خرپا است.

کمپرسور اسکرو

نحوه فشرده‌سازی هوا با کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو روتاری از جا به جایی مثبت تحت فرایند کشیدن هوا به داخل محفظه استفاده می‌کند. این نوع کمپرسور حجم محفظه را کاهش داده تا هوا فشرده شود. کمپرسورهای پیچی روتاری از جا به جایی مثبت با پیچ‌های مارپیچی بهره می‌برند که این پیچ‌ها یک آب بند هیدرولیک برای فشرده‌سازی هوا تولید می‌کنند تا میزان راندمان و بازدهی ماشین‌آلات صنعتی که از این سیستم فشرده‌سازی هوا استفاده می‌کنند، افزایش پیدا کند. در ساخت دستگاه‌های مدرن و پیشرفته تولید تیرچه هم برای تامین میزان هوای فشرده و انرژی لازم ابزارها از کمپرسور اسکرو استفاده شده است تا دستگاه بدون مشکل به صورت مداوم کار کند و با افزایش سرعت، میزان تولید تیرچه بالا رود.

جمعبندی

در این مطلب تلاش کردیم علاوه بر معرفی تیرچه خرپا یا تیرچه صنعتی، به نقش کمپرسور در تولید تیرچه صنعتی (خرپا) بپردازیم تا تولیدکنندگان تیرچه درک بهتری از فرایند تولید تیرچه با دستگاه صنعتی پیشرفته پیدا کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *