مشخصات فنی، قیمت و عملکرد انواع کمپرسور هوا

کمپرسورهای هوا یکی از ضروری‌ترین دستگاه‌ها در صنایع مختلف هستند. این دستگا‌ه‌ها به عنوان یک منبع نیرو برای ابزارهای الکتریکی استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از کمپرسور هوا وجود دارد و هر کدام از آنها توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع کمپرسور هوا صحبت کنیم و برخی کمپرسورهای قابل ارائه در کمپانی صفوی را بررسی کنیم.

کمپرسور صفوی

کمپرسورهای هوا براساس مکانیسم‌های داخلی‌شان به دو دسته جابه‌جایی مثبت و دینامیکی تقسیم می‌شوند. کمپرسورهای دینامیکی توان بالایی دارند و می‌توانند به راحتی حجم و دبی زیادی از هوا را منتقل کنند. به‌علاوه این کمپرسورها نمی‌توانند فشارهای خیلی بالا را تولید کنند.

چهار نوع از متداول‌ترین کمپرسورهای هوا، کمپرسورهای اسکرو دوار، کمپرسور هوا رفت و برگشتی یا پیستونی، کمپرسور محوری و کمپرسور سانترفیوژ هستند.

کمپرسور هوا اسکرو

بعضی از کارخانه‌ها بیشتر از 1000 لیتر بر دقیقه به هوای فشرده احتیاج دارند، بنابراین از کمپرسور هوا اسکرو استفاده می‌کنند. اجزای تشکیل‌دهنده این دستگاه، مخزن، الکتروموتور، تابلو برق، رادیاتور، شیر ورودی و فیلتر میباشند. این کمپرسور برای شروع کار به روغن و هواساز احتیاج دارد.

البته نوع دیگری از کمپرسورهای هوا اسکرو هستند که به روغن احتیاجی ندارند. به این کمپرسورها oil free می‌گویند. هوا در هواساز فشرده می‌شود و برای جدا شدن از روغن وارد مخزنی به نام سپراتور می‌شود. بعد از جداسازی، بخارهای روغن هم باید از هوا جدا شوند. در این مرحله فیلتر بخارهای روغن را جدا می‌کند. برای اینکه هوای خروجی به دمای پایین‌تری برسد، از رادیاتور استفاده می‌شود.

رادیاتور دمای هوا را کم می‌کند. این نوع کمپرسورها راندمان بالاتری دارند و جای کمتری را نسبت به سایر کمپرسورها اشغال می‌کنند. از آنجایی که این دستگاه محدود است و محفظه تراکمش هم آب بندی می‌شود، هوا از داخل کمپرسور نشتی نمی‌کند. همچنین دستگاه اسکرو لرزش کمتری نسبت به کمپرسورهای مشابه دارد.

کمپرسور پیستونی

معمولا در بیشتر واحدهای صنعتی از کمپرسور پیستونی استفاده می‌شود. کوچک‌ترین کمپرسورهای پیستونی در اندازه‌های 25 و 50 لیتری تولید می‌شوند و در صنایع مبلمان‌ و دکوراسیون‌سازی کاربرد دارند.

کمپرسورهای پیستونی هم به سه دسته تقسیم می‌شوند: تک اثره، دو اثره و دیافراگمی. در این کمپرسورها، پیستون در جهت محور طولی حرکت کرده و مکش و کمپرس گاز را ایجاد می‌کند. حرکت پیستون، هوا را به خارج از کمپرسور می‌فرستد.

کمپرسور پیستونی

کمپرسور هوای فشرده

کمپرسورهای هوای فشرده از متداول‌ترین کمپرسورها هستند که در صنایع مختلف از جمله صنایع پتروشیمی، آتش نشانی، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شوند. کار اصلی این کمپرسور متراکم کردن هوا و گازهایی مثل نیتروژن و همین‌طور گازهای طبیعی است.

کمپرسورهای هوای فشرده از یک هواساز استفاده کرده و هوای محیط را وارد مخزن خودش می‌کند. بعد از انجام عملیات فشرده سازی، هوای متراکم از کمپرسور خارج می‌شود.

کمپرسورهای دینامیکی

جریان در این کمپرسورها ثابت است و با فشار ثابتی هم کار می‌کنند. نکته مهم در این کمپرسورها تاثیر عوامل بیرونی روی دستگاه است. اگر فشار ورودی دستگاه کمی تغییر کند، ظرفیت هوای خروجی هم تغییر خواهد کرد.

این نوع کمپرسورها هزینه کمتری دارند و اصطکاک کمتری هم ایجاد می‌کنند. ارتعاش کمتر و توان بالاتر از دیگر مزیت‌های کمپرسورهای دینامیکی است. کمپرسورهای محور و سانترفیوژی در دسته کمپرسورهای دینامیکی قرار می‌گیرند.

کمپرسورهای محوری

این کمپرسورها جزو کمپرسورهای بزرگ هستند و به هزینه کمتری احتیاج دارند. این کمپرسورها در توان بالاتر از 100 hp کار می‌کنند و در موتورهای جت هواپیما استفاده می‌شوند.

کمپرسورهای محوری با چرخش پره‌ها و احتراق مخلوط سوخت و هوا کار می‌کنند. در اثر انرژی رانشی تولید شده از احتراق سوخت و هوا، پره‌های توربین به چرخش درمی‌آید.

کمپرسور سانتریفیوژ

به این کمپرسور، کمپرسور گریز از مرکز هم می‌گویند. طرز کار این کمپرسور تا حدودی شبیه به کمپرسور محوری است. با این تفاوت که هوا در کمپرسور سانترفیوژ در جهت شعاع شفت فشرده می‌شود.

کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت

کمپرسورهای پیستونی و روتاری یا دوار در دسته کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت قرار می‌گیرند. مکانیسم عمل این کمپرسورها به این صورت است که حجم مشخصی از گاز داخل محفظه محصور می‌شود. حجم کاهش پیدا می‌کند و فشار بیشتر می‌شود. نوع روتاری این کمپرسور، کمپرسورهای اسکرو، وان، رینگ مایع، اسکرول و لوب هستند.

قیمت کمپرسور هوا

قیمت کمپرسور هوا به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به توان و قدرت موتور، ظرفیت هوادهی، مدل و فشار کاری اشاره کرد. نوع کمپرسور و هواساز دو عامل تعیین کننده قیمت کمپرسور هوا هستند. بهتر است برای مشاوره و خرید کمپرسور هوا حتما با مشاوران ما تماس بگیرید. مشاوران شرکت صفوی به شما در انتخاب بهترین کمپرسور کمک می‌کنند.