درباره مولکولارسیو بیشتر بدانید!

مولکولارسیو یکی از بهترین مواد برای جداسازی رطوبت آب از مولکول‌های مایع و گاز دیگر است. اما چرا این ماده به این میزان از محبوبیت رسیده است و در صنایع زیادی از آن استفاده می‌شود؟ در این مقاله غربال مولکولی را به شما معرفی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که با استفاده از این ماده چه نوع رطوبت‌هایی را می‌توانید از مواد جدا کنید. همچنین انواع محبوب و کاربردی آن‌ها را بررسی می‌کنیم و یکی از صنایعی که از این ماده استفاده می‌کند را معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این غربال در ادامه مقاله همراه ما باشید.

درباره مولکولارسیو بیشتر بدانید!

مولکولارسیو چیست؟

مولکولارسیو (Molecular sieve) یکی از ماده‌های اصلی برای جداسازی مولکول آب از مایعات و گازها است. این ماده از تخلخل‌های ریزی تشکیل شده است و همین ویژگی باعث شده است تا اثرگذاری بالایی در جداسازی مولکول‌های آب داشته باشد. در گذشته ماده‌هایی مانند سیلیکاژل به این منظور استفاده می‌شدند. اما با تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شد که بهترین ماده برای این فرایند، مولکولارسیو است. در واقع برتری این ماده برگرفته از ساختار متخلخل آن نسبت به سایر مواد جداکننده است که باعث شد تا این ماده به ماده‌ای پرکاربرد تبدیل شود.

این ماده که به نام‌های غربال یا الک‌های مولکولی نیز شناخته می‌شود به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند. کارکرد فیلتری مولکول‌های این ماده بدین صورت است که مولکول‌های آب در تخلخل‌های موجود در این ماده گیر می‌کنند و ماده جذب‌شده در آن به تله می‌افتد. این عمل باعث می‌شود تا مولکول‌های آب از سایر مولکول‌های مایع یا گاز مقصد جدا شوند. این ماده می‌تواند به اندازه ۲۲٪ وزن خود، مولکول آب جذب کند؛ بنابراین برای جداسازی مولکول‌های آب از سایر مولکول‌ها باید مقدار آب موجود در آن ماده را بدانید و بر اساس محاسبات ریاضی، از میزان کافی این غربال استفاده کنید. نکته جالب درباره این ماده آن است که آن را می‌توان با حرارت دادن بازیابی کرد. حرارت لازم برای بازگشت مولکولارسیو به میزان اولیه، چیزی در حدود ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد است.

هدف اصلی استفاده از مولکولارسیو چیست؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، این ماده برای جداسازی مولکول‌های آب از مایعات و گازها استفاده می‌شود. یکی از مزایای اصلی استفاده از این ماده آن است که می‌توانید آن را دوباره به حالت اول برگردانید. البته بعد از حرارت دادن به مولکولارسیو باید منتظر بمانید تا این ماده کاملا خنک شود. این غربال را می‌توان به وسیله جریان ساده هوا خنک کرد. همچنین می‌توانید به وسیله دستگاه‌های خنک‌کننده مانند کولر، روند خنک‌کردن را سرعت ببخشید. مواردی که در فهرست زیر به آن اشاره کردیم، مهم‌ترین مواردی هستند که از این غربال در آن‌ها استفاده می‌شود.

  • گرفتن رطوبت در درز پنجره‌های دوجداره
  • گرفتن رطوبت در سیستم‌های تهویه هوا
  • استفاده در صنایع پتروشیمی، گاز و نفت

استفاده از این ماده در صنایعی مانند پتروشیمی به آن دلیل است که این ماده علاوه بر مولکول‌های آب، ذرات آلاینده را نیز می‌تواند جدا کند. این جداسازی آلاینده باعث شده است تا از این ماده در لوله‌ تنفسی غواصان و آتش‌نشانان، خط‌های انتقال طبیعی گاز و بعضی از فیلترهای هوا نیز استفاده شود.

درباره مولکولارسیو بیشتر بدانید!

انواع مولکولارسیو

این غربال انواع مختلفی دارد، اما دو مورد از پرکاربردترین انواع مولکولارسیو شامل دو نوع A ۳ و A۴ آن هستند.

مولکولارسیو A۳ را می‌توان به نوعی محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع این ماده دانست. این ماده غربال‌های آلومینیوم سیلیکات هستند و از تبادل یونی با پتاسیم به دست می‌آیند. قطر مولکولی این نوع از غربال ۳ انگستروم است. این موضوع بدین معنا است که مولکول‌های بزرگ‌تر از ۳ انگستروم از تخلخل این ماده عبور نمی‌کنند و مولکول‌هایی با قطر کمتر از ۳ انگستروم جذب این ماده می‌شوند. این محصول نرخ جذب بالایی دارد و طول عمر بالا و مقاومت مناسب آن باعث شده است تا در موارد مختلفی برای جذب رطوبت از آن استفاده شود.

مولکولارسیو A۴ یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع این ماده است که میزان تخلخل آن به اندازه قطر ۴ آنگستروم است. این مدل نیز مانند سایر انواع غربال مولکولی وظیفه نم‌گیری و جداسازی رطوبت را دارد. با این حال از این نوع مولکولارسیو برای جداسازی موادی مانند هیدروکربن، متانول و آمونیاک را دارد. این مدل قدرت فیزیکی بالایی دارد و مقاومت بالایی در شرایط سخت از خود نشان می‌دهد. این ماده بسیار مقرون به صرفه است و مقاومت بالایی در برابر فشار دارد. از طرفی می‌توان از آن در شرایط سخت مانند شرایط با فشار پایین کاربردی مناسب دارد کارایی بالایی در این شرایط دارد.

ویژگی‌های بارز مولکولارسیو در فراوری گاز طبیعی

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، این ماده توانایی بالایی در جداکردن سایر مولکول‌های اضافه در بعضی صنایع مانند صنعت گاز را دارد. بعضی از ویژگی‌هایی که باعث استفاده زیاد این ماده در فراوری گاز شده است، به شرح زیر هستند.

گرفتن مستقیم رطوبت

یکی از جاذب‌های مولکول آب که در مولکولارسیو از آن استفاده می‌شود، زئوکم (Zeochem) است. این عنصر به واسطه قدرت جذب بالایی که دارد، به حذف مستقیم رطوبت و مولکول‌های آب از مواد مختلف کمک زیادی می‌کند. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید شرایط مناسبی برای پایداری هیدروترمال مواد مختلف فراهم کنید.

خشک‌کردن مواد با استفاده از سولفید

استفاده از ارگان‌های سولفیدی در کنار زئوکم در مولکولارسیو نیز باعث می‌شود تا سرعت رطوبت‌زدایی از مواد گوناگون در آن بالا برود. با استفاده از این ویژگی، حداقل هیدروکربن موردنیاز در ماده جداسازی می‌شود و از آن استفاده می‌شود.

شیرین‌سازی جریان گاز طبیعی

یکی دیگر از اصلی‌ترین مواردی که از مولکولارسیو در فراوری گاز استفاده می‌شود، شیرین‌سازی گاز طبیعی است. این محصول به واسطه ویژگی‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، عملکردی کارآمد و موثر در فیلتر و جداکردن مواد مختلف در جریان گاز طبیعی دارد و به عنوان ماده‌ای کاربردی در این صنعت شناخته می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم همه چیز درباره مولکولارسیو را به شما بگوییم. این ماده به دلیل توانایی بالایی که در جذب رطوبت دارد، به عنوان یکی از بهترین مواد جاذب رطوبت شناخته می‌شود. همچنین ساختار این غربال مولکولی به گونه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید به سادگی قسمت‌های مختلف از یک گاز یا مایع که به آن احتیاج ندارید را با استفاده از قطر مولکولارسیو مدنظر، جداسازی کنید. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره تهیه این محصول داشتید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *