هر آنچه که باید در مورد درایر تبریدی بدانید!

برای اینکه سیستم‌های هوای فشرده یا کمپرسورها به درستی عمل کنند، هوا باید خشک باشد. این بدان معناست که هوا قبل از ورود به شبکه باید عاری از رطوبت مایع و در رطوبت نسبی کم باشد. برای حذف رطوبت هوای فشرده می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که به حفظ سطح بالایی از کیفیت هوا کمک می‌کند. یکی از پرطرفدارترین تجهیزاتی که برای خشک کردن استفاده می‌شود، درایر تبریدی است که می‌توان آن را به‌عنوان غیرچرخشی یا درایر با سرعت متغیر طبقه‌بندی کرد.

درایر تبریدی

درایر تبریدی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، درایر تبریدی یا رطوبت گیر صنعتی هوای فشرده را خنک می‌کند. این اجازه می‌دهد تا آب موجود در هوای فشرده متراکم شود و از خود هوا جدا شود و این یک جزء حیاتی سیستم هوا برای کاربردهایی است که نیاز به هوای فشرده خشک‌شده تا نقطه شبنم (dewpoint) کم دارند. در مرحله اول هوای فشرده وارد خشک‌کن می‌شود و از یک مبدل حرارتی هوا به هوا عبور می‌کند که هوای ورودی را از قبل خنک می‌کند. در مرحله دوم، هوای فشرده از یک مبدل حرارتی هوا به مبرد عبور می‌کند تا نقطه شبنم هوای فشرده را کاهش دهد، معمولاً به 3 درجه سانتی‌گراد. بخار آبی که در هوا بود به مایع تبدیل می‌شود و خارج می‌شود. سپس هوای خشک در هوا به مبدل حرارتی هوا گرم می‌شود تا رطوبت نسبی در هوا کاهش یابد. این امر موجب جلوگیری از ایجاد رطوبت و زنگ‌زدگی در خطوط لوله هوای فشرده و ابزارآلات پنوماتیکی متصل به کمپرسور هوا می‌شود.

دمای نقطه شبنم چیست؟

دمای نقطه شبنم دمایی است که در آن هوا از بخار آب اشباع می‌شود. در این دما، بخار آب از هوا شروع به متراکم شدن می‌کند و روی سطوح اجسام مانند دیواره لوله، قسمت‌های داخلی مخزن یا سطوح محصولات خشک می‌نشیند.

تفاوت بین درایر غیر چرخشی و  VSD چیست؟

در درایر غیرچرخشی (معمولی)، کمپرسور مبرد به‌طور مداوم کار می‌کند. ازآنجایی‌که دمای محیط و جریان هوای فشرده متفاوت است، اغلب از یک شیر بای پس برای تنظیم دمای مبرد استفاده می‌شود و درعین‌حال از یخ زدن شرایط عملیاتی در سیستم جلوگیری می‌کند. درایر تبریدی معمولی معمولاً از یک کمپرسور پیستونی استفاده می‌کند که با یک سرعت ثابت کار می‌کند. از نظر بهره‌وری انرژی، این منجر به همان نقص “روشن یا خاموش” موجود در کمپرسور هوا با سرعت ثابت می‌شود.

در مقابل، درایر تبریدی VSD از یک کمپرسور اسکرول با یک عنصر مارپیچی که به دور عنصر ثابت دوم می‌چرخد، استفاده می‌کند. جمع‌وجور و بی‌صدا است و اینورتر که عنصر اسکرول را به حرکت درمی‌آورد می‌تواند سرعت را برای مطابقت با تقاضا تغییر دهد و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. توانایی تطبیق مصرف انرژی درایر با تقاضای هوا به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌ها کمک می‌کند.

انواع درایر تبریدی

اهمیت و مزایای استفاده از درایر تبریدی

درایر تبریدی یا رطوبت گیر صنعتی جزء ضروری سیستم‌های هوای فشرده یا کمپرسورها هستند. رطوبت و تراکم یک محصول جانبی اجتناب‌ناپذیر فشرده‌سازی هوا هستند. آب می‌تواند در داخل واحد کمپرسور و همچنین به تجهیزات و فرآیندهای پایین‌دست متراکم و جمع شود. در زیر برخی از مزایای استفاده از خشک‌کن هوا آورده شده است.

هوای مرطوب را از بین می‌برد:

مهم‌ترین مزیت درایر تبریدی جدا کردن رطوبت و ناخالصی از هوا است، هوای مرطوب یک مشکل جدی در صنایعی است که از هوای فشرده با خلوص بالا استفاده می‌کنند مانند برش و جوش لیزری، تولید پلاسما، تولید میکروالکترونیک، تولید محصولات غذایی و دارویی، شات بلاست، رنگ‌آمیزی و پوشش. آب به همراه سایر آلاینده‌ها بسته به نحوه استفاده از هوای فشرده می‌تواند اثرات مختلفی ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، برش لیزری است که از هوا برای خنک کردن استفاده می‌کند هنگامی‌که از هوای مرطوب استفاده می‌شود، راندمان خنک‌کننده کاهش می‌یابد که منجر به گرم شدن بیش‌ازحد و از دست دادن انرژی می‌شود.

از تجمع آب جلوگیری می‌کند:

معمولا هوای فشرده کاملا از آب اشباع می‌شود. کاهش دمای آن یا فشرده‌سازی و فشار بیشتر می‌تواند باعث رسوب بخار آب منتشرشده شود. هنگامی‌که هوای فشرده در این حالت به تجهیزات پایین‌دست عرضه می‌شود، خطر تجمع آب در حفره‌های کوچک یا فرورفتگی در تجهیزات وجود دارد. تجمع آب می‌تواند بر عملکرد تجهیزات حساس مانند دستگاه‌های اندازه‌گیری و نظارت تأثیر بگذارد.

کاهش خوردگی:

مزیت دیگر استفاده از درایر تبریدی کاهش خوردگی است، وجود آب در داخل تجهیزات می‌تواند باعث خوردگی سطوح فولادی شود. لوله‌ها، مخازن، درام‌ها و قطعات داخلی شود که این مسئله می‌تواند باعث ایجاد خوردگی در سطوح داخلی تجهیزات شود که ممکن است منجر به آلودگی محصول یا جریان فرآیند شود.

از یخ‌زدگی جلوگیری می‌کند:

آب ته‌نشین شده در سیستم‌های هوای فشرده می‌تواند یخ بزند. آن‌ها می‌توانند اجزای متحرک محرک‌های پنوماتیکی دریچه‌ها و دستگاه‌های اندازه‌گیری را مسدود کنند. یخ زدن آب انباشته‌شده در خطوط فرآیند می‌تواند جریان سیال محصول یا فرآیند را مختل کند.

راندمان تجهیزات با هوا یا پنوماتیک را بهبود می‌بخشد:

ابزارها و تجهیزاتی که با هوا کار می‌کنند از انرژی هوای فشرده برای هدایت موتورهای هوا یا توربین‌ها استفاده می‌کنند. نمونه‌هایی از این‌ها آسیاب‌های پنوماتیکی، مته‌ها، چکش‌های بادی و غیره هستند. آب می‌تواند در قسمت داخلی این دستگاه‌ها رسوب ایجاد کند که باعث کاهش قدرت تحویل‌شده توسط موتور هوا می‌شود.

رشد میکروبی را مهار می‌کند:

هوای فشرده در صنایع غذایی و آشامیدنی برای مخلوط کردن و انتقال محصول استفاده می‌شود. آب از یک سیستم هوای فشرده می‌تواند میکروب‌هایی را حمل کند که می‌تواند منجر به آلودگی و فساد مواد غذایی شود. کارخانه‌های تولید دارو به هوای با کیفیت‌های بیشتر نیاز دارند، زیرا مقادیر کمی از ناخالصی‌ها  به‌طور بالقوه می‌توانند محصولات را از بین ببرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *