فیلتر هپا چیست و چه کاربردی دارد؟

هنگام انتخاب یک تصفیه‌کننده هوا برای خانه یا محل کار خود، عنصری که باید به آن توجه کنید، به‌وضوح فیلتر HEPA است. کیفیت فیلتر هپا که توسط دستگاه تصفیه هوا استفاده می‌شود، کلیدی است، زیرا مهم‌ترین عنصر در فرآیند فیلتراسیون است، هوا را از ذرات مضر برای سلامتی پاک می‌کند و هوای تمیز را آزاد می‌کند.

اما فیلتر هپا چیست؟ چطورکار می‌کند؟ چرا در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلرژن ها بسیار موثر است؟ در اینجا همه چیزهایی را که باید بدانید پیدا خواهید کرد.

جهت اطلاع از قیمت فیلتر هپا و خرید آن می‌توانید به صفحه اصلی کمپرسور صفوی مراجعه کنید.

فیلتر هپا چیست؟

فیلترهای HEPA (فیلترهای ذرات هوا با کارایی بالا) فیلترهایی با ظرفیت عالی برای فیلتر کردن ذرات کوچک (واقعاً ریز!) هستند. فیلترهای هپا بیش از 99.9 درصد ذرات را از جریان هوایی که از آن‌ها عبور می‌کند حذف می‌کنند. این ذرات می‌توانند آلرژن ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها، ترکیبات شیمیایی، گردوغبار و بسیاری موارد دیگر باشند.

این برای افراد مبتلا به آسم، آلرژی یا کسانی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند کمک بزرگی است.

فیلتر هپا

فیلترهای هپا چگونه کار می‌کنند؟

عملیات ساده است. دستگاه‌های تصفیه هوا، جریان هوا را جذب می‌کنند، هوا را از یک سری فیلتر (از جمله فیلتر HEPA) عبور می‌دهند و هوای تمیز را به داخل اتاق رها می‌کنند. این فیلتر از شبکه‌ای از الیاف به‌صورت تصادفی تشکیل شده است که معمولا لایه‌هایی از سلولز، الیاف مصنوعی یا الیاف شیشه هستند. این الیاف به شکل آکاردئونی چیده شده‌اند که به آن‌ها ظرفیت بیشتری برای جذب ذرات می‌دهد. فیلتر HEPA پاتوژن های بزرگ‌تر از 0.3 میکرون را به‌راحتی حذف می‌کند.

جهت اطلاع از قیمت و خرید فیلتر هپا با کارشناسان ما در شرکت صفوی تماس حاصل فرمایید.

کارایی فیلتر هپا

برای انتخاب بین یک دستگاه تصفیه هوا یا دیگری، باید بدانید که هر تصفیه‌کننده از چه نوع فیلتر هپا استفاده می‌کند. بنابراین، باید با دانستن اینکه انواع مختلف فیلترهای هپا قادر به نگهداری چند درصد از ذرات هستند، شروع کنید.

در حال حاضر امکان دستیابی به فیلتراسیون 100٪ وجود ندارد، اگرچه این فناوری به آن بسیار نزدیک است، زیرا یک فیلتر HEPA 99.9٪ از بیشترین ذرات نافذ (MPPS) 0.12 تا 0.25 میکرون را حفظ می‌کند. یک فیلتر HEPA می‌تواند این کار را با کوچک‌ترین و نافذترین اندازه ذرات (MPPS) انجام دهد، حالا تصور کنید که چقدر در برابر ذرات بزرگ‌تر از یک میکرون، یعنی آن ذراتی که ویروس‌ها تمایل دارند به آن‌ها متصل شوند، موثر هستند. فیلتر کردن و نگهداری آن‌ها توسط فیلتر HEPA حتی ساده‌تر است. بنابراین، راندمان فیلتر HEPA تقریباً 100 ٪ است.

در حال حاضر هیچ فناوری موثرتری برای تصفیه هوا وجود ندارد.

فیلتر HEPA باید دارای گواهینامه باشد

هنگام انتخاب فیلتر HEPA، ضروری است که دارای گواهینامه باشد. فیلترهای HEPA و تصفیه‌کننده‌های هوا برای دریافت گواهی باید آزمایش‌های خاصی را پشت سر بگذارند. در اروپا، فیلترهای HEPA باید حداقل 99.95 درصد ذرات را از هوا حذف کنند. از سوی دیگر، در ایالات متحده، حداقل 99.97 درصد از ذرات باید فیلتر شوند.

در اروپا. فیلترهای HEPA بر اساس استاندارد UNE-EN 1822-1: 2020 طبقه‌بندی می‌شوند.

استاندارد EN 1822 به ما می‌گوید که 3 دسته اصلی فیلترها یا کلاس‌ها به نام های فیلترهای EPA، HEPA  و ULPA  وجود دارد که بازده نگهداری ذرات را از ظرفیت کمتر (EPA) تا ظرفیت نگهداری بالاتر در فیلترها (ULPA) تغییر می‌دهدULPA  اساسا در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. فیلترهای HEPA H13 و True HEPA  پرکاربردترین فیلترهای امروزی برای خانه‌ها، مدارس و ادارات هستند، زیرا امکان فیلتراسیون مؤثر و قیمت مقرون‌به‌صرفه دارند.

EPA “Efficient Particulate Air” با سطوح طبقه‌بندیE10، E11  و E12

HEPA “هوای ذرات با راندمان بالا” که شامل دو سطح طبقه‌بندی می‌شود: H13  با راندمان 99.95٪ و H14 با 99.995٪. عملکرد فیلتر HEPA واقعی (99.97٪) بین H13 و H14 است.

ULPA “هوای بسیار کم نفوذ” با سه سطح طبقه‌بندی U15، U16 و U17.

استانداردهای فیلتر هپا

فیلتر هپا Trueچیست؟

فیلتر هپا باید دارای گواهینامه برای حذف 99.97٪ از تمام ذرات میکروسکوپی به اندازه 0.3 میکرون باشد. 0.3 میکرون کوچک‌ترین اندازه ذره‌ای است که وارد ریه‌ها می‌شود. میکرون، که یک میلیونیم متر است، نحوه اندازه‌گیری ذرات است. برای چشم انسان نمی‌توان چیزی کوچک‌تر از 10 میکرون را مشاهده کرد.

جهت استعلام قیمت فیلتر هپا با کارشناسان ما در شرکت صفوی تماس حاصل فرمایید.

الیاف فیلتر هپا واقعی ذرات را به چهار روش مختلف جذب می‌کند:

تاثیر اینرسی(Inertial Impaction)

اینرسی روی ذرات بزرگ و سنگین معلق در جریان سیال کار می‌کند. این ذرات سنگین‌تر از مایع اطراف آن‌ها هستند. همان‌طور که سیال جهت ورود به فضای فیبر را تغییر می‌دهد، ذره در یک خط مستقیم ادامه می‌دهد و با الیاف مدیا یا عامل صافی که در آن به دام افتاده و نگه‌داشته می‌شود، برخورد می‌کند.

ممانعت از عبور ذرات گردوغبار(Interception)

گیرش مستقیم روی ذراتی با اندازه متوسط ​​کار می‌کند که به اندازه کافی بزرگ نیستند که اینرسی داشته باشند و به اندازه کافی کوچک نیستند که در جریان سیال پخش شوند. این ذرات با اندازه متوسط ​​جریان استریم را در حین خم شدن در فضاهای فیبر دنبال می‌کنند. ذرات با لمس یک فیبر گیرش یا جذب می‌شوند.

انتشار و ایجاد پراکندگی(Diffusion)

انتشار روی کوچک‌ترین ذرات کار می‌کند. ذرات کوچک توسط سیال چسبناک (هوا) در جای خود ثابت نمی‌شوند و در جریان سیال پخش می‌شوند. این بدان معنی است که هرچه ذره کوچک‌تر باشد، احتمال عبور آن از جریان سیال بیشتر است و احتمال برخورد آن با فیبر و جمع شدن آن بیشتر می‌شود.

الک کردن(Sieving)

الک کردن، رایج‌ترین مکانیسم در فیلتراسیون، زمانی اتفاق می‌افتد که ذره بیش‌ازحد بزرگ باشد که بین فضاهای الیاف قرار بگیرد.

الیاف فیلتر هپا واقعی ذرات را به چهار روش مختلف جذب می‌کند

به لطف این 4 نوع فیلتر، فیلتر HEPA True می‌تواند 99.97 درصد از ذرات معلق در هوا را که برای سلامتی ما مضر هستند جذب کند.

اکنون همه چیزهایی را که نیاز دارید تا بتوانید یک تصفیه‌کننده هوا با فیلتر HEPA را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید، می‌دانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *