جدیدترین و بروزترین اطلاعات در مورد کمپرسور باد!

کمپرسور باد از سالیان خیلی دور به شکل‌های مختلف، ساده و ابتدایی استفاده می‌شده و امروز به فرم‌های پیشرفته‌تر با مصارف خانگی و صنعتی تبدیل شده است. از نمونه مصارف خانگی کمپرسور هوا می‌توان به باد کردن لاستیک، صنایع یخچال سازی و مشابه آن اشاره کرد.  اما کمپرسورهای صنعتی که موضوع اصلی صحبت ما را تشکیل می‌دهند در مقایسه با نمونه‌های غیر صنعتی مخزن بسیار بزرگ‌تر و با توانایی بسیار بیشتر در تولید هوای فشرده هستند. بنابراین کارکرد این نوع کمپرسورها نیازمند اپراتور ماهر و دارای دانش کافی از لحاظ شیوه کار با دستگاه خواهد بود. در ادامه در مورد اجزای این نوع کمپرسور و تعمیرات آنها صحبت خواهیم کرد.

کمپرسور باد

قطعات کمپرسورهای صنعتی

کمپرسورهای صنعتی انواع مختلفی دارند که قبلا در این رابطه به طور مفصل صحبت کرده‌ایم. در تمامی این کمپرسورها قطعاتی به کار رفته که هر یک نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. در ادامه قصد داریم این قطعات را به همراه نقش و کارکردشان در کمپرسور هوا صنعتی بیان کنیم:

مبدل حرارتی

مبدل‌های حرارتی در کمپرسور باد برای کاهش انرژی و انتقال حرارت به شکل فیزیکی کمک می‌گیرند. هر چقدر انتقال حرارت بهتر و بیشتر صورت بگیرد از آسیب رسیدن به سایر قطعات جلوگیری خواهد شد.

رادیاتور

رادیاتور در کمپرسور هوای صنعتی نقش خنک کاری هوا و روغن کاری را دارد. طبق بررسی‌های انجام شده و شیوه عملکرد کمپرسورها، دمای هوای فشرده و روغن مصرفی در رادیاتور بیشتر می‌شود.

اینترکولر

برخی از نمونه‌های کمپرسور باد ایرانی از دو هواساز یا ایراند به صورت سریع کمک می‌گیرند تا حجم هوای تولیدی فشرده شده را بالاتر ببرند. با افزایش تولید هوای فشرده دمای موتورها افزایش پیدا می‌کند که برای خنک سازی در کوتاه‌ترین زمان از اینترکولر کمک می‌گیرند.

افتر کولر

فشرده سازی هوا در کمپرسور باد دمای هوا را افزایش می‌دهد که برای کاهش دمای هوا فشرده تولید شده نیاز به قطعه افتر کولر است.

سوپاپ

یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین قطعات در کمپرسورهای هوا، سوپاپ است که بین سوپاپ و نشستگاه را به طور کامل آب بندی می‌کنند

فیلتر

فیلتر وظیفه جداسازی و جذب ذرات مضر را بر عهده دارند. در کمپرسورهای صنعتی از 3 نوع فیلتر با کارکردهای متفاوت استفاده می‌شود. فیلتر روغن که برای افزایش کیفیت روغن درون موتور کمپرسور باد است تا جلوی اصطکاک بین اجزای آن گرفته شود. در صورتی که فیلتر روغن به خوبی کار نکند، روغن درون موتور بی کیفیت شده و فعالیت سیلندر و پیستون مختل می‌شود.

فیلتر هوا که جلوی ورود ذرات گرد و غبار و مواد خارجی را به درون محفظه احتراق می‌گیرد. فیلتر جدا کننده هم برای جداسازی ذرات جامد و مایع از جریان هوای ورودی و خروجی نیاز است.

موتور

موتور کمپرسور باد حیاتی‌ترین قطعه به کار رفته است که نیروی لازم برای فشرده سازی هوا را تأمین می‌کند. موتورها در دو نوع دیزلی و الکتریکی تولید می‌شوند که نیروی تولید شده در این موتورها به نیروی مکانیکی تبدیل می‌گردد. هر چقدر موتور کمپرسور هوا صنعتی قویتر باشد، هوای متراکم بیشتری تولید خواهد شد.

کوپلینگ

کوپلینگ‌ها وظیفه انتقال گشتاور از موتور به شفت را بر عهده دارند.

پیستون

پیستون‌ها از نیروی انفجاری سوخت در موتور باعث به راه اندازی آن می‌شوند. جنس پیستون‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و هر چقدر با کیفیت‌تر باشند، کیفیت کار کمپرسور باد یا هوا نیز بیشتر خواهد شد.

رینگ پیستون

رینگ پیستون‌ها شامل سه نوع مجزای رینگ فشار، رینگ روغن و رینگ آب بندی هستند که باید به خوبی در محل خود نصب شوند تا به ترتیب جلوی انتقال هوای فشرده به کارتر، خروج روغن و جلوی انتقال و نفوذ مایعات به درون و بیرون پیستون را بگیرند.

کلید قطع کن یا پرشر سوئیچ

یکی از مهم‌ترین قطعات در تمامی کمپرسورهای هوا، کلید اتوماتیک کمپرسور باد سه فاز است که وظیفه آن قطع و وصل کردن برق موتور است. زمانی که حجم هوای فشرده درون مخزن به حد استاندارد مدنظر برسد، کلید اتوماتیک یا پرشر سوئیچ، برق ورودی به موتور را قطع کرده و دستگاه را خاموش می‌کند. مجددا زمانی که حجم هوای داخل مخزن کمپرسور باد از مقدار مشخصی کمتر شود، کلید اتوماتیک کمپرسور باد سه فاز، برق را وصل کرده و موتور را روشن می‌کند تا هوای فشرده تولید کند.

کمپرسورهای صنعتی

قیمت واحد هواساز کمپرسور یا ایراند

واحد هواساز کمپرسور یا ایرند برای مکش و متراکم سازی هواست و به نوعی قلب سیستم کمپرسور باد را تشکیل می‌دهد. بنابراین طبیعی است که قیمت این واحد بخش زیادی از قیمت خرید کل دستگاه را به خود اختصاص دهد.

قیمت هواساز کمپرسور باد بسته به عوامل مختلفی مثل میزان توان دستگاه در تولید هوای فشرده، ویژگی‌های مختلف، ابعاد، نوع برند و همچنین مدلی که در کمپرسورها استفاده می‌شود تعیین می‌گردد. همچنین بسته به اینکه واحد هواساز به شکل تک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای کار می‌کند قیمت متفاوتی خواهد داشت. بنابراین واحد هواساز تک مرحله‌ای که در طی یک مرحله کار فشرده سازی هوا را انجام می‌دهد و برای کسب و کارهای کوچک مناسب است قیمت کمتری نسبت به هواسازهای دو مرحله‌ای خواهد داشت.

تعمیر کمپرسور باد

با توجه به اینکه با کلیه قطعات سازنده کمپرسورهای باد آشنا شدید، تعمیرات کمپرسور باد برای شما راحت‌تر خواهد بود. شناسایی منبع عیب و ایراد دستگاه و رفع صحیح و حرفه‌ای آن در طول عمر دستگاه و همچنین راندمان کاری آن تأثیر بسزایی دارد. بر همین اساس به چند مورد از ایرادات و شیوه تعمیر آن اشاره می‌کنیم:

هوای تولید شده کافی نیست و تنظیم نمی‌شود

معمولا دلیل این عیب و روش حل آن به صورت زیر است:

  1. فیلتر هوای خروجی کثیف شده که باید تعویض شود
  2. فیلتر سپراتور یا جدا کننده باید تعویض، سرویس و یا در صورت امکان شستشو داده شود
  3. سیستم آنلودر دچار اختلال شده که باید تعمیر یا تعویض گردد
  4. گاهی اوقات نشتی در شلنگ‌های هوا وجود دارد که باید اتصالات آن چک شوند
  5. تسمه‌های پمپ باد شل شده‌اند که باید به درستی سفت شده و در جای خود محکم شوند

تعمیر کمپرسور باد

هوا توسط کمپرسور باد منتقل نمی‌شود

در این حالت ممکن است خرابی و ایراد از سمت سوییچ فشار یا پرشر سوئیچ باشد. در صورتی که این قطعه دچار آسیب شده باشد باید تعویض گردد. گاهی اوقات نیز ممکن است پیستون در محفظه آنلودر گیر کرده باشد که توصیه می‌کنیم فشار آنلودر را بیشتر کنید و در صورتی که مشکل رفع نشد با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هوای خروجی کم است

در کمپرسور باد عواملی مثل گرفتگی فیلتر هوا، شکسته شدن سوپاپ ورودی، آسیب دیدگی تنظیم کننده فشار هوا، شکستگی و ساییدگی رینگ‌های پیستون، خراب شدن فشارسنج هوای فشرده درون مخزن یا بدون بار ماندن کمپرسور سبب کم شدن میزان هوای خروجی می‌شوند.

شل شدن پیچ‌های پایه کمپرسور، شکستگی سوپاپ یا فنر سوپاپ

از جمله دلایل رایجی که باعث به وجود آمدن این مشکلات می‌شود می‌توان به رسوب کربن و گرفتگی ولوها، جذب نشدن ذرات خارجی توسط فیلتر، نصب اشتباه و غیر فنی سوپاپ یا شل بودن سوپاپ‌ها اشاره کرد.

در بسیاری از مواقع می‌توان با چکاپ دوره‌ای، نیاز به تعمیر کمپرسور باد را رفع کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *