کمپرسورهای صنعتی و عملکرد آنها

کمپرسور

کمپرسورهای مختلفی در بازار موجود هستند که صنایع با توجه به نیازشان کمپرسور مناسب را انتخاب می‌کنند. کمپرسور دستگاهی است که فشار گاز را افزایش و حجم آن را کاهش می‌دهد. پمپ هوا یک نوع از کمپرسورهای گازی است. این دستگاه مشخصاتی شبیه به پمپ‌ها دارد.

 

کمپرسور صنعتی 

هر دو فشار سیال را افزایش می‌دهند و هر دو می‌توانند سیال را از لوله منتقل کنند. در صورتی که گازها قابلیت فشرده شدن داشته باشند، پمپ هوا می‌تواند حجم گاز را کاهش دهد. عملیات فشرده‌سازی از موتورهای برقی و دیزلی نیرو می‌گیرد. بعضی از دستگاه‌ها هم از ژنراتورها نیرو می‌گیرند.

خرید کمپرسور

برای خرید این دستگاه باید به نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید دقت کنید. به‌علاوه هر کدام از این دستگاه‌ها ویژگی‌های متنوعی دارند. به طور کلی دو نوع پمپ هوا وجود دارد: دینامیکی و جریان مثبت. در نوع دینامیکی، به طور دائمی به سیال انرژی وارد می‌شود. این دستگاه‌ها فشار ثابتی دارند و عوامل بیرونی روی عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارد. اگر یک تغییر کوچک در فشار ورودی ایجاد شود، ظرفیت دستگاه به شدت تغییر می‌کند.

این نوع از پمپ‌ها در دو مدل محوری و شعاعی تولید می‌شوند. به دستگاه‌های شعاعی، پمپ‌های گریز از مرکز هم می‌گویند. در این دستگاه، پره‌های شعاعی وجود دارد. هوای داخل این پره‌ها به مرکز پروانه‌‌ای دستگاه ارسال می‌شود.

کمپرسور صنعتی

 

در مرحله بعد، نیروی گریز از مرکز در مرکز پروانه‌ای هوا را به بیرون می‌فرستد. مشخصه اصلی دستگاه محوری، جریان محوری است. این دستگاه پره‌های ثابت و متحرک دارد. دستگا‌ه‌های جریان مثبت حجم مشخصی از هوا دارند و باعث افزایش فشار میشوند. یک مثال متداول از پمپ جریان ثابت، تلمبه دوچرخه است.

در تلمبه دوچرخه، هوا وارد سیلندر می‌شود و فشردگی هوا با یک پیستون متحرک انجام می‌شود. بعد هوای خروجی به کمک شیلنگ به داخل تایر دوچرخه می‌رود. دستگاه‌های جریان مثبت قدرت بیشتری در تراکم‌سازی دارند.

به همین دلیل صنایع معمولا از این نوع پمپ استفاده می‌کنند. قبل از خرید پمپ هوا به نوع، اندازه، قدرت و سرعت ابزار دقت کنید. مهم‌ترین مسئله هماهنگی ظرفیت مخزن با میزان مصرف است. اگر دستگاه شما با ظرفیت کار ابزار بادی کارگاه تناسب نداشته باشد، به موتور دستگاه فشار وارد شده و دستگاه دچار استهلاک می‌شود.

برای اینکه بتوانید مدل مناسب پمپ را انتخاب کنید، باید ویژگی‌های هر کدام از دستگاه‌ها را بشناسید. کمپرسورهای بدون روغن هزینه نگهداری کمتری دارند و روغن را با هوای فشرده ترکیب نمی‌کنند. سیستم‌هایی که در آن یک کمربند محرک استفاده می‌شود، سروصدای کمتری دارند. در این دستگاه یک سیستم محافظت گرمایی وجود دارد و از موتور محافظت می‌کند.


قیمت کمپرسور

قیمت کمپرسور صنعتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل برند و کیفیت دستگاه است. علاوه بر این، توان دستگاه، ظرفیت مخزن، فشار هوا و جریان هوا در قیمت نهایی دستگاه تاثیر می‌گذارند. عملکرد دستگاه هم در قیمت نهایی تاثیرگذار است. 

علاوه بر این‌ها وقتی یک دستگاه برای تراکم هوا تهیه می‌کنید، باید به هزینه‌های نگهداری و تعمیر آن هم توجه کنید. ماهانه هزینه‌ زیادی صرف تعمیر و سرویس دستگاه‌های صنعتی خرج می‌شود. بعضی از قطعات دستگاه به تعویض نیاز دارند و بعضی از قطعات باید سرویس شوند. ولی به طور کلی قیمت پمپ هوا با توجه به مزایایی که دارد، کم است.

کمپرسور صنعتی

عملیات بسیاری از پمپ‌ها به این صورت انجام می‌شود: در ابتدا سیال در مراحل مختلف فشرده می‌شود و فشار تخلیه افزایش می‌یابد. مرحله دوم از نظر فیزیکی کوچک‌تر از مرحله ابتدایی است و گاز فشرده شده را بدون کاهش فشار در محفظه‌ای جمع می‌کند.

 در هر مرحله فشردگی گاز بیشتر می‌شود و فشار و دمایش افزایش می‌یابد. دستگاه‌های صنعتی در کارگاه‌های مختلفی استفاده می‌شوند. از جمله این کارگا‌ه‌ها می‌توان به کارگاه‌های ماشین‌آلات صنعتی اشاره کرد. صنایع چوب و مبلمان، خودروسازی، صنایع پزشکی و معدنی و غیره از جمله صنایعی هستند که به نوع صنعتی کمپرسور نیاز دارند.