کمپرسور اسکرو در چه صنایعی کاربرد دارد؟

کمپرسور اسکرو از جمله کمپرسورهای صنعتی است که در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارد. در واقع این نوع کمپرسور در اثر حرکت دورانی دو رزوه نر و ماده در دو جهت مخالف کار می‌کند که این حرکت سبب افزایش فشار و دما شده و فشار مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. کمپرسورهای اسکرو دارای انواع گوناگونی هستند که در بیشتر صنایع بزرگ استفاده می‌شوند. در طراحی کمپرسورهای اسکرو از قطعات کمتری نسبت به سایر کمپرسورها استفاده می‌شود.

امروزه شرکت‌ها و برندهای گوناگونی در زمینه طراحی و عرضه انواع کمپرسورها با بهترین کیفیت مشغول فعالیت هستند تا نقش ویژه‌ای در رفاه و آسایش زندگی جوامع بشری ایفا کنند. از آنجایی‌که کمپرسورهای اسکرو یکی از ملزومات اصلی در زندگی روزمره انسان به‌حساب می‌آیند، تقریبا در همه جا کاربرد دارند. از مهمترین کاربردهای این نوع کمپرسور، می‌توان به استفاده در صنایع مختلف، تجهیزات ساختمان مسکونی، هتل، بیمارستان و بسیاری از تجهیزات کارخانه‌ای اشاره کرد.

کمپرسور اسکرو در چه صنایعی کاربرد دارد؟

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با کاربرد کمپرسور اسکرو در صنایع در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور نوعی ماشین است که به کمک آن می‌توان میزان فشار سیالاتی را افزایش داد. در واقع کمپرسورها وظیفه انتقال و افزایش فشار سیالات را بر عهده دارند و در انواع کوچک تا بسیار بزرگ طراحی و تولید می‌شوند. حال کمپرسورهای اسکرو از سری کمپرسورهای صنعتی محسوب می‌شومد که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. کمپرسور اسکرو از مکانیزم فشرده‌سازی متفاوتی در مقایسه با سایر کمپرسورها برخوردار است؛ از این‌رو برای بخش‌های صنعتی گزینه ایده‌آلی خواهد بود.

فشرده‌سازی هوا در کمپرسورهای اسکرو توسط دو روتور مارپیچی در حال دوران انجام می‌شود که با کاهش حجم، هوا را فشرده می‌کنند. این نوع کمپرسورها به دلیل مکانیزم فشرده‌سازی خاصی که دارند، از ضریب اعتماد بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به صورت مدام، تولید هوای فشرده را انجام دهند. کمپرسور‌های اسکرو از قطعات مختلفی تشکیل می‌شوند که از مهمترین آن‌ها، می‌توان قطعاتی چون فیلتر هوا، فیلتر روغن، بلبرینگ، موتور، دریچه تخلیه، روتور، جداکننده‌ها، پیچ، واشر و مهره را نام برد.

انواع کمپرسورهای اسکرو

در کمپرسورهای اسکرو با چرخیدن موتور، روتورها دوران خواهند داشت و دندانه‌های آن‌‌ها در هم درگیر می‌شوند که این چرخش حلزونی در محفظه سبب خواهد شد تا گاز از ورودی نفوذ کرده و به سمت فشرده‌سازی حرکت کند. در واقع محفظه به دهانه ساکشن و از طریق پورت‌هایی به محفظه‌های بزرگتر متصل می‌شوند تا در نهایت جریان گاز از دهانه خروجی عبور کند. انواع کمپرسورهای اسکرو به شرح زیر هستند:

کمپرسور اسکرو

1-   کمپرسور اسکرو بدون روغن

کمپرسورهای اسکرو بدون روغن (Oil Free) به صورت کاملا خشک کار می‌کنند و اغلب در صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع کمپرسور به دلیل عدم وجود روغن برای کار با دما و دور بالا مناسب نبوده و می‌تواند تنها افزایش فشار هوای خروجی تا 3 برابر هوای درون کمپرسور را انجام دهد.

2-   کمپرسور اسکرو روغنی

کمپرسورهای اسکرو روغنی (Oil Inject) با روغن کار می‌کنند و روغن باید به صورت منظم به درون کمپرسور وارد شده و به بلبرینگ‌ها و پیچ‌ها تزریق شود. روغن موجود در کمپرسور در زمان خروج از هوا جدا شده و پس از آن فیلتر می‌شود و بعد از خنک‌کاری به سیستم برمی‌گردد؛ از این‌رو اصطکاک دستگاه کاهش پیدا کرده و درجه حرارت کمپرسور کاهش می‌یابد. این مدل کمپرسور اسکرو برای کار در دور و دمای بالا مناسب بوده و حداکثر فشار آن‌ها تا 8 بار است.

کاربرد کمپرسور اسکرو در صنایع

همانطور که اشاره شد، کمپرسورهای اسکرو برای فشرده‌سازی سیالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش ویژه‌ای در زندگی روزمره انسان و صنایع مختلف ایفا می‌کنند. به‌طور کلی کمپرسورهای اسکرو در صنایع زیر کاربرد دارند:

  • صنعت خودروسازی
  • صنایع شیمیایی (میعان گازها، ذخیره‌سازی گاز و …)
  • صنایع هوایی (تامین هوای فشرده برای موتور توربین)
  • وسایل خانگی (استفاده در یخچال‌ها و کولرهای گازی)
  • صنایع غذایی دارویی
  • کارخانه‌های بزرگ و متوسط
  • کاربردهای صنعتی سنگین

– صنایع تولیدی

– و…

کمپرسور اسکرو

قیمت کمپرسور اسکرو

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در زمینه طراحی و تولید انواع کمپرسور مشغول فعالیت هستند تا کمپرسور باکیفیت را روانه بازار کنند. کمپرسورهای اسکرو به عنوان یکی از انواع کمپرسورهای صنعتی از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند و در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از این‌رو متقاضیان خرید کمپرسور اسکرو همواره با این چالش مواجه هستند که قیمت انواع کمپرسورهای اسکرو در بازار چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قیمت کمپرسور اسکرو تحت تاثیر فاکتورهای مختلف تعیین می‌شود که هر یک تاثیر چشمگیری بر روی قیمت نهایی محصول دارند. از مهمترین عوامل موثر بر روی قیمت کمپرسور، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند سازنده محصول (برندهای ساخت ایتالیا با توجه به کیفیت بالا و سابقه زیاد در زمینه تولید پمپ و کمپرسورهای اسکرو از قیمت بالایی در بازار برخوردار هستند.)
  • ظرفیت و قدرت دستگاه (هر چقدر قدرت و ظرفیت دستگاه بیشتر باشد، قیمت کمپرسور افزایش پیدا می‌کند.)
  • نوع کمپرسور و کاربرد آن (کمپرسور روغنی یا خشک)
  • وجود واسطه‌های فروش دستگاه در بازار

جمعبندی

در این مطلب سعی کردیم تا ضمن معرفی کمپرسورهای اسکرو و انواع آن، اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با کاربرد این نوع کمپرسورها در صنایع مختلف و قیمت آن در اختیار متقاضیان قرار دهیم تا بتوانند با آگاهی بیشتر نسبت به تهیه و خرید محصول اقدام کنند.