انتخاب سایز کمپرسور متناسب با نیاز صنعت شما

کمپرسور هوا یک دستگاه پنوماتیک محسوب می‌شود که با استفاده از موتور الکتریکی، موتور دیزلی، موتور بنزینی و …، تبدیل نیرو به انرژی بالقوه ذخیره شده در هوای تحت فشار را انجام می‌دهد. به عبارت ساده‌تر کمپرسور وظیفه کاهش حجم و فشرده‌سازی هوا را برای صنایع مختلف بر عهده دارد. در واقع کمپرسور با محبوس کردن هوا در یک محفظه یا مخزن و وارد کردن فشار به آن عمل می‌کند. با توجه به این موضوع که طیف کمپرسورها در بازار بسیار وسیع است؛ از این‌رو صنایع گوناگون که از سایزهای مختلف کمپرسور برای رفع نیازشان استفاده می‌کنند، باید این دستگاه را متناسب با نیاز صنعت خود انتخاب کنند.

انتخاب سایز کمپرسور

در میان انواع کمپرسورهای موجود در بازار تجهیزات صنعتی، کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین انواع کمپرسور بادی به‌شمار می‌آیند که در ابعاد گوناگون و مدل‌های متنوع توسط برندهای معتبر طراحی و تولید می‌شوند؛ بنابراین اگر از فعالان صنعت هستید و به دنبال کمپرسور مناسب برای پیشبرد اهدافتان می‌گردید، توصیه می‌کنیم انتخاب سایز کمپرسور را در میان تنوع محصولات، متناسب با نیاز صنعت خود انجام دهید.

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا راهنمای کامل و جامعی در ارتباط با انتخاب اندازه کمپرسور برای صنایع مختلف در اختیارتان قرار دهیم تا چنانچه به دنبال خرید کمپرسور بادی هستید، بتوانید به راحتی بهترین اندازه کمپرسور را انتخاب کنید.

انواع کمپرسور هوا در بازار

کمپرسور از سری تجهیزات مورد نیاز برای فشرده‌سازی هوا است که برای مصارف خانگی، صنعتی و تجاری سبک و سنگین کاربرد دارد. انواع کمپرسور هوا بر اساس ابعاد و قدرت به سه دسته کمپرسورهای خانگی (شخصی)، کمپرسورهای نیمه صنعتی و کمپرسورهای صنعتی تقسیم می‌شوند که افراد می‌توانند با توجه بودجه و نیازشان به تهیه کمپرسور با ابعاد مورد نظر از برندهای موجود در بازار اقدام کنند. از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین انواع کمپرسور هوا در صنایع مختلف، می‌توان به کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو اشاره کرد که هر کدام با ظرفیت‌های مختلف برای استفاده در صنایع گوناگون کاربرد دارند. در ادامه به معرفی اجمالی دسته‌بندی کمپرسورها می‌پردازیم:

1-   کمپرسورهای خانگی

این دسته از کمپرسورها دارای سایز و ابعاد کوچکی هستند و با قدرت‌های 1.4 تا 3 اسب بخار تولید می‌شوند که حمل آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر است. این نوع کمپرسورها به صورت سیلندری طراحی می‌شوند و دارای صدا و لرزش بسیار زیادی هستند و برای بادگیری لاستیک انواع وسایل نقلیه، سم پاشی، لوله بازکنی، بادگیری لوازم صوتی و تصویری، شستشوی موتور اتومبیل با فشار آب و قطعات مکانیکی با فشار نفت کاربرد دارند.

2-   کمپرسورهای نیمه صنعتی

این دسته از کمپرسورهای هوا در مقایسه با کمپرسورهای خانگی از ابعاد بزرگتر و موتورهای قوی‌تر برخوردار هستند و حمل آن‌ها تنها با چرخ دستی یا سایر وسایل نقلیه امکان‌پذیر است. این نوع کمپرسورهای باد به صورت سیلندری و تسمه‌ای با قدرت‌های 1 تا 4 اسب بخار طراحی می‌شوند که در میان انواع این دستگاه‌ها تنها کمپرسورهای یخچالی و اویل فری (بدون روغن) بدون صدا و لرزش هستند. از این نوع کمپرسور برای رنگ آمیزی حرفه‌ای، صنایع شیرینگ و بسته‌بندی، مکانیکی، حکاکی و … استفاده می‌شود.

انتخاب سایز مناسب کمپرسور

3-   کمپرسورهای صنعتی

این نوع کمپرسورها بر اساس جدیدترین و پیشرفته‌ترین متدهای روز دنیا با ابعاد زیاد و موتورهای قدرتمند 2 تا 10 اسب بخار طراحی و تولید می‌شوند؛ از این‌رو برای استفاده در صنایع سنگین پیشنهاد مناسبی خواهند بود تا بتوانند به صورت مداوم و دائم به عنوان یک منبع پرفشار هوا عمل کرده و نیازهای صنعت مورد نظر را تامین کنند. از آنجایی‌که کمپرسورهای صنعتی برای برآورده کردن حجم فشار هوای بالا در صنایع گوناگون کاربرد دارند؛ از این‌رو فعالان صنایع باید سایز کمپرسور را متناسب با نیاز صنعت خود انتخاب کنند.

چگونه بهترین سایز کمپرسور متناسب با نیاز صنعت را انتخاب کنیم؟

اغلب فعالان صنایع در هنگام انتخاب کمپرسور باد با این چالش مواجه هستند که بهترین اندازه کمپرسور متناسب با نیازشان کدام است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید فاکتورهای مختلف را مورد بررسی قرار داد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

·      ظرفیت (CFM)

CFM  یا حجم هوای مورد نیاز (فوت مکعب در دقیقه) به مقدار هوایی اطلاق می‌شود که یک کمپرسور می‌تواند در یک فشار معین تولید کند؛ از این‌رو هر چقدر شما در حوزه فعالیت خود از ابزارهای بیشتری استفاده کنید، بالطبع به کمپرسور با ظرفیت بیشتری نیاز خواهید داشت.

·      فشار (PSI)

تعیین فشار هوای مورد نیاز (پوند در اینچ مربع) در سیستم هوای فشرده برای مجموعه ابزارهای بادی پس از محاسبه CFM به شما در انتخاب سایز کمپرسور متناسب با نیاز صنعت کمک شایانی خواهد کرد. در واقع هر چقدر psi یا psig (مقدار psi نسبت به فشار جو) بالاتر باشد، هوای درون محفظه کمپرسور فشرده‌تر می‌شود. برای مثال ابزارهای پنوماتیک به 90 تا 100 psi و ابزارهای تامین فشار هوا چون پمپ‌های تایر به 150 psi نیاز خواهند داشت.

·      قدرت الکتروموتور (اسب بخار HP)

اسب بخار (HP) به توانایی موتور برای ارائه سطح معینی CFM و  PSIGاشاره دارد؛ یعنی هر چقدر در صنعت به دبی (حجم هوا یا فشار) بالاتری نیاز باشد، قدرت کمپرسور افزایش پیدا می‌کند و به کمپرسور باد با الکتروموتور و هواساز بزرگتری نیاز خواهد بود.

·      ولتاژ و فاز

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب سایز کمپرسور متناسب با نیاز صنعت، ولتاژ و فاز موجود در منطقه مورد نظر است؛ زیرا در صورتی‌که منطقه توانایی تامین منبع انرژی کافی برای دستگاه باد و اتصالات جانبی را نداشته باشد، امکان سوختن فیوز وجود دارد که سبب عملکرد سرد و نیمه کاره شدن دستگاه می‌شود.

به‌طور کلی کمپرسورهای باد با ظرفیت 25، 50، 250، 350، 750، 1000 و 1500 لیتر در بازار وجود دارند که با توجه به ظرفیت و ابعاد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال کمپرسورهای 25 و 50 لیتری به عنوان کوچکترین نوع کمپرسور در صنایع خدماتی از قبیل میخ کوبی و منگنه کوبی، ساخت دکوراسیون، رویه کوبی‌های کوچک مبلمان و بادپاشی کاربرد دارند و صنایعی مانند تولید بطری‌های آب معدنی به کمپرسورهایی نیاز دارند تا هوایی با فشار حدود ۳۰ الی ۴۰ BAR و میزان هوادهی بین ۷۰۰ – ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ لیتر در دقیقه را تامین کنند.

جمعبندی

در این مطلب سعی کردیم تا ضمن معرفی انواع دسته‌بندی کمپرسورهای موجود در بازار، راهنمای جامعی در ارتباط با انتخاب سایز کمپرسور متناسب با نیاز صنعت شما در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با دید بازتری نسبت به تهیه و خرید کمپرسور هوا اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *