نکاتی که باید هنگام خرید کمپرسور دندانپزشکی در نظر بگیریم

کمپرسورهای هوا یک قطعه حیاتی در هر مطب دندانپزشکی هستند، زیرا آن‌ها انرژی بسیاری از مهم‌ترین ابزارها را تامین می‌کنند. انتخاب کمپرسور مناسب بسیار مهم است زیرا انتخاب نامناسب به‌طور بالقوه بیماران شما را در معرض آسیب قرار دهد. در ادامه به معرفی کمپرسور دندانپزشکی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم با ما همراه باشید.

کمپرسور دندانپزشکیکمپرسور دندانپزشکی

کمپرسور وسیله‌ای مکانیکی است که فشار هوای یک گاز ضروری را با کاهش جرم آن افزایش می‌دهد. به زبان ساده برای افزایش فشار هوا با کاهش حجم آن استفاده می‌شود.

کمپرسورهای باد دندانپزشکی از دیگر کمپرسورهای هوا متمایز هستند زیرا هوای ورودی را فیلتر می‌کنند.

فرآیند پالایش و فشرده‌سازی چندین مرحله دارد. ابتدا هوا وارد کمپرسور هوای دندانی می‌شود. دوم، فرآیند پالایش نقطه شبنم را کاهش می‌دهد و ناخالصی‌ها را از بین می‌برد و در نهایت، این هوای خشک فشرده، ذخیره و آماده برای استفاده در آینده نگه‌داشته می‌شود.

بیشترین کاربرد کمپرسور دندانپزشکی در پرکردن دندان‌ها و نگهداری حفره‌های دهان است. مخلوط هوا/گاز از طریق یک کانول کوچک دهانی عبور داده می‌شود، درحالی‌که هوا از طریق شیلنگ به کمپرسور برای تولید انرژی گرمایی و هوای فشرده عبور می‌کند. افزایش فشار یک خلاء ایجاد می‌کند که رطوبت اضافی موجود در حفره دهان را از بین می‌برد. این چرخه وظیفه نامیده می‌شود.

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد هوای فشرده وجود دارد این است که می‌تواند رطوبت بسیار بالایی داشته باشد که آن را به یک مکان ایده آل برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌کند. کمپرسورهای هوای دندانپزشکی دارای خشک‌کن تعبیه‌شده برای حذف هر چه بیشتر آب و رساندن هوای خشک به بیماران هستند. این با یک فیلتر برای تمیز کردن هوا جفت می‌شود و میکروارگانیسم‌های موجود را به دام می‌اندازد تا به دهان بیمار منتقل نشود. کدهای بهداشتی و ایمنی ممکن است به یک خشک‌کن و فیلتر برای محافظت از بیماران، همراه با تمیز کردن منظم برای تمیز و منظم نگه‌داشتن آن‌ها نیاز داشته باشند.

موضوع دیگر می‌تواند روغن موجود در هوا باشد. کمپرسورها برای عملکرد به روانکاری نیاز دارند، اما روغن می‌تواند وارد جریان هوا شود، جایی که می‌تواند سلامت بیمار را تهدید کند و روندها را به خطر بیندازد. برخی از واحدها فاقد روغن هستند، درحالی‌که برخی دیگر دارای سیستم‌های درزگیر مخصوص برای جلوگیری از نشتی هستند. کمپرسور باد دندانپزشکی همچنین ممکن است به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد که بی‌صدا کار کند، که می‌تواند استرس را برای بیمارانی که ممکن است از صدای موتور بزرگ در نزدیکی اتاق عمل نگران هستند، کاهش دهد.

کمپرسور دندانپزشکی

برخی از کمپرسورهای یونیت دندانپزشکی‌ها قابل‌حمل هستند و به پزشکان اجازه می‌دهند تا در صورت نیاز آن‌ها را جابجا کنند. به دلایل بهداشتی، کمپرسور هوای دندانی معمولا به لوله کوتاه متصل می‌شود. دندانپزشکان ممکن است یک واحد را بین دو اتاق درمان قرار دهند، برای مثال، دسترسی از هر طرف را فراهم کنند و درعین‌حال لوله‌ها را کوتاه نگه‌دارند تا خطر رشد باکتری‌ها کاهش یابد.  بهترین گزینه برای یک مرکز می‌تواند به تعداد بیمارانی که می‌بیند و انواع روش‌هایی که با استفاده از هوای فشرده انجام می‌دهد بستگی دارد.

ویژگی‌هایی مهم کمپرسور دندانپزشکی که باید در نظر داشت

1. اسب بخار: نکته مهمی که در هنگام خرید کمپرسور هوا دندانپزشکی باید در نظر گرفته شود اندازه موتور است. در مورد کمپرسورهای هوای دندانپزشکی، باید به فکر خرید کمپرسور هوا با حداقل 2 اسب بخار (اسب بخار) باشید.

2. ظرفیت: برای تعیین ظرفیت کمپرسور هوا، باید دو نکته را بدانید:

  • حداکثر PSI (پوند بر اینچ مربع) که کمپرسور می‌تواند تولید کند
  • درجه CFM کمپرسور

به این اشاره دارد که چه مقدار هوا می‌تواند در دقیقه توسط کمپرسور جابجا شود.

شما باید به دنبال یک کمپرسور هوا با درجه CFM حداقل 10 باشید.

3. کیفیت هوا: کمپرسور هوای دندانی باید 95 درصد یا بیشتر هوای تمیز و خشک تولید کند.

هر چه کمپرسور شما هوای تمیزتری ایجاد کند و از آن استفاده کند، بیماران شما ایمن‌تر هستند. در یک مطب دندانپزشکی، خطر قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها، میکروارگانیسم‌ها و پاتوژن ها وجود دارد.

4. عملکرد شروع/توقف خودکار: باید به فکر خرید کمپرسور هوا با ویژگی استارت/توقف خودکار باشید، زیرا در صورت قطع برق این کار بسیار مفید خواهد بود. هنگامی‌که وصل مجدد برق، کمپرسور به‌طور خودکار دوباره راه‌اندازی می‌شود.

5. سطح نویز: سروصدا عاملی است که هنگام خرید کمپرسور باد دندانپزشکی باید به آن توجه شود.

6. قابل‌حمل بودن: یک کمپرسور ثابت هوا دارای چرخ هایی است و معمولا روی یک چرخ‌دستی متحرک قرار می‌گیرد و در صورت نیاز آن را از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل می‌کند.

یک کمپرسور هوای قابل‌حمل برای دندانپزشکان سیار و مطب‌های کوچک ایده آل است زیرا می‌توان آن را زیر سینک قرار داد، بیرون مطب برد و به پریز برق وصل کرد. همچنین سبک‌تر از ثابت است و به منبع آب ثابت نیاز ندارد.

7. حداکثر فشار کاری: حداکثر فشار کاری به میزان فشاری که کمپرسور هوا می‌تواند در طول کار بدون از دست دادن عملکرد یا گرمای بیش‌ازحد حفظ کند، اشاره دارد. اگر حداکثر فشار کاری بالا باشد، کمپرسور گران‌تر خواهد بود.

8. اندازه مخزن: اندازه مخزن ذخیره آب تعیین می‌کند که کمپرسور هوا تا چه مدت می‌تواند بدون نیاز به شارژ مجدد کار کند. به‌عنوان یک قاعده کلی، مخزن‌های غول‌پیکر بهتر هستند زیرا این امکان را به شما می‌دهند برای مدت طولانی‌تری بدون نیاز به پر کردن مجدد با آب با یونیت های دندانپزشکی کار کنید.

کمپرسور دندانپزشکی

کمپرسور دندانپزشکی بدون روغن یا اویل فری

کمپرسور هوا بدون نیاز به روغن بهترین انتخاب برای کاربردهای دندانپزشکی است.

کمپرسورهای روغنی معمولا ارزان‌تر هستند، اما برای استفاده در اپراتورهای دندانپزشکی توصیه نمی‌شوند، زیرا در هنگام کار، غبار روغن روان کننده تولید می‌کنند. این نوع کمپرسور هوا نیز نیاز به نگهداری و سرویس منظم دارد.

کمپرسورهای هوای بدون روغن گران‌تر هستند، اما بهترین انتخاب برای اپراتورهای دندانپزشکی هستند. کمپرسورهای هوای بدون روغن یا هیچ تماس مکانیکی در داخل محفظه تراکم ندارند یا از مواد جایگزین برای محافظت از مکانیزم بدون روانکاری استفاده می‌کنند.

اکثر کمپرسورهای بدون روغن از مواد دیگری مانند آب یا پوشش تفلون استفاده می‌کنند تا مکانیزم را روان نگه‌دارند. ازآنجایی‌که روانکاری یاتاقان‌ها و چرخ‌دنده‌ها خارج از محفظه تراکم است، آب‌بندی مناسب از آلوده شدن هوای فشرده به روغن جلوگیری می‌کند. نتیجه تامین هوای 100% بدون روغن است. برخی از طرح‌های بدون روغن حتی تماس فلز با فلز را در محفظه فشرده‌سازی حذف کرده‌اند و نیاز به روغن‌کاری مبتنی بر روغن و روغن‌کاری مصنوعی را کاملا از بین برده‌اند.

قیمت کمپرسور دندانپزشکی

قیمت کمپرسور باد دندانپزشکی نباید عامل تعیین‌کننده در هنگام خرید آن باشد.  شما باید بر روی ویژگی‌های حیاتی برای تمرین خود تمرکز کنید، مانند سطح نویز، اندازه مخزن، سرویس و نگهداری، عملکرد استارت/توقف خودکار و غیره، و سپس یونیتی را با بهترین ترکیب از این ویژگی‌ها انتخاب کنید.

همیشه به مشخصات و ویژگی‌های ضروری برای مطب دندانپزشکی خود توجه کنید، مانند سطح صدا، ظرفیت مخازن، تعمیر و نگهداری و خدماتی که در قیمت گنجانده‌شده است. این موارد باید هنگام انتخاب کمپرسور هوای باکیفیت برای عمل دندانپزشکی شما را راهنمایی کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *