نکات مهم درباره تعمیر درایر تبریدی

دستگاه‌های صنعتی یا دستگاه‌های پنوماتیکی که با کمپرسور هوا کار می‌کنند، در اثر هوای فشرده همراه با رطوبت صدمه و آسیب خواهند دید. حال درایر تبریدی در مقابل کمپرسور نصب می شود و با کاهش دمای هوای ورودی سبب جدا شدن ذرات آب و رطوبت از هوا خواهد شد. نصب درایر تبریدی در سیستم هوای فشرده روشی آسان و کم هزینه برای جداسازی رطوبت آب از هوای فشرده است که از زنگ‌زدگی و آسیب‌دیدگی سیستم لوله‌کشی و تجهیزات بادی جلوگیری می‌کند. حال با توجه به نیاز روز افزون صنایع به ادوات گوناگون و سیستم‌های هوای فشرده و آسیب دیدن تجهیزات به دلیل وجود رطوبت در هوای فشرده خروجی از کمپرسور، نگهداری و تعمیر درایر کمپرسور از اهمیت خاصی برخوردار است.

چنانچه به دنبال افزایش طول عمر مفید دستگاه‌های مختلف در صنایع هستید، نصب درایر تبریدی گزینه ایده‌آلی برایتان خواهد بود. در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات مفیدی در ارتباط با درایر و تعمیر درایر کمپرسور در اختیارتان قرار دهیم؛ پس توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

درایر تبریدی

درایر تبریدی چیست و چگونه کار میکند؟

درایر تبریدی یا رطوبت‌گیر صنعتی به عنوان ابزاری کاربردی برای جداسازی رطوبت آب از هوای فشرده در صنایع مختلف به‌کار می‌رود. از آنجایی‌که هوای فشرده همراه با رطوبت سبب آسیب دیدن دستگاه‌های صنعتی می‌شود؛ از این‌رو نصب درایر در مقابل کمپرسور با کاهش دمای هوای ورودی به جداسازی ذرات آب و رطوبت از هوا کمک شایانی می‌کند. درایر تبریدی ساختاری مشابه یخچال دارد و هوای کمپرسور پیش از ورود به خط لوله اصلی وارد آن می‌شود که دمای هوا را در سریع‌ترین زمان ممکن تا دمای 3 درجه سانتی‌گراد سرد خواهد کرد. در واقع با کاهش دمای هوا توسط درایر، هوا قابلیت نگهداری رطوبت را از دست داده و رطوبت از آن جدا می‌شود؛ در نتیجه هوایی کاملا خشک وارد خط لوله هوای فشرده دستگاه‌های گوناگون صنعتی خواهد شد. درایر کمپرسور هوا در کارخانه‌های بزرگ صنعتی تولید فلزات، تولید مواد غذایی، تولید تجهیزات پزشکی، سردخانه‌ها و انبارهای نگهداری مواد غذایی و میوه‌ها بیشترین کاربرد را دارد.

تعمیر درایر کمپرسور شامل چه مواردی می‌شود؟

در حال حاضر با توجه به گسترش استفاده از انواع کمپرسورهای هوای فشرده چون کمپرسور اسکرو و پمپ بادی کوچک در صنایع مختلف، پاکسازی هوای فشرده و جداسازی رطوبت آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. به دلیل متراکم شدن هوای اطراف کمپرسور توسط واحد هواساز و وارد شدن آن به مخزن، مقدار قابل توجهی رطوبت و آب در مخزن کمپرسور جمع می‌شود که به لوله‌های انتقال هوای فشرده منتقل خواهد شد و همچنین مقدار زیادی روغن توسط واحد هواساز، وارد لوله‌های فشرده می‌‌شود که در کنار رطوبت آب، می‌تواند باعث آسیب به ادوات و ابزارآلات صنعتی شود؛ بنابراین برای پاکسازی هوای فشرده از رطوبت آب و رطوبت روغن باید از ابزارهایی چون تله آبگیر، درایر تبریدی و میکروفیلتر استفاده کرد که تا حدود زیادی به جذب رطوبت کمک شایانی خواهند کرد که در این میان درایرهای تبریدی گزینه مطلوب‌تری به‌حساب می‌آیند.

حال به مرور زمان درایرهای تبریدی به دلایلی چون نشت دستگاه، کم شدن گاز درایر، فرا رسیدن سرویس دوره‌ای (ماهیانه یا سالیانه)، مشاهده خطا در دستگاه و … به سرویس و تعمیر نیاز پیدا خواهند کرد تا در نهایت عملکرد بهینه‌ای داشته باشند. تعمیر درایر کمپرسور توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات شامل مواردی از قبیل تعویض روغن کمپرسور برودتی، شارژ روغن، شارژ گاز مبرد سیستم تبرید، نشت‌یابی رطوبت‌گیر صنعتی، تست ازت، کارواش دستگاه درایر، تعویض فیلتر درایر، شست‌و‌شوی مدار درایر، بادگیری کندانسور و فن، تعویض فیلترهای داخلی و … می‌شود.

درایر کمپرسور

تعمیر درایر کمپرسور

این نکته را در نظر بگیرید که به منظور تعمیر درایر تبریدی و سرویس دوره‌ای آن می‌بایست نخست به اجزای مهم و حیاتی این سیستم که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، توجه کرد. از مهمترین اجرای درایر تبریدی که در اثر رطوبت آب و روغن ممکن است مورد آسیب و صدمه قرار گیرند و فعالیت دستگاه را با اختلال مواجه کنند، می‌توان به فیلتر، کمپرسور تبرید، مبدل (اپراتور)، کندانسور، فن کندانسور و … اشاره کرد. فعالان صنایع در هنگام استفاده از درایر تبریدی باید به موارد زیر دقت کنند:

  • تعویض دوره‌ای فیلترهای داخلی و خارجی دستگاه درایر
  • شارژ به موقع گاز مبرد
  • تنظیم سنسورها
  • تعویض کیت‌های دستگاه و عایق‌بندی
  • تعویض به موقع روغن کمپرسور درایر
  • تمیز کردن دوره‌ای کندانسور برای جلوگیری از کثیف شدن کویل‌ها
  • چربی‌ زدایی تبرید با استفاده از محلول دترجنت

به‌طور کلی کمپانی‌های سازنده درایر و سرویس کاران توصیه می‌کنند که فیلترهای داخلی کابین (میکروفیلترها) درایرهای تبریدی باید هر 3000 تا 3500 ساعت یکبار تعویض شوند. همچنین فیلتر اورجینال باید انتخاب شده و پس از تعویض فیلتر، باید خطای فیلتر از پنل حذف شود.

نکات مهم قبل از خرید، نصب، راه‌اندازی و نگهداری درایر تبریدی کمپرسور

امروزه صنایع مختلف برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه‌ها به نصب درایر تبریدی اقدام می‌کنند اما باید هنگام خرید، نصب، راه‌اندازی و نگهداری درایر به نکات مهم زیر توجه کنند:

  • تعیین ظرفیت درایر تبرید متناسب با ظرفیت کمپرسور (حداقل 20 درصد بیشتر از ظرفیت کمپرسور مصرفی)
  • نصب دستگاه درایر در محیط مسقف و ایزوله بودن از لحاظ سرمایش، گرمایش، گرد و غبار
  • لوله‌کشی متناسب با هوای خروجی و ظرفیت کمپرسور
  • حداقل و حداکثر دمای محیط اطراف درایر کمپرسور به ترتیب 7 و 45 درجه سانتی‌گراد
  • نصب اتصالات ورودی و خروجی درایر تبریدی در جهت درست
  • استفاده نکردن از انواع شیلنگ برای لوله‌کشی یا انتقال هوای فشرده
  • استفاده از دفترچه راهنما و کاتالوگ ارائه شده توسط شرکت سازنده کمپرسور
  • سرویس دوره‌ای و تعمیر درایر تبریدی برای بهینه‌سازی عملکرد دستگاه

جمع‌بندی

در مطلب فوق سعی کردیم تا به بررسی نحوه عملکرد درایر تبریدی و تعمیرات آن بپردازیم تا فعالان صنایع ضمن آشنایی با درایر، بتوانند با سرویس دوره‌ای و تعمیرات آن از قبیل تعویض روغن کمپرسور، شارژ گاز مبرد سیستم تبرید، تعویض فیلتر درایر، بادگیری کندانسور و فن و شست‌و‌شوی مدار درایر عملکرد بهینه‌تری را هنگام استفاده از دستگاه‌های صنعتی تجربه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *