نکات تکمیلی درباره روغن پمپ باد و مزایای آن

همان‌طور که خودروها برای عملکرد بهینه نیاز به نوع و درجه روغن خاصی دارند، کمپرسورهای باد نیز این نیاز را دارند. استفاده از روغن مناسب برای کمپرسور باد به طرق مختلف به نفع دستگاه شما خواهد بود، ازجمله کاهش مصرف انرژی، کاهش اصطکاک بین اجزای مختلف موتور و به حداکثر رساندن طول عمر کمپرسور.

در زیر، در مورد اینکه چه چیزی روغن کمپرسور باد را منحصربه‌فرد می‌کند و بهترین نوع روغن کمپرسور باد برای کاربرد شما صحبت خواهیم کرد.

روغن پمپ باد

روغن کمپرسور باد چیست؟

روغن کمپرسور باد یک روان کننده تخصصی است که برای جلوگیری از سایش و فرسایش زودرس کمپرسورهای باد استفاده می‌شود که می‌تواند یکی از این دو نوع باشد – طبیعی یا مصنوعی – و همچنین ازنظر ویسکوزیته و مواد افزودنی موجود در آن متفاوت است. این روغن تفاوت قابل‌توجهی با روغن‌موتور دارد زیرا گوگرد و کربن کمتری دارد و هیچ ماده شوینده‌ای ندارد.

این روغن‌ها علاوه بر روان‌کاری، مزایای متعدد دیگری نیز برای استفاده در کمپرسور باد دارند، ازجمله:

  • جذب گرما: روغن کمپرسور هوا گرمای تولیدشده از هوای فشرده را جذب می‌کند و درنتیجه کمپرسور را در دمای خنک‌تر نگه می‌دارد. این فرایند در رادیاتور روغن کمپرسور اتفاق می افتد.
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون: روغن کمپرسور هوا حاوی مواد افزودنی است که فرآیند اکسیداسیون و تشکیل اسید را به تاخیر می‌اندازد.
  • طول عمر طولانی‌تر: افزودنی‌های موجود در روغن کمپرسور هوا نیز طول عمر روان کننده را افزایش می‌دهد، از اجزای دستگاه در حالت آماده‌به‌کار محافظت می‌کند و روان کننده را با شرایط مختلف سازگار می‌کند.
  • ویسکوزیته در دماهای سرد: اگرچه برخی از روغن‌ها پس از کاهش دما کار خود را انجام نمی‌دهند، روغن کمپرسور هوا ویسکوزیته خود را حتی زمانی که سرد است حفظ می‌کند.
  • امولسیفیکاسیون: روغن کمپرسور باد همچنین حاوی افزودنی‌هایی است که برای بهبود جداسازی آب طراحی‌شده‌اند که از کمپرسور در برابر امولسیون‌های آب و روغن محافظت می‌کند. این امر باعث می‌شود که کیسه‌های اولئوفیل بتوانند بعدا روغن را بگیرند.
  • توانایی‌های ضد کف: زمانی که حباب‌های بزرگ هوا به سطح روغن بالا می‌روند، کف تولید می‌شود. این امر اکسیداسیون را افزایش می‌دهد زیرا سطح روغن را بیشتر در معرض اکسیژن قرار می‌دهد. بدون افزودنی‌های ضد کف، جداکننده‌های روغن توسط فوم اشباع می‌شوند و طول عمر کمپرسور هوا کاهش می‌یابد. این به این دلیل است که جداکننده‌های روغن اشباع افت فشار ایجاد می‌کنند که منجر به مصرف انرژی بیشتر می‌شود.

کدام نوع روغن کمپرسور هوا برای کمپرسور من مناسب است؟

روغن های استاندارد و مصنوعی دو نوع اصلی روغن پمپ باد هستند و هرکدام دارای ویژگی‌های متمایزی هستند:

  • استاندارد: روغن استاندارد کمپرسور باد با استفاده از پایه روغن معدنی ساخته می‌شود. این روغن ارزان‌تر از مصنوعی است و برای صاحبان خانه یا کسانی که به‌طور مداوم از کمپرسور خود استفاده نمی‌کنند توصیه می‌شود. همچنین برای کمپرسورهایی که فقط کارهای سبک یا متوسط ​​را انجام می‌دهند، انتخاب خوبی است.
  • مصنوعی: روغن کمپرسور باد مصنوعی با استفاده از پایه مصنوعی ساخته می‌شود. این روغن تحت فرآوری‌های زیادی قرار می‌گیرد و درنتیجه از روغن استاندارد تصفیه‌شده‌تر است. اگر حرفه‌ای دارید که حداقل سه بار در هفته از کمپرسور خود استفاده می‌کنید، روغن مصنوعی بهترین راه‌حل است. روغن مصنوعی به کمپرسور شما اجازه می‌دهد تا بی‌صدا و روان‌تر کار کند. همچنین از گرمای بیش‌ازحد محافظت می‌کند. محدوده دمای کلی روغن مصنوعی نیز گسترده‌تر است.

درحالی‌که  کمپرسورهای مدل‌های رفت و برگشتی  یا پیستونی،  مارپیچی یا کمپرسور اسکرو می‌توانند با انواع مختلفی از محصولات روغن کار کنند، سازندگان اغلب توصیه می‌کنند که از روغن‌های مصنوعی استفاده کنید، زیرا این روغن‌ها فاقد گوگرد یا مواد افزودنی هستند که می‌تواند منجر به تجمع ناخواسته در سوپاپ‌ها شود.

دوره زمانی تعویض روغن برای کمپرسورهای باد

اینکه چند وقت یک‌بار باید روغن کمپرسور خود را تعویض کنید، معمولا به نوع دستگاهی که دارید بستگی دارد. دفترچه راهنمای کاربر همراه با کمپرسور را بررسی کنید، که باید اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات روغن کمپرسور باد ارائه دهد.

اگر این اطلاعات ارائه نشد، از دستورالعمل‌های زیر به‌عنوان مرجع استفاده کنید:

کمپرسورهای روتاری اسکرو هر 7000 تا 8000 ساعت استفاده نیاز به تعویض روغن دارند و کمپرسورهای هوای رفت و برگشتی به‌طور ایده‌آل نیاز به تعویض روغن  هر سه ماه یک‌بار دارند. بااین‌حال، صرف‌نظر از استفاده، روغن باید حداقل یک‌بار در سال تعویض شود تا از عملکرد روان و طول عمر طولانی اطمینان حاصل شود.

روغن کمپرسور باد

سوالات متداول در مورد روغن کمپرسور باد

برای اطمینان از انتخاب روغن مناسب برای کمپرسور باد منحصربه‌فرد خود، ما به چند سوال رایج در مورد انواع مختلف روغن کمپرسور باد پاسخ دادیم:

از چه نوع روغنی برای کمپرسور باد استفاده کنم؟

بسیاری از مردم این سوال را دارند که از چه روغنی در کمپرسور باد خود استفاده کنند، اغلب به این فکر می‌کنند که آیا گزینه بهتری وجود دارد یا خیر. بهترین روغن برای استفاده در کمپرسور باد اغلب به توصیه‌های سازنده بستگی دارد. به‌طورمعمول، دستورالعمل‌های کمپرسور شما مشخص می‌کند که کدام روغن برای اطمینان از حداکثر عملکرد بهتر است. توصیه‌های سازنده همچنین باید به شما بگوید که آیا ترکیبات مصنوعی برای یک کمپرسور هوای خاص کار می‌کنند یا خیر. روغنی که استفاده می‌کنید، چه استاندارد، چه مصنوعی و چه جایگزین، باید غیر شوینده باشد.

روغن کمپرسور باد به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری و ارزش‌گذاری می‌شود. یکی از این روش‌ها از طریق وزن آن است. رتبه‌بندی وزن برخلاف نام آن، درواقع دمایی است که روغن برای بهترین عملکرد به آن نیاز دارد.

اگر دستورالعمل‌های گارانتی شما نوع روغن را مشخص نمی‌کند، توصیه می‌کنیم از روغن کمپرسور با وزن 20 یا  وزن 30 استاندارد استفاده کنید. روغن با وزن 30 چسبناک‌تر است و در ماه‌های گرم محافظت بهتری خواهد داشت. درحالی‌که روغن وزن 30 در پوشش دادن قطعات مؤثرتر است، اگر دما خیلی پایین بیاید، می‌تواند برای استفاده غلیظ شود. یک روغن وزن 20 در محیط‌های سرد بسیار بهتر عمل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کمپرسور روشن می‌شود و در صورت نیاز کار می‌کند.

روغن‌موتور در مقایسه با روغن کمپرسور باد چگونه است؟

هنگام مقایسه روغن‌موتور با روغن کمپرسور باد، مهم‌ترین تفاوت مربوط به کاری است که روغن برای انجام آن فرموله شده است. روغن کمپرسور به‌طور خاص برای کمپرسورهای باد طراحی‌شده است.

آیا می‌توان از روغن‌موتور در کمپرسورهای باد استفاده کرد؟

جواب کوتاه، خیر است. روغن‌موتور مورد استفاده در ماشین یا کامیون شما معمولا حاوی مواد شوینده است که برای موتورهای احتراق داخلی مفید است اما می‌تواند برای کمپرسورهای باد مضر باشد. اگر می‌خواهید از روغن‌ موتور در کمپرسور باد خود استفاده کنید، باید تحقیقات بیشتری انجام دهید تا مطمئن شوید روغن‌موتوری که خریداری می‌کنید غیر شوینده است. در غیر این صورت، مواد شوینده به‌ سرعت در کمپرسور باد شما تجمع کربن ایجاد می‌کند.

آیا همه کمپرسورهای باد به روغن نیاز دارند؟

فقط درصورتی‌که کمپرسور روغن‌کاری شده دارید باید به موتور روغن اضافه کنید. کمپرسورهای باد اویل فری نیازی به روغن ندارند زیرا از قبل پوشش داده‌شده و مستقیما از کارخانه آب بندی شده‌اند.

به‌طورکلی، کمپرسورهای باد روغن‌کاری شده، چرخه‌های کاری بالاتری را انجام می‌دهند و عمر موتور بیشتری نسبت به مدل‌های اویل فری دارند. کمپرسورهای اویل فری دوام کمتری دارند زیرا زمانی که روغن‌کاری درنهایت از بین رفت راهی برای اضافه کردن روغن بیشتر به آن‌ها وجود ندارد. اکثر کمپرسورهای هوای روغن‌کاری شده نیز نسبت به مدل‌های اویل فری بی‌صداتر کار می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *