چه زمانی برای تعمیر کمپرسور باد اقدام کنیم؟

کمپرسور باد یا پمپ باد در واقع نوعی ماشین است که با استفاده از یک موتور الکتریکی یا گازی، هواساز را کنترل کرده که حجم هوای پیش‌رونده را مکیده و هر حجم هوا را با فشار بسیار زیاد (چندین برابر فشار جو) به داخل مخزن منتقل می‌کند؛ در نهایت هوای فشرده شده در مخزن کمپرسور باد از طریق شیر خروجی برای مصارف مختلف کارگاهی یا صنعتی خارج خواهد شد. امروزه کمپرسورهای باد توسط برندهای مختلف در اشکال و اندازه‌های گوناگون طراحی و تولید می‌شوند که از قطعات تشکیل‌دهنده پمپ باد باید به موتور، کوپلینگ، پیستون، رینگ‌های پیستون، سوپاپ اطمینان، سوپاپ‌های مکش و رانش کمپرسور، چرخ‌دنده گیربکس کمپرسور، فیلتراسیون کمپرسور، فیلتر روغن، فیلتر هوا، افتر و اینتر کولر، سنسور حرارتی، سنسور فشار کمپرسور، رادیاتور و مبدل حرارتی اشاره کرد؛ از این‌رو خرابی یا نارسایی هر کدام از این قطعات سبب اختلال عملکرد کمپرسور باد می‌شود و به تعمیر نیاز خواهد بود. به‌طور کلی در تعمیر کمپرسور باد باید به ساختار و سلامت قطعات تشکیل‌دهنده این تجهیز صنعتی توجه ویژه‌ای داشت؛ زیرا پمپ باد به عنوان قلب تپنده هر واحد صنعتی و کارگاهی شناخته می‌شود.

چه زمانی برای تعمیر کمپرسور باد اقدام کنیم؟

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با سرویس نگهداری و تعمیر کمپرسور باد در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

شایعترین مشکلات کمپرسور باد

کمپرسور هوا به عنوان یک دستگاه صنعتی فشرده‌سازی هوا با ظرفیت‌های مختلف در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و بروز هرگونه خرابی در قطعات این دستگاه سبب اختلال روند کاری آن‌ها خواهد شد. در ادامه به برخی از شایع‌ترین مشکلات پدید آمده در کمپرسورهای هوا و تعمیر کمپرسور باد اشاره می‌کنیم:

· خرابی کمپرسور هوا و اتصالات

بدون تردید نشتی اتصالات تحت فشار کمپرسور هوا و بروز مشکل در مخزن تحت فشار سبب اختلال عملکرد پمپ آب می‌شود که برای تشخیص نشت، می‌توان از محلول آب و کف استفاده کرد. لازم به ذکر است که با توجه به فشرده‌سازی هوای مکیده شده در مخزن، همواره مقداری آب میعان شده در آن وجود دارد که به مرور زمان سبب زنگ‌زدگی و خوردگی سطح داخلی مخزن ذخیره هوا می‌شود که برای جلوگیری از نشتی و سوراخ شدن مخزن باید از مخازن با پوشش رنگ الکترواستاتیک استفاده کرد. حال چنانچه با نشتی مخزن هوا مواجه شدید، از جوشکاری خودداری کرده و نسبت به تعویض مخزن اقدام کنید.

· کم شدن سطح روغن کمپرسور هوا

گاهی اوقات سطح روغن کمپرسور هوا کاهش پیدا می‌کند که معمولا به دلیل انسداد مسیرهای رفت و برگشت روغن و مایع روانکار بوده و باید نسبت به باز کردن این خطوط اقدام کرد. همچنین در صورت مشاهده روغن در مخزن ذخیره هوای فشرده پمپ باد باید فیلتر جداکننده را بررسی کرد و در صورت سالم بودن فیلتر، نسبت به کم کردن روغن درون کمپرسور اقدام کنید.

· افزایش دمای غیر ‌استاندارد پمپ باد

چنانچه دمای پمپ باد به صورت غیر ‌استاندارد بالا می‌رود، علت این موضوع را می‌توان در کم شدن سطح مایع روانکار، مسدود بودن خطوط انتقال مایع روانکار، کثیف بودن و رسوب گرفتگی فیلتر روغن و وجود گرد و غبار چرب بر روی سطح بدنه جست‌و‌جو کرد که با ریختن روغن روانکار استاندارد، تعویض فیلتر، باز کردن خطوط و تمیز کردن سطوح، می‌توان تا حد زیادی به خنک‌کاری دستگاه کمک کرد.

· افزایش بیش از حد فشار کمپرسور باد

سلامت قطعه پرشر سوئیچ بر روی میزان فشار دستگاه موثر خواهد بود و در صورت معیوب بودن و ایراد در کارکرد این قطعه باید نسبت به تعویض توسط متخصص مجرب و حرفه‌ای اقدام کرد. لازم به ذکر است که پر نشدن مخزن ذخیره هوای فشرده، ایراد در کارکرد قطعه آنلودر و تنظیمات سیستم‌های کنترلر دار و پی ال سی دستگاه از دیگر دلایل بالا رفتن فشار بیش از حد پمپ باد خواهند بود.

· سر و صدای بیش از حد و غیر‌استاندارد موتور کمپرسور باد

در صورتی که موتور پمپ باد سر و صدای بیش از حد و غیر‌استاندارد دارد، علت را می‌توان در پوسیدگی یا شل شدن تسمه، خرابی ساختار سیلندر و پیستون، وجود ذرات در محفظه سیلندر، خرابی قطعات شاتون و یاتاقان‌ها، وارد شدن ضربه به پوسته سیلندر و خرد شدن تیغه‌های سوپاپ ورودی و خروجی یافت که باید در سریع‌ترین زمان ممکن توسط تعمیرگاه متخصص عیب‌یابی و تعمیر کمپرسور باد انجام شود.

· وجود مایعاتی چون آب در سیلندر کمپرسور هوا

به دلیل انبساط غیر استاندارد، خرابی واشر سیلندر و وجود ترک در سرسیلندر و سیلندر، مایعاتی چون آب در سیلندر دستگاه کمپرسور هوا مشاهده می‌شوند که در تعمیر کمپرسور باد باید نسبت به عیب‌یابی و رفع مشکل اقدام کرد.

تعمیر کمپرسور باد

سرویس دورهای و نگهداری از کمپرسور باد

پمپ باد مانند تمام تجهیزات صنعتی به سرویس و نگهداری دوره‌ای نیاز دارد تا طول عمر مفید آن افزایش پیدا کند. برخی از مهمترین نکات در سرویس و نگهداری کمپرسور باد به شرح زیر هستند:

  • چک کردن هفتگی روغن درون کمپرسور
  • بررسی صحت کارکرد شیر تخلیه آب و روغن
  • بررسی تمیز بودن فیلتر هوا هر 3 یا 6 ماه
  • تعویض کردن المنت فیلتر روغن به صورت منظم و دوره‌ای
  • اطمینان از نشتی نداشتن دستگاه کمپرسور
  • بررسی دمای کمپرسور در سرویس‌های دوره‌ای
  • تمیز کردن دستگاه

هزینه تعمیر کمپرسور باد

بدون تردید پمپ باد از دستگاه‌های صنعتی کاربردی به‌حساب می‌آید که در طولانی مدت و در صورت عدم توجه دچار مشکلاتی در بخش‌های مختلف می‌شود. از رایج‌ترین مشکلات کمپرسور هوا، می‌توان به خرابی کمپرسور هوا و اتصالات، کم شدن سطح روغن، نشتی، سر و صدای زیاد موتور، دمای زیاد و … اشاره کرد. رعایت دستورالعمل‌های نگهداری و توجه به سرویس‌های دوره‌ای به افزایش طول عمر دستگاه کمپرسور باد کمک شایانی خواهد کرد. حال چنانچه هر کدام از قطعات پمپ باد با مشکلی مواجه شوند، باید عیب‌یابی و تعمیر کمپرسور باد زیر نظر متخصص مجرب و باتجربه انجام شود. هزینه تعمیر کمپرسور هوا با توجه به نوع خرابی متفاوت خواهد بود؛ بنابراین جهت استعلام هزینه و قیمت تعمیر کمپرسور باد، می‌توان از کارشناسان واحد تعمیر و نگهداری مجرب و کارآزموده شرکت‌های مختلف چون گروه صنعتی صفوی مشورت دریافت کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *