نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا

کمپرسور هوا یا کمپرسور هوای فشرده اهمیت زیادی در صنایع دارد، بنابراین نگهداری و تعمیر آن موضوع مهمی است که صنعت‌گران و تکنسین‌ها باید به آن توجه کنند. برای اینکه هزینه زیادی برای نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا نپردازید، باید نکاتی را رعایت کنید.

مثلا قطعات دستگاه بعد از مدتی به تعویض نیاز دارند و در زمان‌های مشخصی باید بررسی شوند. در این مقاله علاوه‌بر مسائل مربوط به نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا، درباره خرید کمپرسور باد و قیمت کمپرسور باد هم صحبت می‌کنیم.

نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا

نکات ایمنی مربوط به نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا

قبل از هرچیز باید دستگاه را درست روشن کنید و نکات ایمنی مربوط به‌ روشن‌کردن کمپرسور را رعایت کنید. قبل از اینکه دستگاه را روشن کنید، شلنگ‌ها، لوله‌های انتقال، شیر روی خروجی کمپرسور و دمای مجاز را کنترل کنید.

میزان روغن کمپرسور هم مهم است. با سایدگلس می‌توانید مقدار روغن را ببینید. شیر خروجی کمپرسور باید در حالت باز باشد. همچنین اگر از کمپرسور هوای فشرده استفاده می‌کنید، دمای مجاز باید بین 75 تا 85 باشد. فراموش نکنید که دمای دستگاه نباید از 90 درجه سانتی‌گراد بیشتر شود. فشار کاری کمپرسور مسئله مهمی است. نباید فشار کاری دستگاه خارج از محدوده مجاز باشد.

سعی کنید فیلتر هوای ورودی دستگاه را هرچند وقت یک‌بار بررسی کرده و آن را تمیز کنید. نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا از نوع پیستونی باید روزانه انجام شود. اگر نکات ایمنی دستگاه را رعایت کنید، طول عمر کمپرسور بیشتر می‌شود و در مدت‌زمان بیشتری می‌توانید از آن استفاده کنید. دستگاه کمپرسور پیستونی را باید هرروز تمیز کنید و مطمئن شوید که گریس و روغن نشتی وجود ندارد.

کابل برق کمپرسور، سطح روغن، فیلتر هوای ورودی، نشتی هوا و اجزای پوسیده را بررسی کنید.  کمپرسور اسکرو هم جزو دستگاه‌های حیاتی در هر کارگاه است و به استانداردهای بالایی احتیاج دارد. وقتی می‌خواهید کمپرسور اسکرو را باز کنید، مطمئن شوید که دستگاه خاموش هست. همچنین روان‌کاری کمپرسور را هم فراموش نکنید.

روغن مورداستفاده در کمپرسورهای اسکرو اهمیت زیادی دارد. حتما از روغن مناسب دستگاه استفاده کنید و هنگام خرید روغن از مشاور کمک بگیرید. فیلترهای کمپرسور بعد از مدتی باید تعویض شوند. عمر مفید فیلترها معمولا 4000 تا 8000 ساعت است. اگر از کمپرسور اسکرو استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که گریس‌های مختلف را برای روغن‌کاری ترکیب نکنید.

خرید کمپرسور باد

برای خرید کمپرسور باد باید انواع آن را بشناسید. کمپرسورهای باد در انواع اسکرو دوار، رفت‌وبرگشتی، پیستونی، محور و سانتریفیوژ تولید می‌شوند و در بازار به فروش می‌رسند. هر کدام از این کمپرسورها ویژگی‌ها و مشخصات خودشان را دارند. اگر حجم هوای موردنیاز کارگاه شما از 1000 لیتر بر دقیقه بیشتر است، باید کمپرسور هوا اسکرو بخرید.

نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا

کمپرسورهای پیستونی در مبل‌سازی و مشاغل مربوط به ساخت دکوراسیون استفاده می‌شود. کارخانه‌های پتروشیمی، تولید مواد شیمیایی و آتش‌نشانی‌ها کمپرسور هوای فشرده می‌خرند. کمپرسورهای دینامیکی ارزان‌تر هستند و در جای ثابتی نصب می‌شوند. این نوع از کمپرسورها با فشار ثابتی کار می‌کنند. هزینه نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا از نوع محوری کمتر از بقیه است. این دستگاه در موتورهای جت هواپیما به‌کار می‌رود.

قیمت کمپرسور باد

قیمت کمپرسور باد متنوع است و با توجه به نوع استفاده شما و ویژگی‌های کمپرسور قیمت نهایی تعیین می‌شود. هنگام خرید کمپرسور باد حتما اجزای مختلف و ویژگی‌های اصلی دستگاه مثل ظرفیت و توان را بررسی کنید.

علاوه‌بر این‌ها ظرفیت هوادهی، مدل و فشار کاری دستگاه هم در قیمت کمپرسور باد تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید برای کارگاهتان کمپرسور بخرید و نمی‌دانید چه کار کنید، می‌توانید از مشاوران ما در شرکت صفوی کمک بگیرید. مشاوران ما به شما بهترین کمپرسور را با توجه به بودجه شما معرفی می‌کنند.

نشتی در كمپرسور باد

یکی از عوامل خرابی در کمپرسور باد، نشتی است. معمولا 25 درصد از هوای کمپرسورها به دلیل نشتی از دستگاه خارج می‌شود. نشتی کمپرسور باعث افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا می‌‌شود.

نقش پمپ باد در نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا

وقتی کمپرسور هوا خراب می‌شود، اولین احتمالی که وجود دارد کاهش روغن دستگاه است. در چنین مواقعی خطوط انتقالی روغن را نگاه کنید. شاید این خطوط مسدود شده باشند و نمی‌گذارند روغن منتقل شود. همچنین اگر فیلتر روغن کثیف باشد، دمای پمپ باد افزایش پیدا می‌کند.

هرچند وقت یک بار پره‌ها و سطوح دستگاه را بررسی کرده و آ‌نها را تمیز کنید. اگر گردوغباری روی پره‌ها باشد، دمای دستگاه زیاد می‌شود. گاهی فشار هوای خروجی دستگاه افزایش پیدا می‌کند. در چنین مواقعی فشار سوئیچ پمپ باد و تنظیمات آن را بررسی کنید. ممکن است نقص در آنلودر باعث افزایش فشار دستگاه شده باشد. در این حالت، نگهداری و تعمیر کمپرسور هوا را به متخصصین کمپرسور بسپارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *