کمپرسور هوا چه کاربردی دارد؟

در دنیای مدرن امروزی، استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های مختلف از قبیل کمپرسور هوا برای فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. کمپرسورها در واقع به دستگاه‌های مکانیکی اطلاق می‌شود که برای فشرده سازی هوا (گاز) در صنایع مختلف، مصارف عمومی و خانگی کاربرد دارند. انواع کمپرسور باد به دو دسته کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت و کمپرسورهای دینامیک طبقه‌بندی می‌شوند که هر کدام دارای انواع مختلفی هستند و در قدرت تراکم، حجم فشرده سازی هوا و عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند.

در اینجا سعی خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با انواع کمپرسور باد و کاربردشان در صنایع مختلف در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

کمپرسور هوا چه کاربردی دارد؟

کمپرسور هوا چیست؟

کمپرسور هوا یا کمپرسور باد یک دستگاه مکانیکی صنعتی است که به عنوان یکی از تجهیزات ضروری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با تولید هوای فشرده، قدرت و نیروی لازم را برای ابزارها و ماشین‌آلات گوناگون فراهم کند. کمپرسور باد در حقیقت ماشین‌هایی هستند که با فشرده سازی و کاهش حجم هوا، سبب افزایش فشار و دمای هوا خواهند شد؛ از این‌رو این دستگاه ‌ کاربرد گسترده‌ای در صنعت خواهد داشت.

کمپرسور باد با عملکرد ویژه و قابلیت‌های منحصر به‌فرد باعث پیشرفت و گسترش بسیاری از صنایع می‌شود؛ در نتیجه راندمان و بازدهی فعالیت به شدت افزایش می‌یابد. کمپرسورهای هوا از میزان بهره‌ وری بسیار بالایی برخوردار هستند و در مقایسه با سایر دستگاه‌های تامین کننده قدیمی نیرو و قدرت، وزن پایین‌تر و ماندگاری بیشتری دارند. به‌طور کلی کمپرسورهای هوا برای مصارف گوناگون صنعتی، عمومی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کمپرسور بادی چگونه کار میکنند؟

بسیاری از فعالان صنایع این سوال را در ذهن دارند که طرز کار کمپرسور هوا چگونه است؟ کمپرسور بادی با استفاده از انرژی مکانیکی از یک سمت سیال (گاز) را به درون خود می‌مکد و آن را فشرده و متراکم خواهد کرد تا دمای هوا افزایش پیدا کند. قبل از خروج گاز متراکم شده، کاهش دمای هوا با سیستم خنک کننده انجام شده و در نهایت خروج گاز فشرده با فشار زیاد و دمای مناسب صورت می‌پذیرد. انواع کمپرسورهای هوا به عنوان دستگاه مکانیکی فشرده سازی هوا برای راه‌اندازی ماشین ‌آلات و تجهیزات صنایع مختلف کاربرد دارند.

انواع کمپرسور هوا

کمپرسورهای هوا بر اساس نحوه انتقال انرژی به سیال (دستگاه یا ابزار) به دو دسته کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت و کمپرسورهای دینامیک تقسیم می‌شوند که از لحاظ عملکرد و قدرت با یکدیگر تفاوت دارند. کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت به صورت متناوب و کمپرسورهای دینامیک به صورت مداوم سبب فشرده سازی هوا می‌شوند. به طور کلی دو مدل از مرسوم‌ترین کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت موجود در بازار به شرح زیر هستند:

1-   کمپرسور پیستونی (کمپرسور باد رفت و برگشتی یا برگشت‌پذیر)

این مدل کمپرسور عملیات فشرده سازی هوا را با استفاده از پیستون انجام می‌دهد. از کمپرسور پیستونی برای فشرده سازی حجم زیادی از هوا در صنایع مختلف چون پردازش گاز طبیعی، پالایشگاه‌های نفت، کارخانه‌های شیمیایی و کارخانه‌های اتومبیل‌سازی استفاده می‌شود. این مدل کمپرسور باد در دو مدل روغنی و اویل فری به دو شکل باز و هرمتیکی (بدون منفذ) در فشارها و ظرفیت‌های گوناگون طراحی و به بازار عرضه شده است. لازم به ذکر است که وجود روغن در کمپرسورهای پیستونی روغنی سبب روان کاری و عملکرد بهتر دستگاه خواهد شد و مانع داغ شدن کمپرسور می‌شود اما به دلیل احتمال نشت روغن از تکنولوژی اویل فری یا خشک برای ساخت کمپرسور دندانپزشکی استفاده خواهد شد.

کمپرسور پیستونی (کمپرسور باد رفت و برگشتی یا برگشت‌پذیر)

2-   کمپرسور اسکرو (کمپرسور دوار یا پیچ دوار)

این مدل کمپرسور فشرده سازی هوا را از طریق دو روتر نر و ماده متصل به هم انجام می‌دهد. کمپرسور اسکرو هم در دو مدل روغنی و اویل فری طراحی و تولید می‌شود. این مدل کمپرسور باد جابه‌جایی مثبت توانایی تولید هوای فشرده با توان بسیار بالا و میزان مصرف کم را دارد؛ از این‌رو برای کاربردهای گسترده در صنایع مختلف چون صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی پیشنهاد ایده‌آلی خواهد بود.

کمپرسور اسکرو (کمپرسور دوار یا پیچ دوار)

کاربرد کمپرسورهای هوا

در حال حاضر انرژی و نیروی محرکه بسیاری از ابزارآلات صنعتی با استفاده از فشرده سازی هوا (گاز) تامین می‌شود؛ از این‌رو کمپرسورهای باد با فشرده سازی هوا در دمای مناسب سبب راه‌اندازی تجهیزات گوناگون می‌شوند. کمپرسور هوا در صنایع گوناگون کاربرد گسترده‌ای دارد. از این دستگاه در بخش‌های مختلف صنایع برای رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده می‌شود. از کاربردهای کمپرسور باد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باد کردن تایرها یا اسباب ‎بازی‌های بادی
  • راه‎اندازی ماشین‌آلات بزرگ و کوچک صنعتی
  • استفاده در ساختار بسیاری از لوازم خانگی چون یخچال، جارو برقی و کولرگازی
  • صنعت چوب و مبلمان‌سازی (میخکوب، منگنه کوب بادی و پیستوله بادی)
  • صنعت خودرو‌سازی
  • صنایع غذایی
  • صنایع دفاعی
  • صنعت حمل و نقل
  • پالایشگاه‌های نفت و گاز
  • کارخانه‌های شیمیایی
  • صنعت معدن
  • صنعت تجهیزات پزشکی (انواع دریل‌های جراحی یا دستگاه‌های برش)

خرید کمپرسور باد باید با توجه به نوع صنعت و نیاز مشتری انجام شود. در حال حاضر فروشگاه‌های اینترنتی مختلفی چون صفوی در زمینه فروش انواع کمپرسور هوا آلمانی و ایتالیایی (کمپرسور باد اسکرو، کمپرسور فشار قوی، پمپ باد پیستونی، رطوبت گیر و درایر کمپرسور باد) مشغول فعالیت هستند. فروشگاه صفوی انواع کمپرسور را با قیمت رقابتی، گارانتی و خدمات پس از فروش به صورت اینترنتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؛ بنابراین اگر به دنبال تهیه کمپرسور هوا در سریع‌ترین زمان ممکن هستید، توصیه می‌کنیم به فروشگاه ما به نشانی اینترنتی https://safavico.com/ سری بزنید.

2 پاسخ
  1. شاکری
    شاکری گفته:

    سلام من یه کمپرسور صنعتی دارم الان دو ساله فیلتر هواشو عوض نکردم. تمیز کردنش کفایت میکنه یا باید عوض کنم؟

    پاسخ
    • کمپرسور صفوی
      کمپرسور صفوی گفته:

      با سلام ، با شستشو فیلتر ها الزاما تمام منافذ و حفره های داخل کاغذ یا اسفنج فیلتر پاک نمیشود و به تدریج از راندمان فیلتر کاسته میشود در نتیجه فشار بیشتری به کمپرسور می آید، قیمت فیلتر در مقایسه با هزینه سرویس اساسی کمپرسور بسیار ناچیز است. بنابرین گزینه منطقی و به صرفه تعویض به موقع فیلتر کمپرسور است.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *