کمپرسور اسکرال و اسکرو چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین کمپرسور اسکرو و اسکرال هست در نوع ساخت آن‌ها و میزان  تولید ظرفیت‌های  این دو کمپرسور است. کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای اسکرال یا همان کمپرسورهای حلزونی داری ظرفیت بسیار بالاتری است. کمپرسور اسکرال معمولا در سیستم یخچال، سردخانه، کولرگازی و اسپلیت مورداستفاده قرار می‌گیرد درصورتی‌که کمپرسور اسکرو در تناژهای بالا و در چیلرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کمپرسور اسکرو دو حلزونی نر و ماده در حال چرخش هستند و گاز را فشرده می‌کنند. علاوه بر این کمپرسورهای اسکرو دارای بازده بیشتری نسبت به کمپرسور اسکرال هستند. کمپرسور اسکرو نسبت به اسکرال کمی پیچیده‌تر است و از دو روتر مارپیچ تشکیل‌شده است که در تماس با یکدیگر هستند و با دقت بسیار زیادی ساخته ‌شده‌اند. این کمپرسورها از لحاظ روغن‌کاری به دودسته روغنی و بدون روغن تقسیم می‌شوند. در ادامه با ویژگی‌های هرکدام از کمپرسورها آشنا می‌شویم.

کمپرسور صفوی

کمپرسور اسکرو یا اسکرال

کمپرسور اسکرال

کمپرسورهای اسکرال با نام‌های پمپ اسکرال، کمپرسور مارپیچ و پمپ خلاء اسکرال نیز شناخته می‌شوند. کمپرسور اسکرال دستگاهی است که برای فشرده‌سازی مبرد یا هوا استفاده می‌شود.

کمپرسورهای اسکرال را ازنظر فناوری ساخت و ظرفیت تولید می‌توان نقطۀ مابین کمپرسورهای روتاری و اسکرو دانست. در کمپرسورهای اسکرال تراکم گاز به کمک دو مارپیچ متحرک و ثابت انجام می‌شود؛ که این امکان را به وجود می‌آورد تا جریان گاز منقطع نبوده و به‌صورت پیوسته عملیات تراکم انجام شود. به همین خاطر امروزه از کمپرسورهای اسکرال در بسیاری از دستگاه‌های برودتی و تهویه هوا استفاده می‌شود.

کاربردهای کمپرسور اسکرال

  • کمپرسورهای اسکرال به‌طور گسترده در پمپ‌های خلاء استفاده می‌شوند.
  • آن‌ها کاربردهای گسترده‌ای در کاربردهای تهویه مطبوع تجاری پیدا می‌کنند.
  • آن‌ها به‌عنوان شارژرهای فوق‌العاده در کاربردهای خودرو استفاده می‌شوند.
  • از کمپرسورهای اسکرال برای سرد کردن میوه و مواد غذایی نیز استفاده می‌شود.

کمپرسور اسکرال

مزایای کمپرسورهای اسکرال

1. وزن

وزن کمپرسور اسکرال به‌طورکلی کوچک‌تر از انواع دیگر کمپرسورهای موجود است.

2. کاهش هزینه‌های انرژی

کمپرسور اسکرال هزینه انرژی را کاهش داده است زیرا پیستون در فشرده‌سازی گاز وجود ندارد. این باعث می‌شود کمپرسور اسکرال به بازده حجمی 100 درصد دست یابد.

3. لرزش کمتر

کمپرسور اسکرال با لرزش کمتری کار می‌کنند.

4. ایجاد کمترین صدا

عملکرد کمپرسور اسکرال به دلیل عدم وجود قطعات متحرک کمی که باعث ایجاد نویز می‌شود، کم صداتر است. کمپرسور اسکرال معمولاً در مقایسه با کمپرسورهای دیگر مانند کمپرسور رفت و برگشتی تقریباً 5 تا 15 دسی‌بل صدای کمتری تولید می‌کند.

5. بدون نیاز به تعلیق فنری

به دلیل صدا و لرزش کمتر، نیازی به فنر تعلیق نیست.

6. قطعات متحرک کمتر

کمپرسور اسکرال دارای قطعات متحرک کمتری هست که منجر به لرزش کمتر و همچنین لرزش کمتری می‌شود که باعث دوام بیشتر آن‌ها می‌شود.

7. طراحی ساده‌تر

طراحی کمپرسورهای اسکرال ساده و کوچک است زیرا قطعات متحرک کمی ندارند.

8. راندمان حجمی صد در صد

عدم وجود پیستون برای فشرده‌سازی گاز، کمپرسورهای اسکرال را برای دستیابی به راندمان حجمی 100% تسهیل می‌کند.

9. کاهش انبساط مجدد و تلفات شیر

در کمپرسورهای رفت و برگشتی تلفات انبساط مجدد ناخواسته در هر حرکت پیستون وجود دارد. اما در کمپرسورهای اسکرال چنین تلفاتی حذف می‌شود. همچنین تلفات سوپاپ (درگاه) به دلیل حذف دریچه‌های مکش و تخلیه از بین می‌رود .

معایب کمپرسور اسکرال

  • یکی از معایب عمده این است که کمپرسورهای اسکرال به‌راحتی قابل تعمیر نیستند. همچنین آن‌ها را نمی‌توان به‌راحتی برای تعمیر و نگهداری جدا کرد.
  • به‌طورکلی کمپرسور رفت و برگشتی را می‌توان در هر دو جهت چرخاند، اما کمپرسورهای اسکرال را نمی‌توان در هر دو جهت چرخاند.
  • کنترل ظرفیت سیستم در تعداد کمی از کمپرسورهای اسکرال افزایش می‌یابد که منجر به ایجاد مشکل می‌شود.
  • ظرفیت پایینی دارند.
  • کمپرسورهای اسکرال نسبتا گران هستند.
  • هوای فشرده در کمپرسور اسکرال در مقایسه با سایر کمپرسورها بسیار گرم می‌شود

کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای اسکرو  در مقایسه با سایر کمپرسورهای هوا مانند کمپرسورهای هوای پیستونی یا رفت و برگشتی، نوع جدیدتر و بهبودیافته‌تری از کمپرسور هوا هستند. در داخل کمپرسور یک روتور نر و ماده وجود دارد که در جهت مخالف می‌چرخند. همان‌طور که هوا در امتداد روتورها جریان دارد، با کاهش فضای بین روتورها، هوا فشرده می‌شود. این کاهش حجم هوای فشرده را فراهم می‌کند که سپس می‌تواند برای کاربردهای مربوطه استفاده شود.

کمپرسور اسکرو

در کمپرسور اسکرو تهران، ما خدمات منظمی را ارائه می‌دهیم و گروه تکنسین‌های سرویس ما می‌توانند به شما کمک کنند تا مطمئن شوید کمپرسور شما در بهترین شرایط نگهداری می‌شود.

مزایای کمپرسور اسکرو روتاری

کمپرسورهای هوای اسکرو دارای مزایای متعددی هستند که آن‌ها را به یک انتخاب محبوب در طیف گسترده‌ای از کاربردها و صنایع تبدیل می‌کند.

بادوام و ماندگار

کمپرسورهای اسکرو به دلیل عمر طولانی خود که اغلب بسیار طولانی‌تر از سایر کمپرسورهای هوا است، شهرت دارند. اگر یک کمپرسور هوای چرخشی بخرید، می‌توانید عمر معمولی حدود 60000 تا 80000 ساعت بدون کاهش ظرفیت داشته باشید.

عملکرد بی‌صدا

برخلاف بسیاری از کمپرسورهای هوای دیگر، کمپرسورهای هوای اسکرو به دلیل عملکرد آرام خود شناخته می‌شوند.

قابلیت‌های تقاضای بالا

برخلاف کمپرسورهای هوای رفت و برگشتی، کمپرسور اسکرو می‌تواند به‌طور مداوم کار کند. این بدان معناست که نیازی به خاموش کردن کمپرسور هوا نیست تا پیستون‌ها بتوانند استراحت کنند و خنک شوند و نیازی نیست قبل از شروع استفاده از هوا منتظر بمانید تا مخزن گیرنده هوا پر شود.

کمپرسور اسکرو می‌توانند در تمام طول روز بدون فرسودگی اجزای حیاتی کار کند و در دمای پایین‌تری کار می‌کند، بنابراین گرمای بیش‌ازحد مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر برنامه شما نیاز به جریان هوای ثابت دارد، این مهم است که این مسئله را در نظر بگیرید.

انرژی کارآمد

کمپرسورهای هوای اسکرو نسبت به سایر انواع کمپرسور هوا کارآمدتر هستند و گرمای بسیار کمتری نیز تولید می‌کنند.

هوای پاک‌تر

پیچ‌های چرخان نر و ماده درون کمپرسور در آب‌بندی در روغن روان کننده مؤثر هستند، به این معنی که روغن بسیار کمی به محصول نهایی منتقل می‌شود. این منجر به هوای تمیزتر و خشک‌تر می‌شود که این کمپرسورها را برای کاربردهایی که نیاز به رطوبت کم هوا و ذرات روغن کم دارند، بسیار بهتر می‌کند.

این کمپرسورها برای طیف وسیعی از کاربردها ازجمله: کاربردهای صنعتی سنگین، امکانات تولید و تعمیرگاه‌های خودرو استفاده می‌شوند. در این کاربردها، تولید اغلب مستلزم استفاده مداوم از چندین ابزار به‌طور هم‌زمان است و کمپرسور اسکرو بهترین کمپرسور برای رفع این نیازها است.

معایب کمپرسور اسکرو روتاری

هزینه اولیه بالا

کمپرسور اسکرو روتاری اغلب دارای قیمت بالایی است، به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌جای آن کمپرسور هوای رفت و برگشتی را انتخاب کنند. دلیل اصلی چنین تفاوت بزرگی در قیمت این است که کمپرسورهای هوای اسکرو دوام بیشتری دارند و طول عمر بسیار بیشتری دارند.

باوجود دو برابر قیمت تمام‌شده کمپرسورهای دیگر، آن‌ها همچنین چهار برابر بیشتر عمر می‌کنند و هوای بیشتری تولید می‌کنند. اگر نیاز به استفاده طولانی‌مدت از هوای فشرده برای تجارت خود دارید، این آن‌ها را به سرمایه‌گذاری عالی تبدیل می‌کند.

تعمیر و نگهداری تخصصی موردنیاز است

هر کمپرسور هوا به‌طور منظم نیاز به سرویس دارد، اما ماهیت کمپرسورهای اسکرو به تخصص بالاتری نیاز دارد. کمپرسورهای روتاری اسکرو دارای سیستم پیچیده‌تری در داخل نسبت به سایر کمپرسورها هستند، بنابراین تعمیر و نگهداری باید توسط یک متخصص تعمیر و نگهداری یا شخصی که در کمپرسورهای هوا بسیار ماهر است انجام شود.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد قیمت کمپرسور اسکرو بدانید می‌توانید  با  مجموعه متخصصین ما در کمپرسور صفوی (تولید کننده کمپرسور اسکرو) تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *