مقایسه میکروفیلتر و تله آبگیر

فیلتر کردن هوای کمپرسورها یک امر مهم و ضروری است زیرا باعث افزایش عملکرد و کیفیت هوای خروجی آنها می‌شود. در واقع ذراتی مانند آب، روغن و دیگر آلاینده‌ها مانند سرب و جیوه در هوای فشرده شده وجود دارد و در صورتی که این ذرات فیلتر نشوند می‌توانند به کمپرسور آسیب بزنند و کارایی و طول عمر آن را کاهش بدهند. وجود آلاینده‌ها در هوا می‌تواند موجب مختل شدن کارایی دریچه‌ها و سلیندر ها شود. استفاده از انواع فیلتر با جدا کردن ذرات ریز و درشت به افزایش کیفیت هوای درون کمپرسور ها کمک می‌کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه دو قطعه مهم در سیستم فیلتراسیون کمپرسورها یعنی تله آبگیر و میکرو فیلتر کمپرسور بپردازیم.

مقایسه میکروفیلتر و تله آبگیر

ضرورت فیلتر کردن هوای کمپرسور

اگر هوای کمپرسور خوب تهویه نشده باشد می‌تواند سبب مشکلات زیادی شود. از رایج‌ترین این مشکلات می‌توان به آلوده شدن دریچه‌های کنترل و سایر اجزای کمپرسور اشاره کرد. با توجه به این موارد جهت جلوگیری از خرابی و هزینه تعمیرات، فیلتر کردن هوای کمپرسور ضروری است. سه متغیر مهم در سیستم تصفیه هوا وجود دارد که شامل خلوص، جریان و میزان هوا است.

میزان خلوص هوای خروجی باعث افزایش عملکرد دستگاه‌های پنوماتیک می‌شود و از طرفی می‌توان از مطابقت آن با ویژگی‌های مورد نیاز در صنایعی همچون فرآوری مواد غذایی مطمئن شد. مقدار جریان باید متناسب با ابعاد انتخاب شود. فشار متناسب می‌تواند راندمان را افزایش دهد و از طرفی موجب کاهش سایش و اصطکاک شود. در نتیجه مصرف برق نیز کاهش پیدا می‌کند. جهت تصفیه انواع مختلف آلاینده‌ها مانند بخار آب، روغن، باکتری، ویروس، بوی نامطبوع و ذرات جامد فیلترهای مختلفی استفاده می‌شود که در کمپرسورها اولویت با حذف ذرات جامد، روغن و آب است. بر اساس موارد گفته شده خرید تله آبگیر و فیلتر های دیگر مانند میکروفیلتر کاملا ضروری است.

تله آبگیر چیست

اگر قصد خرید تله آبگیر را دارید بهتر است در مورد ویژگی های آن اطلاعات کافی داشته باشید.تله آبگیر یک نوع فیلتر مکانیکی است که با بهره گیری از نیروی گریز از مرکز، آب را از هوا جدا می‌کنند. این نوع فیلتر در اکثر اوقات در قسمت تحتانی کمپرسور نصب می‌شود. در ابتدا هوا از فیلتر می‌گذرد و ذرات بزرگ‌تر در منافذ آن باقی می‌مانند. در مرحله بعدی ذرات آب متراکم‌تر می‌شوند و بر روی یک آب خشک کن که شبیه به لانه زنبور است، ته نشین می‌شوند. سپس هوا وارد قسمت زه کشی می‌شود. در این قسمت قطرات از دریچه تخلیه خارج می‌شوند. این در تصفیه ذرات روغن، آب، ذرات جامد و ذرات بزرگ موثر است و با بهره گیری از فشار هوا می‌تواند ذراتی بزرگتر از 20 میکرون را جدا کند. قیمت تله آبگیر چیزی در حدود 2 میلیون تومان است. با توجه به قیمت تله آبگیر و کارایی آن ، از ارزش خرید خوبی برخوردار است.

مقایسه میکروفیلتر و تله آبگیر

میکروفیلتر چیست

در هوا تعدادی آلاینده مانند دود، هیدروکربن و بخار آب وجود دارد که به مرور می‌توانند سبب خراب شدن کمپرسور و پایین آمدن راندمان آن شوند. در نتیجه استفاده از یک فیلتر مناسب در جهت جلوگیری از هزینه تعمیرات بالا و همین‌طور خرابی کمپرسور ضروری و مهم است. نصب یک فیلتر می‌تواند کیفیت هوای خروجی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. میکروفیلترها می‌توانند ذراتی بزرگ‌تر از یک صدم میکرون را فیلتر کنند که شامل بسیاری از آلاینده‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که باید یک فیلتر معمولی قبل از میکروفیلتر نصب شود تا ذرات بزرگ‌تر را فیلتر کند. از آنجایی که سوراخ‌های میکروفیلتر بسیار کوچک است به راحتی مسدود می‌شود و نیاز به تعویض سریع دارد. میکروفیلترها شامل سه دسته میکروفلیتر اولیه، ثانویه و نهایی هستند که به ترتیب ذراتی با ابعاد 3 میکرون، 0.1 میکرون و 0.01 میکرون را جذب می‌کند. میکروفیلترهای هیدروکربن نیز در جهت حذف بوی نامطبوع استفاده می‌شوند و عمده کاربرد آنها در صنایع غذایی است.

مقایسه میکروفیلتر و تله آبگیر

با توجه به مطالب گفته شده باید تا حدودی متوجه تفاوت این دو فیلتر شده باشید. در واقع وجود هر دوی آنها برای عملکرد صحیح و افزایش طول عمر کمپرس ضروری است. مهم‌ترین تفاوت این دو فیلتر ابعاد ذراتی است که توسط آنها تصفیه می‌شود. خرید تله آبگیر  و نصب آن می‌تواند ذرات بزرگ‌تر مانند روغن و آب را از هوا جدا کند و باعث کاهش 30 درصدی رطوبت می‌شود. از طرفی میکروفیلتر تمام ذرات باقی مانده حتی ذراتی به کوچکی یک صدم میکرون را فیلتر می‌کند. در واقع کار این دو فیلتر مکمل یکدیگر است و با بهره گیری از هر دو فیلتر می‌توان از کیفیت و خالص بودن هوای فشرده اطمینان حاصل کرد و در نتیجه نصب هر دوی این فیلترها کاملا ضروری است. قیمت تله آبگیر و میکروفیلتر بسته به نوع و برند آن متفاوت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *