مقایسه کمپرسور باد بی صدا و صدا دار

چه صاحب مغازه باشید، چه در یک کارخانه تولیدی کار کنید یا در خانه، نمی‌توانید برای مدت طولانی در محیط‌های پر سروصدا به‌راحتی کار کنید. اگر کسب‌وکاری دارید، قطعا نمی‌خواهید مشتریان شما در معرض یک کمپرسور با صدای بلند قرار بگیرند و سطح صدای بالاتر می‌تواند ایمنی کارگران را به خطر بیندازد. در این مقاله، قصد داریم ویژگیهای یک کمپرسور باد بی صدا را به شما نشان ‌دهیم با ما همراه باشید.

کمپرسور باد بی صدا چیست؟

کمپرسور باد بی صدا، ماشینی است که با خاصیت کاهش نویز اضافی ساخته‌شده است که تمام صداهای مکانیکی را به حداقل می‌رساند یا حتی از بین می‌برد. این برای کارگاه‌های کوچک‌تر، جایی که سیستم کمپرسور نسبتا نزدیک به فضای کاری شرکت است، ایده آل است. همچنین برای کارخانه‌هایی با محیط کاری با پلان باز ایده آل است.

مقایسه کمپرسور باد بی صدا و صدا دار

سطح صدای کمپرسور باد بی صدا یا کم‌صدا با درجه دسی‌بل آن (dB) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه این رقم بیشتر باشد، صدای کمپرسور هوا در هنگام استفاده بلندتر خواهد بود. برای کمپرسورهای هوای تجاری، درجه صدای کم دسی‌بل بین 40 تا 60 دسی‌بل در نظر گرفته می‌شود.

کمپرسورهای هوا، به‌خصوص کمپرسورهای پیستونی، می‌توانند بسیار پر سروصدا باشند. کار در یک محیط پر سروصدا در طولانی‌مدت می‌تواند باعث تحریک شنوایی و حتی کاهش آن در شدیدترین موارد شود. ازآنجایی‌که افت شنوایی غیرقابل‌برگشت است، کارفرمایان باید تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن انجام دهند. سروصدا همچنین می‌تواند شنیدن آلارم‌ها و هشدارهایی را برای کارگران سخت‌تر کند که خطر ایمنی حتی بزرگ‌تری را ایجاد می‌کنند.

اصل کار کمپرسور باد بی صدا یا کم‌صدا

این کمپرسور دقت دستگاه، عایق صوتی اضافی و روانکاری کارآمد را برای جذب بیشتر نویز تولیدی ترکیب می‌کند. این امر یک کمپرسور بی صدا را به ابزاری دوستانه برای محیط‌زیست تبدیل می‌کند و عمدتا برای استفاده در مناطق بسته در نظر گرفته شده است، جایی که عملیات بی صدا ترجیح داده می‌شود.

چرا صدای پمپ باد این‌قدر بلند است؟

سطح صدای کمپرسورهای هوا امروزه به‌طور متوسط ​​بین 40 تا 92 دسی‌بل است که فاصله بسیار زیادی است. چگونه یک کمپرسور هوا می‌تواند صدایی بسیار کم داشته باشد و دیگری کاملا ناشنوا کننده باشد؟ این به چند عامل مختلف مربوط می‌شود.

1.اصطکاک

برخی از روش‌های فشرده‌سازی هوا مانند کمپرسورهای رفت و برگشتی یا پیستونی دارای قطعات متحرک بیشتری هستند که با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند و اصطکاک زیادی ایجاد می‌کنند. سایر کمپرسورها مانند کمپرسور اسکرول یا پیچی چرخشی به‌اندازه یک قطعه متحرک در کل دستگاه دارند و از نظر طراحی تقریبا بی صدا هستند.

مقایسه کمپرسور باد بی صدا و صدا دار

اصطکاک نیز بسته به‌اندازه و ظرفیت دستگاه نقش مهمی دارد. تقریبا همه بادگیرها بسیار پر سروصدا هستند زیرا ظرفیت آن‌ها صفر است و بسیار فشرده هستند. به‌عنوان‌مثال، برای دریافت مقدار فشار لازم برای پر کردن لاستیک کامیون، پیستون کوچک داخل آن باد کننده باید دیوانه‌وار حرکت کند (دور در دقیقه بالا) و در نتیجه صدا و گرمای زیادی در این فرآیند ایجاد می‌کند.

2. منبع تغذیه

عامل دیگری که در خروجی دسی‌بل نقش دارد منبع انرژی کمپرسور است. کمپرسورهای کم‌صداتر بدون شک دارای موتور الکتریکی هستند، درحالی‌که کمپرسورهای گازسوز به‌ناچار سروصدای بیشتری تولید می‌کنند زیرا اساسا از یک موتور برای تولید نیروی فشرده‌سازی هوا استفاده می‌کنند.

3. مجاورت

هر چه به کمپرسور هوا نزدیک‌تر باشید، صدای آن بیشتر می‌شود و ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که کمپرسور پر سروصدا مانند مطب دندانپزشکی غیرقابل‌قبول باشد. اگر می‌خواهید به‌کلی قرار گرفتن در معرض نویز را حذف کنید، یکی از بهترین گزینه‌ها این است که کمپرسور را دورتر از محل کار خود قرار دهید.

اگر اتاق دارید، سیستم‌های لوله‌کشی هوای فشرده برای جابجایی کمپرسور عالی هستند و انعطاف‌پذیری را برای هر نیازی فراهم می‌کنند.

مقایسه کمپرسور باد روغن‌دار با فری اویل یا بدون روغن

ما همیشه این را می‌شنویم: “من یک پمپ باد بدون روغن نمی‌خواهم، زیرا آن‌ها بسیار پر سروصدا هستند!”

خب، این ممکن است حداقل برای کمپرسورهای هوای رفت و برگشتی سطح پایه درست باشد، اما برخلاف تصور رایج، کمپرسورهای هوا وجود دارند که بسیار کم‌صدا و بدون روغن هستند. تولیدکنندگان بیشتر و بیشتری درحال‌توسعه فناوری‌های جدید برای صنایع پزشکی، دندانپزشکی و غذایی هستند که به کمپرسورهای هوای تمیز، بی صدا و بدون روغن نیاز دارند.

نمونه‌هایی از این کمپرسورها عبارت‌اند از یک روتاری اسکرو، اسکرول یا پمپ رفت و برگشتی (پیستونی) که دارای طراحی دو پیستونی است.

انواع کمپرسور هوا

درست است که کمپرسورهای هوای برقی بی‌صداتر از کمپرسورهایی هستند که با گاز کار می‌کنند، اما همچنان تعداد زیادی کمپرسور برای انتخاب باقی می‌ماند. بنابراین، مرحله بعدی تعیین نوع متناسب با نیاز شما است.

مقایسه کمپرسور باد بی صدا و صدا دار

پمپ باد رفت و برگشتی (پیستونی)

رایج‌ترین نوع پمپ باد پیستونی رفت و برگشتی است. این‌ها پمپ‌های ساده‌ای هستند که از همان پیستونی استفاده می‌کنند که در موتوری که در یک محفظه می‌چرخد ​​برای فشرده‌سازی هوا می‌بینید.

آن‌ها به‌سرعت بالا و پایین می‌روند تا هوای متناسب با اندازه خود پیستون را جذب کنند.

مدل‌های تک پیستون نسبت به کمپرسورهای هوای رفت و برگشتی دو پیستونی (که دوبلکس نیز نامیده می‌شود) پرسروصداتر هستند.

کمپرسورهای دوبلکس، صدای کمتری تولید می‌کنند، زیرا هوای بیشتری را با دورهای کمتر تولید می‌کنند، تحمل‌های سخت‌تری دارند و اجازه خنک‌سازی بهتر را می‌دهند. سایر ویژگی‌هایی که باید در کمپرسورهای هوای رفت و برگشتی کم‌صدا جستجو کنید عبارت‌اند از: RPM کم، مخازن دارای گواهینامه ASME، سیلندرهای چدنی، و کمپرسورهایی که مجهز به خنک‌کننده افترکولر هستند.

 کمپرسور هوا روتاری اسکرو

کمپرسورهای اسکرو روتاری هوا بسیار کم‌صداتر از کمپرسورهای رفت و برگشتی هستند. آن‌ها دارای یک سیستم فشرده‌سازی جابجایی مثبت هستند که شامل یک جفت پیچ مارپیچ منطبق است.

اگرچه کمپرسورهای اویل فری در ابتدا گران‌تر و هزینه‌برتر نگهداری می‌شوند، اما از نظر کیفیت بسیار برتر هستند و در صنایع پزشکی و غذایی موردنیاز هستند.

چیزی که کمپرسورهای روتاری اسکرو را بسیار بی صدا می‌کند این واقعیت است که پیچ‌های مارپیچ درواقع با یکدیگر تماس ندارند. مزیت بزرگ کمپرسورهای روتاری اسکرو این است که می‌توان آن‌ها را در نزدیکی محیط‌های کاری بدون نیاز به محافظ شنوایی نصب کرد.

کمپرسور هوای اسکرول

بی‌صداترین و کارآمدترین کمپرسور باد بی صدا، کمپرسور اسکرول است. کمپرسورهای اسکرول هوا از دو قطعه فلزی مارپیچی شکل برای فشرده‌سازی هوا استفاده می‌کنند. یک قطعه ثابت است درحالی‌که قطعه دیگر در داخل قرار می‌گیرد و در یک حرکت دایره‌ای حرکت می‌کند و فشار ایجاد می‌کند.

کمپرسورهای اسکرول برای کارکرد مداوم ساخته‌شده‌اند و برای بسیاری از کاربردهای تجاری مانند پزشکی، دارویی، غذایی، آزمایشگاهی، نساجی، الکترونیک و تاسیسات تولیدی ایده آل هستند.

اگرچه آن‌ها برای کار مداوم در تمام طول روز طراحی‌شده‌اند، اما تنها نقطه‌ضعف آن‌ها ظرفیت محدود CFM آن‌ها است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *